Експерт обясни за колко време можем да свалим 25% от "Гражданската отговорност" по системата бонус-малус
Владимир Савов, който член на комисията за финансов надзор, отговарящ за застраховането, разясни пред зрителите на bTV предстоящото въвеждане на системата бонус-малус. Водещият Антон Хекимян започна разговора с въпрос дали наистина автомобилът ще носи отговорност за провиненията на шофьора.
"Не. Виновен е винаги шофьорът. Застраховката "Гражданска отговорност" е на автомобилистите. Целта е собственикът да мисли на кого ще я предоставя да я кара, защото е законно всеки да може да даде колата си на някого да я кара и този човек може да причини с нея щети. Този собстевинк после тези щети остават за него като собственик и застраховащ този автомобил. Така че той трябва да мисли и да внимава. Второ, когато има възможност лесно да се прехвърли собствеността на някой близък, член на семейството, и ако това ще доведе до изчистване на натрупания малус, а същия човек ще продължи да кара същата кола така безразсъдно, системата ще губи смисъла си. За това така е предвидено да се запазва малуса на колата", обясни Савов.
"Първо, всяка сделка е свободно да изберете каква да е. Винаги можете да си изберете и друга кола. Тази информация ще бъде достъпна и ще се вижда всяка кола каква история има и какъв малус. Ще имате номера на рамата на тази кола. И както сега по номера можете да разберете дали има "Гражданска отговорност" платена, така по рамата ще можете да видите какъв е на новата ви кола бонуса или малуса", каза още експертът.
"Срещаме обаче голямо съъпротивление срещу тази идея. Затова мислим върху варианти как да стане така, че при прехвърлявето в момента на сделката този малус да се изчиства, да се откупува. Предвидено е за различни нарушения да се добавят различни малус точки и един водач, ако си представим, че е системен нарушител, може в доста кратък период да достигне до максималния клас малус. При него вече застраховката се оскъпява доста значително, като може да стигне и до 400 процента. Ако има пет пъти превишаване на скоростта от по-високите, плюс някое предимство отнето или преминаване на червен светофар, може да събере толкова точки и може да мине в този висок малус. Ако сме съвестни шофьори - още след първата година ще получим 10 процента остсътпка, след втората, ако продължим така, ще получим още 10, така че след първите две години ще имаме 20 процента надолу. И останалите пет процента до 25 се натрупват през следващите пет години", обясни Савов.