Експерт обясни как точно ще се изчисляват таксите за камиони и автобуси по тол системата

Единият начин е предплатен метод, другият вариант е чрез бордови устройства или т.нар. джипиес тракери

Стационарните рамки за контрол на Агенция "Пътна инфраструктура" вече заработиха и следят за нарушители, които шофират без винетки. Нарушителите ще получават електронни фишове.
 
Вчера беше официално представена и тол системата.
 
„Абсолютно всичко е подготвено, технически сме подготвени от 1 март тол системата да заработи“, каза пред БНТ доц. Георги Балабанов, експерт в Национално тол управление.
 
В тол системата ще се включат общо 3115 км пътища, от тях 804 км магистрали и 2311 км първокласни пътища, като тол такси ще бъдат начислявани на всички ППС с техническа допустима маса над 3,5 тона.
 
Камионите и автобусите ще бъдат таксувани на база изминато разстояние, като ще има два начина за таксуване, обясни доц. Балабанов.
 
„Единият начин е предплатен метод - предварително се задава маршрутът на превозното средство, който може да бъде активиран до 23:59 ч на следващия ден, ако потребителят не е регистриран на сайта и до 7 дни предварително, ако е регистриран.
 
Задават се начална и крайна точка на пътуването, като има и опция за 4 междинни точки.
 
Другият вариант е чрез бордови устройства или т.нар. джипиес тракери - превозвачът трябва да има сключен договор с някой от националните доставчици на услуги, като ние имаме уверение от тях, че от средата на месеца ще започне активирането на тези устройства и съответно браншът ще може да сключи договор с тях“, посочи той.
 
Експертът обясни и какви са критериите за таксуване от тол системата.
 
„Тарифите ще се изчисляват в зависимост от тяхната максимално допустима техническа маса - от 3,5 т до 12 т и над 12 т. Освен това, има разделение в зависимост от това колко оси притежават, какъв е техният емисионен клас, както и по какъв път от пътната мрежа преминават“, каза доц. Балабанов.
 
„Тарифите варират от 3 до 20 ст. на километър за ППС в най-високия клас с най-голям брой оси, съответно с най-нисък емисионен клас“, добави той.
 
Според доц. Балабанов, тол таксите няма да се отразят на обикновения потребител, а очакването за повишение на цените на базовите стоки е в рамките на няколко стотинки, което няма да е нещо значимо.