Експерт от СБА: Тези коли няма да се допускат в градските центрове
Разделението и класификацията на автомобили са чисто български
Новите екостикери за автомобили започват да се издават от 12 юли тази година при преминаването на задължителния годишен технически преглед. Създадени са пет групи, които не съвпадат с евростандартите на колите. Разделението и класификацията на автомобили са чисто български.
Четири са групите за автомобилите с вътрешно горене и пета - за електрическите. Еколологична група 1 обхваща дизеловите автомобили, произведени до 2002 г. със стандарт Евро 1, 2 и 3, както и бензиновите коли с Евро 0, 1 и 2, произведени до 1996 г.
Екологична група 2 включва дизелите, произведени до 2007 г. със стандарт Евро 3, 4 и 5, както и бензиновите коли с Евро 1, 2 и 3 до 1998 г.
Екологична група 3 са автомобилите, произведени до 2009 г, дизели с Евро 4, 5 и 6, както и коли на бензин 3, 4, 5 и 6.
Най-високата група като екостандарт е запазенасамо за електоромобилите и хибридните автомобили.
Въвеждането на новата екологична класификация вероятно ще има отражение върху продажните цени на автомобилите, но и други последствия.
Категорията ще бъде определяна по време на годишния технически преглед чрез система, свързана директно с Автомобилна администрация. Това вероятно ще оскъпи самата услуга, защото много сервизи трябва да направят инвестиция, за да инсталират системата, казват от бранша. Самите стикери ще са на цена от 4 лева.
Автомобилите от лошите екологични категории 1 и 2 могат да получат забрана за влизане в градските центрове, за да не замърсяват въздуха. Това решение ще се взима на общинско ниво.
Подобни ограничения се въвеждат и в други европейски страни, но там има сериозни стимули за закупуването на електромобили и екологични коли, а и България ще бъде особено засегната от новите регулации, тъй като над 70% от автопарка у нас е на възраст над 15 години.
„Всеки автомобил, който посети пункт за технически преглед, ще бъде газоанализиран и анализът, който е получен ще определи неговата екологична група“, казва председателят на СБА инж. Емил Панчев, цитиран от Факти.бг.
„Няма да е по-трудно, но според това, което са го разписали, ще получи ниска екокатегория, което ще възпрепятства този автомобил да влиза в определени моменти в идеалния център на областните градове“, казва Желев.
„Със закона е дадена възможност кметовете на големите градове да определят зони, в които, когато има замърсяване, тогава ще бъде казвано, че автомобилите 3-та и 4-та група, могат да влизат, първа и втора, примерно казано, няма да могат да влизат. Сами разбирате, че тези зони могат да бъдат въвеждани, когато могат да бъдат и контролирани, т.е. трябва да има камери, трябва да има обозначения на пътя“, допълва експертът.
Новото е, че системите за анализ на газовете от пунктовете на преглед ще са свързани в реално време с Автомобилна администрация и резултатът автоматично ще определя екологичната категория. Целта е да няма манипулации.
Ако колата е със свален катализатор или има друг проблем, дори производителят да дава по-висока еконорма, резултатът от теста може да я постави в по-ниска екологична категория. Или автомобили с една и съща марка, модел и година на производство могат да имат различен еко статут. И съответно право на достъп.
„Стикерът, който сега имате за ГТП ще бъде заменен, няма да го има вече от средата на годината, а ще бъде заменен от еко стикер, той ще носи и данните от ГТП, къде е направен и т.н.“, обяснява председателят на СБА инж. Емил Панчев.
От Столична община заявиха, че все още няма приети ограничения за достъп на определени автомобили в центъра на града. Вероятно бъдещата екозона, в която няма да бъдат допускани коли от първа и втора група при високо замърсяване на въздуха, ще обхваща пространството между бул. „Сливница“ и бул. „Патриарх Евтимий“.