Джи Пи Груп АД и Български туристически съюз стартират възстановяването на трансевропейския туристически маршрут Е4
Първият етап включва освежаване на лятна и зимна маркировки от х. Мальовица до х. Рибни езера
На 12 октомври по време на официална пресконференция представители на „Джи Пи Груп“ АД и Български туристически съюз обявиха своето сътрудничество и старт на работата по обновяване на туристическата маркировка по европейско трасе Е4.
Първият етап от партньорството включва освежаване на лятна и зимна маркировки на участъка х. Мальовица, през заслоните Страшното езеро и Кобилино бранище до х. Рибни езера.
„Джи Пи Груп“ АД от години участва в подобни кампании. Решихме да финансираме подмяната, възстановяването и освежаването на зимната и лятната маркировка по Е4, защото това е атрактивен европейски маршрут и вярваме, че подобряването на състоянието му в българската част ще допринесе за увеличаване на туристопотока в рамките на Е4 и развитието на България като предпочитана туристическа дестинация.
Днешното събитие е само първата стъпка от плановете ни за партньорство с БТС“, коментира Георги Гигов, проектов мениджър в „Джи Пи Груп“ АД.
Проектът ще има и втори етап, който ще обхване трасето от х. Рибни езера до х. Македония.
В момента състоянието на туристическата маркировка по маршрута не е задоволително и това носи своите рискове. По данни на Планинска спасителна служба само по това трасе, което е едно от най-трудните за спасителни акции, са извършени над 20 спасителни акции през последните години.
„Маршрутът не е подходящ за преминаване при лошо време, а при интензивни валежи, силни ветрове, гръмотевични бури и заледявания, отделни участъци могат да бъдат опасни. При разклон на пътеки съществуват рискове от отклоняване от основното трасе поради липса на указателни стрелки или изтрити надписи по тях, рядко поставена или унищожена маркировка“, коментира Йордан Йорданов, сътрудник хижна дейност и маркировка към БТС.
„Всички дейности ще бъдат изпълнени ръчно от Университетско аварийния-спасителен отряд (УАСО), на който бих искал да благодаря.
Няма да има необходимост от строителна механизация. Проектът включва както освежаване на маркировката, така и поставяне на информационни табели с допълнителна информация – надморска височина, указателни табели, GPS координати, монтаж на азимутна маркировка и пешеходни времена към най-близките туристически обекти.
Всеки съществуващ стълб по маршрута ще бъде прегледан и ще се вземат необходимите мерки за възстановяването му. И не на последно място, но от голямо значение е поставянето на изцяло ново метално въже в участъка от заслон Страшното езеро до Римски друм. То никога не е ремонтирано след поставянето му преди миналия век“, сподели Георги Гигов, проектов мениджър в „Джи Пи Груп“ АД.
„УАСО поставя и подновява маркировката в почти всички български планини повече от 30 години. Работим по установени стандарти и използваме шаблони за маркировка, като подновяването на един добре направен маршрут отнема малко време.
Възстановяването на лятна маркировка, поставена правилно, е лесен процес за разлика от зимната. За този проект е необходимо да извършим инвентаризация на стълбовете по маршрута и проверка на данните им.
Очакваме одобрения от Национален парк „Рила“ и Природен парк „Рилски манастир“, за да започнем работа както по маркировката и стълбовете, така и по поставяне на стоманеното въже“, каза Емил Николов от УАСО.
Маршрутът на път Е4 е с дължина 12 000 км., стартирайки от най западната част на Португалия, той преминава през Испания, Франция, Чехия, Унгария, Сърбия, България и завършва в Кипър.
Българската част от трансевропейското трасе е позната още като „Петте планини“ и прекосява билата на най-обичаните планини – Витоша, Верила, Рила, Пирин и Славянка. По този международен туристически маршрут минават най-запалените туристи и любители на природата не само от България, но и от Европа и света.