Държавата готви сериозни глоби за новите влакове! Може ли това да се случи?!
Tесла от глоби за закъснения и мръсотия готви държавата за жп превозвача, който ще ни вози до 2040 г.
Tесла от глоби за закъснения и мръсотия готви държавата за жп превозвача, който ще ни вози до 2040 г.
Проектодоговор с него предстои да бъде качен за обществено обсъждане в рамките на търг, в който се смята, че БДЖ ще е единствен участник. Целта на търга е да определи превозвача, който да извършва обществена превозна услуга.
Съгласно договора за това, че вози на загуба по слабо натоварени линии, както и за превоза с намалени цени на определени обществени групи като деца, ученици, студенти, пенсионери, хора с увреждания, многодетни майки, ветерани от войните и др. държавата дължи компенсации на превозвача. Тя обаче може да си удържа пари като неустойки, ако той не предоставя качествен транспорт, пише "Телеграф".
Според експерти, запознати с процедурата, се очаква държавата да завиши санкциите за превозвача за непостигане на ниво на точност на движението на влаковете, както и за поддържането на хигиената в подвижния състав.
Причината била, че в новия период се очаква общественият превозвач да получи от държавата най-големия подарък в историята си – новите влакове по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) (вж. карето).
Цената на новите състави се очаква да е над 1 млрд. лв. и според експерти, ако не като скорост заради все още лошите ни релси, то те поне по комфорт ще качат железницата ни на ниво, близко до средното за Европа.
Заради огромния ангажимент от страна на държавата се очаква и насреща да се повишат изискванията към превозвача за точност и честота. По настоящия договор, който влезе в сила през 2010 г. и изтича в края на тази година, санкциите от страна на държавата се активират при нарушаване на изискването за точност до под 95% от общия брой на влаковете при пристигане на крайна гара.
Санкциите пък са меки – държавата реже по 0.05% от парите за БДЖ за всеки 0.1% отклонение от броя влакове, пристигнали навреме. Сложен е и максимум – правителството не може да удържи повече от 10% от помощта. Важи и клаузата, че ако даден влак закъснее с повече от 60 минути в изходна гара, за него държавата не плаща нищо. За мръсотия във влаковете пък държавата може да удържи до 2% от парите, които плаща за превоза.
Проектодоговорът, който скоро предстои да се качи за обществено обсъждане, ще съдържа ключова информация като какви дължини на маршрути, времена за движение, брой локомотиви и вагони, маршрутна скорост, предлаган брой места и средна населеност на влаковете ще очаква държавата от новия оператор.
Там ще бъде записано и какви компенсации ще получава операторът за отстъпките от цените, които предлага. По сега изтичащия договор БДЖ получава по около 170 млн. лв. годишно от бюджета.
Параметрите на договора ще се облегнат на изготвена прогноза търсенето на пътнически железопътни услуги през следващите 15 години. Тя дава мрачна перспектива за мижаво увеличение на пътниците от 22 млн. през 2022 г. на 28 млн. до 2040 г. Не изглежда впечатляващо и прогнозата при пътникокилометрите годишно - от 1,6 млн. днес до 1,8 млн. през 2040 г.
Основните причини за тези данни са преценките, че демографската криза у нас ще продължава, общото население ще намалява, а процесът на обезлюдяване на определени региони и концентрирането на все по-големи маси хора в няколко големи града ще се задълбочава. Проучването сочи и че към настоящия момент над 20 от всеки 100 пътувания във влаковете са с намаление, за което държавата плаща компенсации на превозвача.
От БДЖ ще настояват в договора по-строго да са регламентира как ще се движат цените на билетите. „По настоящия договор цените са буквално замразени и трябва чудо да стане, за да се пипнат и то с разрешение от държавата.
В новия договор това трябва да се избегне и да има ясен механизъм за вързване на цените на билетите с общата инфлация, тока и дизеловото гориво. Иначе ще имаме настоящата ситуация, при която билетите не са пипани от 2018 г., а то и тогава повишението бе абсолютно символично - 3%. А инфлацията от 2018 г. насам е 41%“, каза шефът на жп синдиката към КНСБ Петър Бунев.
Според него трябва да се гарантира и че държавата ще изпълни всичките си ангажименти за закупуване на нов подвижен състав за БДЖ – ангажименти, които тя не изпълни по стария договор. „Ако всичко това, заложено по ПВУ, се купи, това със сигурност ще направи железницата предпочитана от повече пътници спрямо сега“, добави Бунев.
В момента в ход у нас са три огромни търга по ПВУ за доставка на влакове и един за локомотиви на батерия. Само последният от тях върви по план. Търгът за 35 нови едноетажни електрически мотрисни влака се бави след няколко размотавания заради жалби на играчи и сега отново е на фаза подаване на оферти.
Търгът за 20 пуш-пул влака е на етап преговори с потенциални доставчици, като с най-голям шанс е испанският „Талго“, тъй като другият производител е от Китай, а Европейската комисия почти сигурно няма да одобри пари по ПВУ да отидат при тамошен играч. Формалният повод се очаква да е това, че китайските фирми получават субсидия от правителството. Последният търг за седем двуетажни мотриси за крайградски влакове също е още на етап подаване на оферти.
Според източници става все по-невъзможно който и да било производител технически да изпълни изискването всички състави да са доставени до средата на 2026 г., каквото е изискването на Брюксел за финансирането по ПВУ. Ето защо оттам се готвят за преговори с ЕК срокът да бъде удължен поне до края на 2026 г.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук