Горещи новини за строежите и ремонтите по пътищата
Строителството на общо 50 км шосета приключва през 2023 г.
Още над 15 километра от магистрала “Хемус” ще бъдат завършени до края на годината, съобщиха от регионалното министерство, цитирани от “Труд”. Очаква се тази година да бъде изграден лот 1 от аутобана - от Боаза до разклона на пътя за Луковит и Угърчин, който строят от държавната компания “Автомагистрали” ЕАД чрез договор за доставки на строителни материали и техника с компанията “Хидрострой”.
Така почти половината от автомагистралата, чието изграждане стартира през далечната 1974 г., ще бъде завършена до края на годината. Беше направена организация магистралата от София до Варна да бъде изцяло завършена през 2024 г., а още през месец май тази година да работят по всички участъци, но заради бездействието през последните 2 години и изхарчването на специално заделените 1 млрд. лв. в целева сметка в БНБ за други, неясни дейности, сега най-оптимистичният период за завършване на цялата магистрала е след 3,5 години, или през 2027 г., обясни бившият строителен министър и депутат Николай Нанков.
Въпреки че няколко служебни кабинета на президента Радев, в които и настоящият строителен министър Иван Шишков, обявиха изграждането и договорите за доставки на новите отсечки на “Хемус” за незаконни и отказваха да възлагат дейности и извършват плащания близо две години, явно регионалното министерство е променило подхода си, щом е категорично, че отсечката от “Хемус” все пак ще бъде завършена до края на годината. Самите фирми, които имат договори за доставка на механизация и строителни материали бяха направили такава организация, че дори можеха да изградят отсечките предсрочно, категоричен бе Нанков. Наложи се обаче компаниите да чакат над година и половина преди въобще от регионалното ведомство да преценят, че работата поне по първите три оставащи лота трябва да продължи.
След като бъде завършена и отсечката от магистрала “Хемус” между Боаза до пресичането на третокласния път между Луковит и Угърчин, включително с пътен възел “Дерманци”, общата дължина на завършената магистрала ще бъде 206 километра, а ще останат за изграждане други 212 километра.
И през това лято по магистралата към Варна няма да се разминат тапите, каквито шофьорите неизменно помнят всяко лято през последните десетилетия. Планиран е ремонтът на две от съоръженията по аутобана - тунелите “Топли дол” и “Правешки ханове”. В момента се провеждат обществени поръчки за избор на изпълнители на дейностите, съобщиха от регионалното министерство.
По пътя от София до Бургас ще се ремонтира виадуктът на 59-ти километър от магистрала “Тракия”, съобщиха още от строителното ведомство.
Ще продължи и укрепването на свлачищата по новата отсечка на магистрала “Струма” преди и след тунел “Железница”. Съоръжението беше завършено от фирмата-изпълнител още преди година, но пускането му в експлоатация бе забавено от възникналите свлачища.
Само преди дни от водещия партньор в сдружението ДЗЗД “АМ Струма 2018”, което изгражда съоръжението - “Джи Пи Груп”, съобщиха, че тунелът вече има издаден акт 15. Заради работата по свлачищата през май ще бъде пуснато движението само в едната тръба на тунела, а дейностите в другата ще продължат, отговориха от регионалното министерство.
Общо 50 километра нови пътища е планирано да бъдат завършени през тази година, съобщиха от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Освен на над 15 километра от магистрала “Хемус”, ще приключи изграждането на 13,6 км от модернизацията на първокласния скоростен път между Видин и Ботевград в участъка между пътните възли “Макреш” и “Бела”, на Северния обходен път на Бургас с дължина от близо 5 км и на отсечката между Калотина и Драгоман от автомагистрала “Европа”, която е с дължина около 14,5 км.
Отсечката от “Европа” се очаква да бъде пусната през май. “За последния 16,4 км участък на магистралата - от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента, има одобрен ПУП и се извършват отчуждителните процедури. Планирано е до средата на годината да започне строителството в 6-километрова отсечка, в която ще има фронт за работа”, обясниха от строителното министерство.
Разработват инвестиционната програма
Все още не е ясно кои отсечки ще обновяват
Ремонтират близо 3000 километра
Все още не е ясно кои отсечки ще ремонтират през настоящата година, въпреки че вече мина месец от нея. “Инвестиционната програма на Агенция “Пътна инфраструктура” за 2023 г. е в процес на разработване. Тя ще обхваща не само обекти за основен или текущ ремонт, но и обекти за ново строителство. Документът ще съдържа всички обекти от програмата за 2022 г., по които работата ще продължи и през настоящата година.
