Близките ще съдят корабособственика за $200 000.
<em>Двамата моряци, починали през миналата седмица на българския кораб &bdquo;Лудогорец, са били отровени, твърдят пред &bdquo;Шоу&rdquo; хора от екипажа на морския съд. Официалната версия за смъртта на 29-годишния Георги Караджинов и 61-годишния Николай Асланов е, че двамата били убити от страшната жега в машинното отделение на кораба. Техни колеги обаче споделиха с &bdquo;ШОУ&rdquo; съвсем различна версия. <br /> </em><br /> Според тях двамата моряци са били отровени от металните съдове, в които била сложена вечерята им предния ден. Тогава чиниите не достигнали - част от тях били неизмити, защото готвачите били в почивка и оставили цялата кухня само на един човек. На Жоро и Николай били дадени стари цинкови чинии, които не били използвани повече от десет години. Те стояли в стария камбуз и се съхранявали при ужасяващи хигиенни условия. От тях са се нахранили двамата починали по-късно мъже. Според техни колеги, когато престоят дълго време неизползвани, съдовете от цинк стават опасни за здравето. Металът започва да се отлага и попада в храната или водата. Цинкът според медици причинява тежки поражения на вътрешните органи и нервната система и при предозиране води до смърт. Действието му върху организма силно наподобява това на живака.<br /> <br /> Жоро и Николай вечеряли телешко с картофи от старите цинкови съдове. След като се наяли, споделили, че се чувстват много изморени, и почти веднага отишли да си легнат. При двамата моряци са се събрали няколко негативни фактора, които явно са се оказали фатални за тях. Те били изкарали две дълги смени в машинното отделение на кораба. Според техни колеги там през летните месеци температурата става нетърпима. <br /> <strong><br /> Стигала е дори до 60-65 градуса. </strong><br /> <br /> Въздухът е много тежък, влажен и наситен с изпарения от смазочните материали и горивата. Точно по това време &bdquo;Лудогорец&rdquo; е преминавал край Йемен. Жоро и Нколай са работили близо 12 часа. Излизали са за малко на въздух и пак са влизали, защото имало много работа. Двамата са били крайно изтощени в края на смените и са загубили много течности. Допълнително ги смазвало и изискването в машинното да бъдат с дочени дрехи и панталони. Така се налагало в умопомрачаващата жега да работят с куртка и дълъг панталон. Адската жега е натоварила пределно сърдечно-съдовата им система. В самите каюти също е много горещо и некомфортно. <br /> <br /> Климатичната инсталация на кораба не работи от няколко години и моряците спят при морни жеги. В тези географски ширини и нощем в каютите температурата е около 40 градуса. Климатиците трябвало да бъдат поправени отдавна, но все нещо налагало ремонтът да се отложи. Били необходими около 7-8 хиляди долара, за да се приведе в изправност цялата климатична инсталация на кораба. Вечерята в отровните съдове пък е била капката, която преляла чашата, за да се стигне до трагедията и смъртта на двамата българи.<br /> <br /> Въпреки че се знае, че са използвани старите отровни съдове, официално никой не иска да обяви това, защото може да се стигне до криминално разследване и обвинения, твърдят от екипажа. По веригата могат да пострадат много отговорни лица &ndash; от готвача до капитана Румен Соколов, който не е упражнил достатъчен контрол и е позволил тези метални чинии да бъдат съхранявани толкова дълго на кораба.<br /> <br /> <strong>Като официална причина за смъртта е обявено, че и двамата са получили топлинен удар.</strong><br /> <br /> Драмата за семействата на двамата моряци е пълна. Георги е единственото дете в семейството. Тръгва от Варна за смяна на колега електромеханик с автобус за Истанбул, а оттам лети до Суец. Жоро ту се качва да плава, ту се отказва. Работи заради парите. <br /> <br /> <strong>Получава по 2000 долара. </strong><br /> <br /> Обаче споделял пред близките си, че не му харесва на корабите. Жоро не се явил на закуска във фаталната сутрин. Капитан Румен Соколов наредил на колегите му да го търсят. Намерили момчето мъртво в каютата му. Малко по-късно намерили на палубата полужив и 61-годишния моторист Николай Асланов. Той издъхва минути по-късно. Според негови колеги той имал проблеми със сърцето. Асланов обаче се е качил с &ldquo;чисто&rdquo; медицинско заключение, издадено от Транспортна болница. Според шефа на фирмата собственик &ldquo;Арго меритайм&rdquo; Станчо Савов строеният през 1968 година &ldquo;Лудогорец&rdquo; е годен за плаване още четири години, а плавателният му стаж по моретата нямал никакво значение. Корабът возел фосфати за Индия, но заради смъртта на двамата мъже на борда екипажът му в момента е само от 15 души. <br /> <br /> Екипажът на &ldquo;Лудогорец&rdquo; е застрахован в &ldquo;Навигейтър&rdquo; в Лондон, каза Савов. Според клаузите на полицата при смърт близките получават 12 месечни заплати, или в случая около 18 000 долара. Според наши източници обаче близките и на двамата моряци смятали да заведат гражданско дело и да съдят корабособственика за над 200 000 долара. Според тях имало твърде съмнителни обсотятелства около смъртта на двамата, които трябвало да се изяснят. <br /> <strong><br /> Бургас, Петър АНГЕЛОВ</strong><br />