България все още очаква първия си изтребител F-16 да полети по предназначение, докато въздушното ни пространство продължава да се охранява от добре познатите МиГ-29. Междувременно първият обучен пилот за новите машини вече е готов за действие.

Първият български пилот на F-16: От МиГ-29 до модерния изтребител

През 2020 г. капитан Александър Велинов заминава за САЩ като един от четиримата български пилоти, избрани за обучение на F-16. Днес той е първият, който успешно преминава курса и е готов да лети на новите изтребители.

„Пилотирането на F-16 е значително по-облекчено в сравнение с МиГ-29. Новият самолет разполага с усъвършенствана авионика и радар, което позволява едновременно изпълнение на задачи по въздушни и земни цели“, обяснява капитан Велинов.

Обучението преминава през три етапа:

  • Т-6 Texan – учебен самолет за базова подготовка
  • Т-38 Talon – реактивен тренировъчен самолет
  • F-16 Block 42 – моделът, на който капитан Велинов завършва подготовката си

МиГ-29: Гръбнакът на българската военна авиация

Докато F-16 още не е в бойна готовност, МиГ-29 остава основният изтребител, осигуряващ въздушния патрул на България.

„Това е гръбнакът на еър полисинга. С едноместните самолети ние изпълняваме бойно дежурство в интегрираната система на НАТО“, казва майор Георги Филипов, заместник-командир на първа изтребителна авиационна ескадрила МиГ-29.

В базата в Граф Игнатиево дежурството се изпълнява от двойка изтребители, които са в 15-минутна готовност за излитане при сигнал.

„Сигналите могат да варират – от проблем с пътнически самолет до потенциална заплаха от чужди бойни единици“, обяснява майор Филипов.

Предизвикателства пред прехода към F-16

С наближаващото включване на F-16 в бойното дежурство, въпросът какво ще се случи с пилотите на МиГ-29 остава открит.

„Възможно е по-младите пилоти да бъдат пренасочени към F-16. Друг вариант е създаването на нова авиационна база с друга платформа изтребители“, коментира майор Филипов.

За него МиГ-29 е нещо повече от самолет – той е символ на дългогодишна отдаденост и професионализъм.

„Трудно е да се обясни на хората, но връзката между пилот и самолет е уникална. Колкото повече летиш с него, толкова по-трудно е да се разделиш“, споделя майорът.

Бъдещето на българската военна авиация

Очаква се първите F-16 да влязат в реална експлоатация до края на десетилетието. Дотогава, МиГ-29 ще остане основният защитник на небето над България – самолет, който вече над 30 години е в експлоатация, но все още играе ключова роля в системата за въздушна отбрана.

„Сигурността на българското небе зависи от нас – и от тези, които летят с МиГ-29, и от тези, които ще поемат F-16“, заключава капитан Велинов.