Екостикерите на колите отпадат година след като бяха въведени
Три министерства се "борят" с премахването на архаичните лепенки
Година след въвеждането на екостикерите на автомобилите Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ предприе действия за тяхното премахване.
Разпореждането е на министъра на транспорта Николай Събев, според когото поставянето на отличителен стикер на предното стъкло оскъпява и утежнява процедурите при преминаването през пунктовете за проверка за техническа изправност. Предстои промяна в Наредба 32, с която бяха въведени лепенките, разкрива в. "Сега".
Подобни обозначения са архаични - при положение че цялата информация за автомобилите и техническите им прегледи се вкарва в електроннни бази данни и е достъпна онлайн. Въпреки това кабинетът "Борисов" ги въведе.
Още като пое поста, сегашният транспортен министър обяви, че ненужните стикери ще бъдат премахнати. Осем месеца по-късно обещанието още е в "процес на изпълнение".
Поставянето на лепенка с вграден чип на предното стъкло на всеки автомобил бе обяснено с нуждата от по-ефективен контрол - бе предвидена възможност общините да въвеждат ограничения за движение по улиците на МПС-та, които имат лоши екологични показатели и силно замърсяват въздуха.
Още с въвеждането на стикерите през юли 2021 г. бе ясно, че системата с контрола няма да заработи поне още една година. Първо трябваше да влезе в сила Законът за чистотата на атмосферния въздух.
През това време общините трябваше да изработят наредби и да определят зоните, в които ще действат евентуалните ограничения. При следващо явяване на годишен технически преглед всеки автомобил получава актуална оценка за екологичните показатели и вредни емисии и му се лепи съответен стикер.
Над 150 000 лепенки с чип бяха закупени от фирмите, които имат пунктове за годишен технически преглед. Собствениците на автомобили заплащаха за тях 10.56 лева, а техническите прегледи поскъпнаха с 5 до 10 лв.
Уверенията бяха, че в чипа, вграден в стикера, се съдържа пълнaтa инфoрмaция за екологичната група, техническата изправност и валидността на прегледа на автомобила. Екостикерите трябваше да бъдат разчитани от разстояние със специални устройства от контролните органи. От "Автомобилна администрация" уверяваха, че техническите устройства за разчитане на данните са налични.
Пари и усилия на вятъра
Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) още преди влизането в сила на екостикерите предложи на ресорното министерство да се откаже от архаичната идея.
Анализ на Антикорупционната комисия установи риск от неефективно изразходване на публичен ресурс и допълнително увеличаване на разходите за гражданите и бизнеса.
Няма нужда от знаци по колите - "може да се използват вече изградените системи за автоматично разпознаване на регистрационните номера, както и съществуващите решения в областта на информационните технологии, за да се сведат до минимум публичните разходи и разходите на собствениците на моторни превозни средства“, препоръча КПКОНПИ.
Но тогавашният ресорен министър не се съобрази с това становище.
Сега Николай Събев е изпратил писма до двама свои колеги - министъра на вътрешните работи Бойко Рашков и министъра на електронното управление Божидар Божанов за необходимите нормативни промени.