Обществени поръчки за десетки милиони са спечелили дружества, свързани с депутата Илия Илиев през последните години. Те са ремонтирали университети, училища, строили са канализации и инфраструктурни обекти. Работят по обектите и до днес, включително и по договори с държавното предприятие Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), за източването на което Илиев ще бъде съден.
Последният договор, който фирмата на сина му Янко е изпълнила, е доставка на релси за 19 млн. лв. с ДДС, пише <span style="color: rgb(0, 0, 255);"><strong><a href="https://www.24chasa.bg/Article/5350705" target="_blank">&quot;24 часа&quot;.</a></strong></span> Дружества на братята, братовчедите и сестра му Волга също се занимават предимно с усвояване на бюджетни средства по обекти в цялата страна. В понеделник главният прокурор Сотир Цацаров поиска снемане на имунитета на народния представител от ДПС заради приключило разследване, което го уличава като помагач в измама за 3 млн. лв. Контролирани от него фирми сключили 4 договора с НКЖИ, но работата по тях била извършвана от жепейци.<br /> <br /> Фирмите на Илиев само прибирали парите чрез фалшиви фактури, а той лично контролирал схемите. Фирми около Илиев имат още 10 договора с държавното предприятие. Това обаче не е единственото разследване срещу Илия Илиев. Срещу него има и досъдебно производство за укриване на данъци.<br /> <br /> Фамилията на Илиев е една от най-могъщите в рода на кардарашите. Роднините му от Костинброд няколко пъти са били замесвани в криминални случаи. Братовчед му Любомир Илиев-Къдравия беше задържан през 2012 г. за подготовка на три убийства, но случаят не стигна до съд. Къдравия също има строителни фирми и често действа с подставени лица. Разследването срещу Илиев за укриване на данъци все още не е приключило. По него той е без имунитет. Отказа се от него още в края на 2014 г., когато Цацаров поиска сваляне на законовата защита срещу наказателно преследване на депутатите Цветан Цветанов от ГЕРБ, Волен Сидеров от &ldquo;Атака&rdquo;, Георги Свиленски и Димитър Димитров от БСП.<br /> <br /> Илия Илиев е на 40 г., завършил е право в Югозападния университет в Благоевград. Лидер е на ромската партия ДРОМ. През 2007 г. е избран за общински съветник в София от листата на ГЕРБ. През 2014 г. Илия Илиев е избран за депутат от гражданската квота на ДПС от листата в Ямбол и влиза в парламента. На последните местни избори обаче неговата партия ДРОМ издига и собствени кандидати. През 2011 г. започва разследването за източване на държавното предприятие НКЖИ и проверка на договорите на фирмите &ldquo;Енерджи груп 2003&rdquo; ЕООД (собственост на брат му Йордан Илиев), &ldquo;Розалия ММ&rdquo; ЕООД и &ldquo;Строителство и инвестиции&quot; ЕООД с НКЖИ. Дружествата са собственост на роднини на Илия Илиев. Те са сключвани в периода 2007-2009 г., когато Илиев е бил общински съветник в София.<br /> <br /> През декември 2007 г. &ldquo;Розалия ММ&rdquo; ЕООД получава от държавния бюджет 1 млн. лв. по договор с НКЖИ за възстановяване на отводнителни канали по жп линията Моруница - Бяла. Управител на фирмата тогава е Сузана Станкова, която чистосърдечно си признала пред разследващите, че батко ѝ Илия Илиев от Костинброд ѝ давал да подписва документи и ѝ платил 300 лв. Жената дори не знаела, че има фирма и какво се върши с нея. Всъщност общинският съветник и бъдещ депутат водил преговорите по договора и движил всички документи. Доказано е, че дейностите, за които фирмата му получила 1 млн. лв., са извършени от работници в железопътната секция, а не от служители на &ldquo;Розалия ММ&rdquo; ЕООД. Дружеството не разполагало с такива. Плащанията са с основание строителни книжа, протоколи и фактури, които били фалшиви и лично Илиев ги осигурявал.<br /> <br /> През септември 2008 г. три контролирани от Илиев фирми сключили договори с държавните предприятия НКЖИ и &ldquo;Транспортно строителство и възстановяване&rdquo; - Горна Оряховица. Предметът е същият - да възстановят канавките до жп релсите между Моруница и Бяла. Общата стойност е 2,83 млн. лв., които са преведени на трите фирми от фамилията на Илиев. Работата отново била свършена от жепейците. През 2008 г. управители на фирмите &ldquo;Енерджи груп 2003&rdquo; и &ldquo;Строителство и инвестиции&rdquo; са Никола Манев и Ивайло Комитски. Пред следователи те заявили, че не са се подписвали, нито са знаели с какво се занимават фирмите. Подставените лица ще бъдат свидетели по делото срещу Илия Илиев и бившите директори на териториалните звена на двете държавни предприятия.<br /> <br /> Веднага след като присвояват 3 млн. лв. от бюджета, дружествата са прехвърлени няколко пъти на различни лица. Днес са собственост на бушоните Миодраг Стаменкович, Петър Марков и Васил Василев. След като аферата с ремонтите около релсите е разкрита през 2011 г., на следващата 2012 г. фамилията на Илиев основава акционерното држество &ldquo;Ай Ки Ес&rdquo; АД. Там акционер е Янко Янков, син на Йордан Илиев и племенник на депутата Илия Илиев. Вписана е в търговския регистър на 12 февруари. На 27 февруари НКЖИ открива процедура по обществената поръчка за доставка на релси на стойност 19 млн. лв. и тя е договорена без обявление с &ldquo;Ай Ки Ес&rdquo; АД, собственост на ромската фамилия от Костинброд. През 2014 г. същата фирма взема 2 млн. лв., за да обнови центъра на Ихтиман. През август 2015 г. сключват договор и с Община Луковит за половин милион. Фамилията на Илия Илиев има над 10 договора с НКЖИ. /БЛИЦ