In memoriam: Невероятната Моника Вити се присъедини към небесната сцена!
Целият ми живот след раздялата с Антониони бе непрестанно бягство от самотата, споделя актрисата в биографичната си книга
На 90-годишна възраст почина Моника Вити. Десетилетия наред тя беше голямата икона на италианското кино с разрошената си руса коса, цигара между устните и магнетичен поглед. Модерна, динамична, иронична, винаги премерена, символ на психеделичната и експлозивна мода на своето време, тази истинска antidiva par excellence през целия си живот остава вярна на себе си.
Определяна често като “антидива”, легендарната актриса покори света с елегантност и простота. Моника Вити беше щедро надарена с красота и талант, но преди всичко имаше характер. Нейният небрежен стил съчетаваше класа и ирония с визия, сякаш събрала вечното излъчване на поколения италиански жени, пише fanpage.it.
И всички знаят, че именно тя бе музата на Микеланджело Антониони
Специално място сред многобройните й роли заемат тези в неговите филми - “Приключението”, “Нощта”, “Затъмнението”, “Червената пустиня”, “Мистерията Обервалд”. Но Моника Вити има голям успех и като комедийна актриса в “Модести Блез” и “Момичето с пистолета”.
Мария Луиза Чечарели бе родена в Сицилия в семейство, в което жените винаги са се подчинявали на мъжете. Затова още като малка мечтаела да стане актриса, за да може да се измъкне от задушаващата я провинциална среда. По-големите й братя заминават за Америка, а тя - за Рим с надеждата да спечели слава и признание.
Любопитно е, че като момиче се е смятала за неособено красива, поради което имала трудности в любовните си връзки
В Академията за драматично изкуство отначало я отхвърлят, защото не харесват характерния й дрезгав глас, но след година все пак успява да влезе. Променя си името на Моника Вити, надявайки се да сложи най-после начало на нов живот. След завършването си играе в театъра. Мечтае да се снима в киното, но нейните агенти упорито се опитват да й внушат, че с външните си данни трудно ще успее. Впрочем един режисьор се съгласява да я пробва в свой филм, но при условие, че си направи пластична операция на носа
Най-напред участва в театрални спектакли, след което дебютира в киното през 1954 г. През 1957 г. Вити е поканена да озвучава английската актриса Дориан Грей във филма “Викът” на Микеланджело Антониони. Двамата се запознават в монтажната. След записа на първата сцена е обявена почивка, по време на която Антониони я заговаря. Оказва се, че за разлика от всички, на него му харесва именно нейният хриплив, специфичен глас. Смутената Моника му благодари за комплимента и го кани да я гледа в театъра. “Вече ви гледах в новия спектакъл - отговорил Антониони. - Знаете ли, струва ми се, че вашето лице е именно това, което търся отдавна...”
Първата си любов среща, когато е 30-годишна
От този момент нататък започва великолепното им партньорство - в живота и във филмите на Антониони. Под негово влияние тя напълно се преобразява. Той е за нея едновременно близък приятел, мъж, любовник, баща и режисьор. Антониони акуратно изгражда образа й, сякаш следва някакъв предварителен план.
Учи я да говори поновому, да ходи, да диша, да държи чашата с шампанско...
Редом с него тя се чувства като малко момиченце, на което най-накрая са подарили истинска кукла за Коледа. А Микеланджело се изживява почти като Бог, създаващ една истинска жена и актриса. Авантюрата на Моника Вити с Микеланджело Антониони е една от най-красивите в историята на киното. До ден днешен в северната част на Сардиния, в Costa Paradiso, може да се види постройка в скалите, която е наричана la grande cupola. В началото на седемдесетте режисьорът я построява за себе си и своята любовница Моника Вити - бетонно съоръжение, което изглежда толкова футуристично, че на моменти можем да допуснем, че с подходящите двигатели е подготвено да излети до Луната.
Първият им съвместен филм “Приключението” (1960) се превръща в символ на модерното арт кино, защото Антониони отправя предизвикателство срещу стилистичните и сюжетни канони на господстващото комерсиално кино до този момент.
След премиерата Моника Вити се събужда знаменита
За 11 години съвместен живот с Антониони тя се снима в четири филма на великия режисьор, всеки от които има огромен успех сред интелектуалната публика.
В “Затъмнението” й партнира младият и доста нагъл красавец Ален Делон
Самовлюбеният французин, чийто международен успех по това време лавинообразно расте, прави опит да завърти главата на русокосата италианка. Но удря на камък. Моника се прави, че не забелязва красноречивите му погледи. През всички тези години тя е вярна на един-единствен мъж - Микеланджело.
Но Антониони не устоява на изкушенията, на които го подлагат красивите жени. Модният режисьор, говорещ отлично френски, гостува често в Париж, където го обожават. И там невинаги успява да бъде верен на Моника.
Началото и на творческия разрив помежду им поставя нейното съгласие да се снима в екстравагантната комедия на Джоузеф Лоузи “Модести Блез”. Това никак не се харесва на Антониони, който й намеква, че може би други филми, а не неговите ще разкрият по-добре нейните способности. И още в следващия си филм (“Фотоувеличението”) не снима Моника, а английската актриса Ванеса Редгрейв.
Отчуждението, настъпило между двамата, вече трудно може да бъде преодоляно. И точно в този момент най-неочаквано Антониони й прави дългоочакваното предложение за брак, след цели 10 години съвместен живот. Всяка друга жена на нейно място би отговорила с “да!”, без да се замисли. Но за проницателната Моника вече било пределно ясно, че всичко е свършило. И тя деликатно отклонява предложението. Година по-късно се разделят окончателно.
Следващият мъж в живота на Моника Вити е режисьорът и сценарист Роберто Русо. Именно за ролята си в неговия комедиен филм “Флирт” тя е отличена със “Сребърна мечка” на Берлинале през 1984 г. През 1989-а Моника Вити за пръв път се изявява и като режисьор с филма “Тайният скандал”. Това е нейният първи и последен режисьорски опит, за който е дори номинирана за италианската награда “Давид на Донатело” в категорията “най-добър дебют”.
Подготви Поли БОЯНОВА