Дупка в системата: Газим закона заради анонимната винетка
Важното уточнението от страна на АПИ е, че става дума за брой нарушения, а не за брой нарушители
Само за 12 календарни месеца ТОЛ управлението е идентифицирало 895 562 нарушения за шофиране без платена пътна такса. Автомобилите са с българска и чуждестранна регистрация. Официалните данни на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) са получени след искане на Европейския център за транспортни политики след запитване по Закона за достъп до обществена информация.
Важното уточнението от страна на АПИ е, че става дума за брой нарушения, а не за брой нарушители, защото няма система, която да установи колко пъти евентуално едно и също превозно средство се е движило без винетка.
Прави впечатление, че ако през ноември 2021 г. нарушенията са били 56 798, то за същия месец на 2022-а те са 77 331, без да е ясно обаче на какво се дължи увеличението с над 20 000 броя. Притеснително е също, че ако от ноември 2021 г. до май 2022 г. нарушенията средно месечно са били около 50 000, то след месец юни те скачат до над 80 000 бр. средно месечно.
Стойността на извършените нарушения възлиза на 62 689 340 лева и то, ако се приеме, че за всички тези нарушения ще се заплати само компенсаторната такса в размер на 70 лв. От ЕЦТП припомнят, че средно за една година приходите от винетки са около 400 милиона лева. Не е нормално глобите да се равняват почти на ¼ от приходите от винетки, пишат от ЕЦТП.
Припомняме, че прогнозата на самото Пътно управление е, че около 800 млн. лв. ще са очакваните приходи от пътни такси, които държавата ще събере през 2023 г.
Безспорно е, че системата работи, а митовете, че тя не работи, се опровергават именно чрез големия брой идентифицирани нарушения. Друг е въпросът колко ефективно работи, след като вместо да ни стимулира да си купуваме винетка, то ни превръща в "системни" нарушители и длъжници.
Какви са причините за увеличаване на нарушенията:
Вероятно с премахването на винетния стикер от предното стъкло голяма част от водачите просто забравят кога изтича неговият срок и няма какво да им напомни за това;
Изключването на различни части от обхвана на платената пътна мрежа. По всяка вероятност има участъци от пътя, за които хората си мислят, че могат да се използват безплатно, но те реално са платени. Подобен беше случаят с гражданите от Пролеша;
През летните месеци се забелязва голям ръст на нарушенията, но това вероятно се дължи на традиционното пътуване на т.нар. гастарбайтери. Това обаче откроява, че чуждите граждани не заплащат винетни такси, когато преминават през България;
Има и немалък брой хора, които объркват или регистрационните си номера, или декларират грешно превозно средство, най-често ремарке, когато закупуват винетки. И по този начин също стават "жертва" на новата електронна система.
Най-съществената причина обаче от всички е липсата на навременно уведомяване на нарушителите за допусната от тях грешка. Именно такъв е случаят с жителите на село Пролеша, за който и до този момент няма решение.
От Европейския център за транспортни политики припомнят, че още когато се разработваше новата система е имало протести и заведени съдебни дела за предоставяне на лична информация (имейл, телефон) при закупуването на винетки. Затова и събираната информация беше сведена до минимум. Така самата система не предполага обратна връзка и дори и при желание от страна на АПИ за уведомяване своевременно за нарушение, това се оказва дълъг и труден процес. На практика се разбира, че е шофирано на път без винетка, обикновено след около година. През това време вероятно има много системни нарушители и натрупаната сума от глоби е голяма.
Според ЕЦТП, ако винетката не беше напълно анонимен продукт, то голяма част от хората щяха да са уведомени навреме и никога нямаше да натрупат хиляди левове задължения. По този начин нашето общество стана жертва на собствените си искания.
Не на последно място и изваждането на част от обхвата на платената пътна мрежа на отделни участъци и създаденото объркване за това къде се пътува с винетка и къде без, също довежда до този резултат. Така, за да се изпълнят исканията на гражданите, макар и в по-голямата им част популистки, сега обществото е превърнато в "системен" нарушител и така всички ние станахме жертва на собствения си популизъм.
От ЕЦТП задават и следните въпроси:
Превърната ли е ТОЛ системата в средство за попълване на дупки в бюджета и защо с идването на служебното правителство броят на нарушителите нараства значително спрямо предишни периоди?
Дали това се дължи на незаинтересованост от страна на служебното правителство към проблема или действително става дума за превръщането на ТОЛ системата в средство за събиране на глоби?
По какъв начин се събират глобите от чуждестранните нарушители, преминаващи през територията на страната?