До 117 милиарда лева загуби в ЕС всяка година поради фалшифициране в 11 основни икономически отрасъла

Оценява се, че в България всяка година в 11-те отрасъла се губят до 809 милиона лева

- Загубите се равняват на 7,4 % от всички продажби в целия ЕС в проучените отрасли- -
- Оценява се, че в България всяка година в 11-те отрасъла се губят до 809 милиона лева
- Нереализираните продажби в България се оценяват на 15,5 % от всички продажби в 11-те отрасъла


Съгласно нова оценка на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO) ежегодните загуби поради фалшифициране и пиратство в 11 основни икономически отрасъла в ЕС достигат 117 милиарда лева всяка година.

Съгласно актуализирания анализ цялостните загуби възлизат на 7,4 % от всички продажби в следните отрасли: козметика и лична хигиена, облекло, обувни изделия и принадлежности; спортни стоки; играчки и игри; бижутерия и часовници; ръчни чанти и багаж; музикални записи; спиртни напитки и вина; фармацевтични продукти; пестициди и смартфони. Като се има предвид, че законните производители произвеждат по-малко, отколкото биха произвеждали при липсата на фалшифициране, и следователно осигуряват работа за по-малко работници, в анализа се оценява, че в тези отрасли в ЕС се губят пряко до 468 000 работни места. България:

В България годишните загуби поради фалшифициране и пиратство се оценяват на 809 милиона лева, което се равнява на 15,5 % от продажбите в 11-те отрасъла.

Ако се разглеждат като цяло, според анализа общата стойност на нереализираните продажби в България се равнява на 113 лева на български гражданин на година. Това е втората публикувана от EUIPO отраслова оценка на икономическото въздействие на фалшифицирането и пиратството в ключови икономически отрасли, за които е известно, че са уязвими спрямо нарушения на правата върху интелектуалната собственост.

В проучването се оценява, че от първия анализ през 2018 г. размерът на нереализираните продажби е намалял във всички проучени отрасли на равнище ЕС, освен в два: облекло, обувни изделия и принадлежности и козметика и лична хигиена. Отрасълът на облеклото, обувните изделия и принадлежностите:

Отрасълът на облеклото, обувните изделия и принадлежностите е най-големият от всички отрасли, проучени по отношение на обем на продажбите и заетост.

Според оценката нереализираните продажби в отрасъла в целия ЕС се равняват приблизително на 55,5 милиарда лева всяка година или на 9,7 % от всички продажби.

В България нереализираните продажби поради фалшифициране в отрасъла на облеклото, обувните изделия и принадлежностите се оценяват на около 199 милиона лева годишно или на около 16,2 % от продажбите.

Отрасълът на козметиката и личната хигиена:

Според доклада наличието на фалшифицирани стоки на пазара води до приблизителна загуба от 13,6 милиарда евро годишно за отрасъла на козметиката и личната хигиена в ЕС. Това се равнява на 10,6% от всички продажби в отрасъла.

В България приблизителната загуба за отрасъла на козметиката и личната хигиена е 108 милиона лева, което се равнява на 17,6 % от всички продажби в отрасъла.

Изпълнителният директор на EUIPO Christian Archambeau заяви:

„Растежът и създаването на работни места в Европа зависи от промишлени отрасли като 11-те проучени тук отрасъла. Нашата изследователска работа обаче показва по какъв начин фалшифицирането и пиратството могат да изложат на риск растежа и работните места. Провеждаме този анализ и нашия по-голям набор от изследвания, за да подкрепим създателите на политики в изготвянето на решения на този проблем и за да помогнем на потребителите от ЕС да разберат икономическите последици от фалшифицирането и пиратството на по-широко равнище“. Оценките се съдържат в Доклада за състоянието относно нарушенията на правата върху интелектуалната собственост за 2019 г., публикуван днес, с който дейностите по докладване на EUIPO се представят на равнище ЕС и на глобално равнище.

Той съдържа изследване на обема на фалшифицираните и пиратските стоки в международната търговия и показва икономическия принос на интензивните по отношение на ПИС сектори на промишлеността за икономическия растеж и работните места. Докладът съдържа също ново изследване, което показва по какъв начин малките и средните предприятия (МСП), които използват права върху интелектуална собственост, например марки, дизайни и патенти, разполагат с по-голяма възможност за отбелязване на висок ръст, отколкото други МСП. 

EUIPO проследява за период от пет години (от 2012 до 2016 г.) икономическото въздействие на фалшифицирането върху 11 основни икономически отрасъла в ЕС, за всички от които е известно, че са уязвими спрямо нарушения на правата върху интелектуалната собственост.

Засегнатите 11 отрасъла, посочени в проучването, са: козметика и лична хигиена, облекло, обувни изделия и принадлежности, спортни стоки, играчки и игри, бижутерия и часовници, ръчни чанти и багаж, музикални записи, спиртни напитки и вина, фармацевтични продукти, пестициди и смартфони. ЗА EUIPO EUIPO е децентрализирана агенция на ЕС със седалище в Аликанте, Испания. Тя управлява регистрацията на марките на Европейския съюз (марки на ЕС) и регистрираните дизайни на Общността (РДО), които осигуряват защита на интелектуалната собственост във всички държави членки на ЕС.

EUIPO също си сътрудничи с националните и регионалните служби за интелектуална собственост в ЕС. Европейската обсерватория за нарушенията на правата на интелектуална собственост бе създадена през 2009 г. в подкрепа на защитата и прилагането на правата върху интелектуалната собственост и в помощ на борбата с нарастващата заплаха от нарушения на правата върху интелектуална собственост в Европа. Обсерваторията премина към структурата на EUIPO на 5 юни 2012 г. по силата на Регламент (ЕС) № 386/2012 на Европейския парламент и на Съвета.