Докъде се докарахме: Ето какви излизат по пътищата младите шофьори
Съгласно настоящите правила обучаващите се трябва да придобият опит на тъмно, на извънградски трасета, в прав участък и в завой, при изкачване и слизане на наклон
Млади шофьори вземат книжка без нито час шофиране в тъмната част на денонощието, съобщава „Телеграф“. Съгласно настоящите правила обучаващите се по кормуване трябва да придобият опит при шофиране на тъмно, на извънградски трасета, в прав участък и в завой, при изкачване и слизане на наклон, за да получат право да се явят на изпит.
Заради липсата на обективен контрол обаче тези часове често се съкращават или дори въобще не се изпълняват, а много кандидат-шофьори дори не са карали извън града. Това се случва, въпреки че според статистиката на Пътна полиция тежките пътнотранспортни произшествия със загинали и тежко ранени у нас стават предимно на извънградски трасета, а голяма част от тях са в тъмната част на денонощието.
„В момента огромна част от обучаващите се покриват основно шофиране в градски условия в светлата част на деня. След това същите тези пресни водачи се качват в автомобил и подкарват със 140 км/ч по магистралата, по която досега никога не са карали. Не са изпреварвали, не са и карали в мрак или сумрак“, коментира Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
Според специалистите по обучение на шофьори пресните водачи у нас излизат на пътя без базови познания по каране извън града, изпреварване на път с едно двупосочно платно, спускане със завой, изкачване със завой, както и въобще управление на висока скорост до 140 км/ч, колкото е най-високото ограничение на скоростта у нас в момента. Във връзка с това със заповед на министъра на образованието Красимир Вълчев общите часове за кормуване бяха увеличени от 31 на 42, като се въведоха и задължителни 6 ч. извън населено място.
От тях минимум 3 ч. трябва да са проведени на магистрала, а останалите 3 на скоростен път с интензивен автомобилен трафик. Бе въведен и задължителен минимален хорариум от 2 учебни часа за управление през тъмната част от денонощието, както и в условията на намалена и ограничена видимост.
Заповедта обаче все още не е влязла в сила, тъй като съгласно Закона за движението по пътищата този тип промени се правят съгласувано с министъра на транспорта. За да се въведат промените в хорариума, подписани от него трябва да бъдат промените в наредбата за шофьорските курсове, която мина на обществено обсъждане още през есента на 2020 г.
С промените в наредбата се въвежда дигитализация на контрола на обучението по кормуване, чрез който се елиминира човешкият фактор и възможността обучаващите се и инструкторите да се „разбират“ да съкращават обучението.
В момента обучението по шофиране се регистрира на хартиени картони и няма никаква пречка инструкторът да впише в тях факти, които не са се случвали – като например това, че е обучавал два часа даден курсист на магистрала „Тракия“, докато всъщност двамата в същия ден дори не са се срещали.
Схемата е изгодна както за автошколите от сивия сектор, защото пестят пари за гориво, така и за кандидат-шофьори потенциални джигити, които считат, че обучението е загуба на време.
„Понякога идва проверка от ДАИ. На проверяващите се показват прилежно попълнени картони и всичко е наред“, обяснява Георгиев.
Идеята сега е електронна система да контролира провеждането на часовете по кормуване и да генерира безспорни доказателства, че даден учебен час наистина се е провел както и където наредбата го изисква. Това ще се случва чрез следене и записване на местоположението на учебния автомобил във всеки един момент по време на обучение, както и неговата скорост на движение.
Системата, която ще бъде презентирана на 22 февруари, ще изисква инструктор и курсист да се регистрират в уеб базирано приложение в началото, както и в края на курса. Така системата няма да зачита учебния час за проведен, ако някое изискване не бъде изпълнено. Тя няма да зачита часа и ако по план трябва да се кара по магистрала, но автомобилът се намира в града.
Същото ще важи и ако средната скорост на автомобила за даден час е под определената. В резултат се очаква инструкторите да започнат да провеждат часовете както трябва, тъй като курсистът няма да бъде допуснат до изпит, ако в системата всички часове не са покрити.
Промените в наредбата са от края на 2020 г. на бюрото на министъра на транспорта, но тримата предшественици на Николай Събев - Росен Желязков, Георги Тодоров и Христо Алексиев, така и не ги подписаха заради противоречиви оценки за промените от страна на бранша на автошколите. От екипа на Събев вече са провели срещи с бранша.
Оттам информираха, че министър Събев има воля да задвижи реформата в обучението, още повече че дигитализацията е сред основните приоритети на правителството, изрично вписан в коалиционното споразумение. Запознати споделиха, че и министърът на електронното управление Божидар Божанов гледал положително на промяната.
Персоналът в автошколите задължително с трудови договори
Съгласно промените в наредбата за шофьорските курсове вече всички инструктори задължително ще трябва да са на трудов договор към лицензирана автошкола.
Целта е да се ограничи нелоялната конкуренция, при която автошколи пестят средства от данъци и осигуровки, а държавата пропуска значителни приходи за бюджета.
Въвежда се и изискване за квалификация на инструкторите, което преди се заобикаляше и по тази причина в бранша попадаха хора без методически и обучителни умения