Освен това ще бъдат включени и нови обекти за текущ и основен ремонт по предложения на областните пътни управления, областните управители, кметове на общини и граждани”, обясниха от регионалното министерство. Въпреки че официално не бе посочена причина за забавянето, експерти твърдят, че липсата на приет бюджет пречи на калкулиране на дейностите, за които ще бъде предвидено финансиране.
По предварителни разчети на пътната агенция през тази година е планирано да бъдат обновени 3000 км пътища. “Участъците, които ще се ремонтират, са приоритизирани, за да е ясно кои отсечки ще бъдат за текущ и кои ще са за основен ремонт. Това се определя въз основа състоянието на пътя, аварийността, интензивността на движение, регистрирани пътни инциденти в участъка, регионалното му значение, проектната готовност. Критериите са комплексни”, обясняват от МРРБ.
През тази година може да започне основният ремонт на около 200 км пътища, за които през миналата година бяха проведени обществени поръчки за избор на изпълнители на строително-монтажните работи и за строителен надзор.
Сред отсечките, за които вече има проведени процедури, са обновяването на третокласни пътища като 19 км от шосето Сливница - Гълъбовци - Ракита, на близо 66 км от пътя Гильовица - Каблешково, на близо 25 км от шосето между Маринка, Звездец и Малко Търново, на около 21 км от пътя между Ясна и Приморско, почти 12 км между Ново Паничарево и Ясна поляна, 12 км от пътя между Иново и Бойница, на 15,7 км от пътя между Мъдрец и Обручище.
Освен виадукта на магистрала “Тракия” за ремонт са предвидени още 5 мостови съоръжения - надлезът на третокласния път Провадия-Айтос при 17-ти км, мостът над река Вит при село Гложене, новият мост над река Марица по пътя Плодовитово - Асеновград, мостът над река Искър на Северната дъга на Софийския околовръстен в района на Нови Искър, надлезът над ж. п. линия при 145-ти км на пътя Сливен - Ямбол - Средец. Изпълнителите на тези ремонти са избрани след проведена процедури по ЗОП, финансирането им ще бъде от бюджета, а общата им стойност е 44 млн. лв. с ДДС.
По ОП “Региони в растеж” тази година ще се изпълняват 5 обекта с обща дължина близо 104 км. Проектите са отсечка с дължина 27 км от второкласния път Поликраище - Елена - Сливен, 9,5 км от третокласния път Каблешково - Межден, близо 19 км от третокласния Варна - Белослав - Житница, над 23 км от третокласния път Полски градец - Тополовград - Устрем и близо 25 км от второкласния път Русе - Кубрат.
През тази година е планирано и проектиране на липсващите участъците от скоростните направления между Видин и Кулата и между Русе и Маказа. Както и на автомагистрала “Рила”, която ще свързва трите автомагистрали “Струма”, “Тракия” и “Хемус”.
Средствата са за извършени дейности, текущи работи и зимно поддържане
Погасяват задължения от удължения бюджет за 2022 г.
Чистят снега със 158 млн. лв.
Задължения за вече приключили строителни дейности, разплащане по текущи работи и пари за зимно поддържане, осигури Министерският съвет с постановление, чрез което се заделят средства от удължения бюджет за 2022 г. Общата сума, отпусната от кабинета, е 776,2 млн. лв.
С 438 млн. лв. ще бъдат разплатени задължения към строителни компании за ремонти на пътища, които са възлагани в периода от 2020 г. до началото на 2021 г. Това са средствата, които компаниите си търсят вече близо две години за извършени качествено и в срок дейности по законни договори, но които не им бяха разплатени заради спорове доколко възлагането им е било законно.
Взето е решение да се плати за онези ремонти, за които категорично направеният одит е доказал, че са текущи. Спорните отсечки, за които от регионалното министерство твърдят, че са възлагани “основни ремонти”, а от пътния сектор, че технологията “студено рециклиране” е именно текущ ремонт, при който съществуващия асфалт се раздробява, слепва и полага отново, засега остават неразплатени.
