Големият шамар, великата Елена Николай, или скандалите в Ла Скала

Нашата оперна прима е мецосопран на вековете

Много е писано за този изключителен театър - Ла Скала, но се знае малко за скандалите, довели до отстраняване на ярки дарования, както и до създаване на нови. Разбира се, с активното участие на клак, клан и преса. Малцина знаят, че на сцената на Ла Скала са пуснали черна котка на премиерата на "Севилският бръснар" от Росини, за да я провалят, или че премиерите на "Крал за един ден" на Верди, "Норма" от Белини и "Мадам Бътерфлай"от Пучини са провалени с освирквания, така че много дни се е писало и говорело за това. В скандалите на Ла Скала участват и българи.

На сцената на Ла Скала, а и не само, от векове съществува понятието "клак" и клакьори, означаващо платена група от публиката, която има за задача да провали или да издигне певец или оперна постановка. Така през 50-те години започва двубоят коя да бъде прима - Мария Калас или Рената Тебалди. Стига се дотам, че съпругът на Мария - Менегини, изкупува целия тираж на последната плоча на Тебалди и го изхвърля в реката. При създаването на клана "Калас" в него, освен дъщерята на Тосканини - Вали - и племенницата на Пучини - Вики, участва и вестник "Кориере дела Сера", заедно с директора си и видния италиански критик Абиати, който ще играе интересна роля в тази статия. Отново на същата сцена се сбиват двамата единствени оперни колоси - Борис Христов и Франко Корели в "Дон Карлос" с шпаги.

Отново в Ла Скала Кабаиванска едва не набива Херберт фон Караян,

защото й пречи да прояви "българския" си характер и прочит на "Мадам Бътерфлай". Впоследствие е изгонена и осъжда театъра да й заплати 2 милиона долара. Отново в същите години на една премиера на "Норма" нетърпящата по-добри от себе си на сцената Калас ритва в топките Дел Монако, защото е по-гласовит от нея. Разбира се, скандалът се развихря в пресата, а вестниците "Епока" и "Кориере дела Сера" са начело. В Ла Скала има и чисто български скандал в началото на 60-те години, който събира и разединява двамата най-големи баси по онова време - Борис Христов и Николай Гяуров. Разбира се, където има двама българи, задължително има и трети, който е инструктор и идеолог на скандала. В случая именитият педагог и певец Христо Бръмбаров.

Той насъсква ученика си Гяуров да надпее световното светило Борис Христов,

като по този начин избие собствения си комплекс?! Христо Бръмбаров смяташе себе си за голям Борис Годунов, а когато Борис Христов издигна диамантен паметник на тази единствена по рода си басова роля, Бръмбаров го намрази. Разбира се, дуетът-състезание приключи с победа на Борис Христов, но това раздели завинаги две неоспорими български величия. Да насочим погледа си към поредния скандал в Ла Скала с участник велика българка. В началото на 50-те Елена Николай (Стоянка Николова) е мецосопран номер едно, мецосопран на вековете. И според италианската критика мецосопрановият трон ще остане празен навеки след нейното слизане от сцената.


Оперният театър Ла Скала

И така: Ла Скала, премиера на "Ирис" от Маскани и големият антракт между първо и второ действие. Мястото е ослепителното фоайе на Ла Скала, а публиката, както сами се досещате, никак не е случайна. Елена Николай, наметната с елегантно визоново палто, разговаря със свои приятели - диригент със съпругата си, професор от Музикалната академия и..., когато изведнъж се появява самият Абиати - видният член на клана "Калас". Това не е случайно. Мария Калас - много лоша като колежка и, меко казано, нетърпима към конкурентите си, изпитва обясним респект, почит и страх от великата българка, с която много често си партнира. Логично, конкурентката трябва да бъде премахната, не физически, а от големия италиански театър. И така, Абиати се включва в разговора ни в клин, ни в ръкав и забравяйки кавалерското си чувство и възпитание, а и почитта, която дължи на оперната примадона, обижда България, а и нея по един изключително провокативен начин.

Елена Николай губи контрол на секундата и му удря шамар

Само за пояснение, Елена е с една глава по-висока от италианския критик, а и много здрава физически, въпреки стройната си фигура. Зашеметен от удара, Абиати се търкулва по стълбите, сподирен от окуражителни възгласи и ръкопляскания. На другия ден цяла Италия говори за случилото се, а Елена Николай е в центъра на вниманието на преса, радио, телевизия, колеги, приятели. Скандалът предизвиква война между звездата чужденка и един от най-големите музикални капацитети. Но мнозинството е на страната на Елена Николай, възхитено от нейната смелост и доблест. Ръководството на Ла Скала застава на страната на италианеца. И въпреки неотложната нужда на театъра от една от най-големите му звезди, я отстранява за две години.

Но общественото мнение - италианско и световно, принуждава ръководството на театъра да коленичи пред великата българка

То си "посипва главата с пепел" и идва да моли за прошка. Сам директорът се появява с прекрасен букет цветя и много старо шампанско, за да я помоли да се включи в репетициите за премиерата на "Електра" от Рихард Щраус. Елена разбира, че публиката, народът, светът я вика, а не ръководството. Затова за момента е изкушена да прояви високомерие и да накаже господа директорите, клана "Калас", а и самата гъркиня, но величието надделява и нашата Николай се завръща триумфално в Скала като победител. Пресата отбелязва на другия ден след премиерата на "Електра" - "Голямото завръщане бе триумфално!". Единствено певица като Елена Николай - българка до мозъка на костите си, може да сложи на карта изкуството си, името си, а и целия си живот за истината. И затова и до ден днешен на гримьорната - в Ла Скала стои масивна златна табела с надпис: тук в продължение на 17 сезона без прекъсване се обличаше за спектакъл великата Елена Николай.

Иван БЕНЧЕВ