Малко над 150 млн. лв. от предвидените средства ще се ползват за разплащане на ново строителство. Това са вече изградената и пусната в експлоатация отсечка от магистрала “Хемус” между Белокопитово и Буховци и изпълнител обединението ДЗЗД “Хемус-16320”, в което участват “Инфра Експерт” АД, “Пътинженерингстрой-Т” АД, “Автомагистрали - Черно Море” АД и “Трансконсулт-22” ООД. Участъкът от Калотина до Драгоман на магистрала “Европа”, който след поредно отлагане на пусковия срок, трябва да е изцяло завършена до края на годината, а изпълнител е консорциум начело с компанията “Щрабаг”.
Преодоляване на свлачищните процеси на магистрала “Струма” преди и след тунела Железница. Към момента върви проектиране на строителните дейности, след което ще се обяви конкурс за възлагане. Дейностите ще са в обхвата на трасето от аутобана, което включва най-дългия тунел в страната и се изпълнява от сдружението ДЗЗД “АМ Струма 2018” с водещ партньор “Джи Пи Груп”.
Компанията изпълни сложното съоръжение в срок и то вече има издаден Акт 15, но на пускането му в движение пречат именно възникналите в процеса на изграждане свлачища. Част от средствата са и за изграждането на обхода на Бургас, което се изпълнява от компанията “Пътстрой ВДХ” ЕАД, собственост на “Хидрострой” АД.
От сумата 158 млн. лв. са предвидени за зимното почистване на пътищата в страната през януари и февруари тази година. 8 млн. лв. са за ремонти и рехабилитация на пътни отсечки, а 21,7 мл. лв. за работата на тол системата. Със средствата ще се обезпечат плащанията по договорите, свързани с поддържането и управлението на тол системата, включваща приемане и обработка на картови плащания за осигуряване на каналите за продажба и валидиране на продукти за електронно пътно таксуване и т. н.
По оперативните програми има таван от 15 на сто
Подписани са 5 споразумения за индексация
До момента пътната агенция е подписала 5 допълнителни споразумения за индексация на строителни договори, съобщиха от регионалното министерство. Сключените допълнителни споразумения са за строителството на обходния път на Бургас, както и за изгражданите участъци от автомагистралите “Струма” и “Европа”.
Изграждането на обхода на Бургас се изпълнява от компанията “Пътстрой ВДХ” ЕАД, собственост на “Хидрострой” АД. Участъкът от Калотина до Драгоман на магистрала “Европа”, който след поредно отлагане на пусковия срок трябва да е изцяло завършен до края на годината, се изпълнява от консорциум начело с компанията “Щрабаг”.
“Прогнозната стойност за индексация е 136 млн. лв. с ДДС за договорите за строителството на АМ “Струма” 3.1, включително и за тунел “Железница” с трите подучастъка, финансиран по Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”, за модернизацията на път I-8 Калотина - СОП, частично финансиран от Механизма за свързана Европа, както и за изпълнение на част от мерките за смекчаване на въздействието на трафика върху дивите животни и птици в Кресненското дефиле и повишаване на безопасността в участъка, финансиран от държавния бюджет”, обясняват от МРРБ. Тунелът “Железница” се изпълнява от обединение с водещ партньор “Джи Пи Груп”.
Договорът за изграждане на пътя преди съоръжението е с ДЗЗД “Железница - Север”, съставено от “ГБС Инфраструктурно строителство” АД, “Главболгарстрой” АД и “Главболгарстрой Интернешънъл” ЕА, а контракта за трасето след тунела - с “ПСТ Груп” ЕАД.
“За проектите, изпълнявани по оперативните програми “Региони в растеж” и “Околна среда 2014-2020 г.” и програмите за териториално сътрудничество на ЕС, на индексация подлежат договори за строително-ремонтни работи за 11 проекта, като по предварителни разчети прогнозната стойност необходима за индексация е 34,9 млн. лв. с ДДС”, съобщиха от МРРБ.
И по двете оперативни програми е наложен вътрешен лимит на индексацията от 15 на сто заради липсата на достатъчно средства от Брюксел в обхвата на програмите. Според строителния бранш обаче, този таван е изключително нисък, предвид таваните за индексация на европроектите. От бизнеса са категорични, че картината е много по-черна. Актуализирането на цените само с 15 на сто е крайно недостатъчно и, ако го приемат, компаниите трябва да работят на загуба. Затова и голяма част от проектите могат да бъдат провалени, а страната ни да връща пари по оперативните програми на Брюксел, твърдят представители на сектора.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук