Ние и Първанов, и Татяна Дончева сме ги преживели. Но защо тя не изпрати покана до председателя Михаил Миков, не само заради това, че довчера точно с г-н Миков са седели стол до стол, а защото колкото повече си говорят политиците помежду си, толкова по-добре за цялата държава. РБ ще се сплотява все повече с кръга около Плевнелиев, за да се бори за неговия втори мандат. Патриотичният фронт и АБВ ще работят за кандидатурата на Борисов. В момента г-н Борисов и г-н Местан чудесно работят един за друг, заяви ексклузивно пред БЛИЦ евродепутатът от БСП.
- <strong>Г-жо Йотова, 100 дни след като ГЕРБ започна втория си мандат, БСП продължава да не е в много добро здраве. Има вътрешни подозрения, разцепления. Днес се проведе конгрес на формацията на едно от доскоро най-ярките лица на партията - Татяна Дончева. Георги Първанов има своя формация, която дори е във властта. Колко още може да оцелее БСП по този път?</strong><br /> - Ние и Първанов, и Татяна сме ги преживели. Но аз си задавам въпроса защо Татяна не изпрати писмо с покана до председателя Михаил Миков.<br /> <br /> -<strong> Там имаше ваши представители.</strong><br /> - Нашите представители, които са били на този конгрес, до един казаха, че са били в лично качество. Но защо тя не изпрати такова писмо не само заради това, че довчера точно с г-н Миков са седели стол до стол. В крайна сметка дали тя ще се определи като ляво-център или просто като център, ако ще и като дясно-център, и изобщо кадето и да било в политическата палитра, аз съм на мнение, че колкото повече си говорят политиците помежду си, толкова по-добре за цялата държава.<br /> <br /> <strong>- Така каза и Борисов днес.</strong><br /> - Не искам да коментирам г-н Борисов. Според мен той е отишъл там с други намерения. Ако бях на негово място, аз сигурно щях да постъпя по абсолютно същия начин. Но за него разбиването на лявото е тема номер едно. И колкото повече ляво-ценърът е разделен на парченца, толкова по-лесно се превземат отделните крепости. Но в момента дори не е толкова интересно какво се случва с Татяна Дончева, Георги Първанов и с БСП поотделно, а с цялостната политическа конфигурация на страната. Ясно е, че имаме една десница в лицето на РБ, която ще се сплотява все повече с кръга около сегашния президент Плевнелиев, за да се бори за неговия втори мандат. Имаме една част в лицето на ГЕРБ, която с помощта на сегашните си партньори от ПФ и АБВ ще се сплоти, за да работи за кандидатурата на г-н Борисов за президент. Ще има и наша кандидатура.<br /> <br /> <strong>- Вече споменахте, че знаете коя е тя. Кажете.</strong><br /> - Не, няма да кажа, защото първо ще кажа там, където му е мястото. Но може би през 2016 г. ще имаме едни от най-сериозните и интересни президентски избори в страната, защото залогът е много голям. Не бива да оставяме настрана и още един коментар, защото е много любопитен и това е ролята на ДПС и на г-н Местан. Много хора са склонни да казват, че ДПС е в изолация и никой не иска да му протегне ръка, никой не иска дори да се споменава, че има каквито и да било взаимотношения с тях. Но аз имам по-друго виждане. В момента г-н Борисов и г-н Местан чудесно работят един за друг. Колкото повече се създават настроения анти-ДПС и анти неговия председател, толкова повече се мобилизира електоратът му. От друга страна г-н Борисов печели с говоренето си анти-ДПС, както и останалите политически формации. Т.е. те чудесно са си подали ръка. Едни млади хора направиха един анализ и аз ги подкрепям за това, че по отношение на ДПС 100 дни по-късно от управлението на това правителство са 100 изпити кафета.<br /> <br /> <strong>- Къде е в тази схема БСП? Изгубихте всичките си местни бастиони, как ще се справите на местните избори?</strong><br /> - Така е. Но вече виждам, че първоначалният стрес не толкова от загубата, защото това се е случвало и друг път, а заради всички събития, които се случиха за онази една година управление. Ще кажа нещо, което може да звучи много провокативно, но то е мое убеждение. За тази една година самата партия не разбра, че е в управлението, не получи отговор на много въпроси, които се задават от най-малката структура на партията до самото ръководство. БСП беше държана извън това управление.<br /> <br /> <strong>- А кой управляваше тогава?</strong><br /> - Една определена група хора, която до ден днешен не може да отговори на партията в няколко посоки. Например, как се случи така, че се забавиха енергийните проекти и защо? Защо стана така, че БСП не получи много места в управлението, при положение, че имаше много подготвени хора, а те бяха заместени от полуграмотни хора, говоря за трето ниво на управление. Ако за тези неща не бъдем достатъчно честни с хората, докато не си кажем кой и защо го правеше, няма да получим доверие.<br /> <br /> <strong>- А вие знаете ли отговорите на тези въпроси? Кой правеше това?</strong><br /> - На една част зная отговорите, но има още много неща, които не ги зная. Какво значи &bdquo;кой&rdquo; &ndash; да посоча една личност или петтима души. Това беше една незащитена позиция на партията в събственото й управление. Иначе не ме карайте да кажа: Сергей Станишев е виновен, или Драгомир Стойнев, или вицепремиерите, или г-н Орешарски. Навсякъде по места случаят е отделен и трябва да се види кой и как го е правил и тези хора да нямат повече никакъв шанс да участват на каквото и да било ниво на управление в БСП.<br /> <br /> <strong>- Това ще спаси ли БСП?</strong><br /> - Това е едно от нещата &ndash; честният разговор. Не бива да се измъкваме и да замитаме нещата под килима, защото не му е времето, за да не се създават конфликтни центрове. Не, това време мина. Просто мина. Всеки един въпрос трябва да получи най-честния и достоверен отговор. Но в момента ме радва това, че се промени самият дух в партията в сравнение с преди няколко месеца. Няма го отчуждението, което е по-страшно от шока. Сега вместо апатията и отчуждението виждам хора, които си връщат самочувствието, и за да бъдат те силни и достатъчно твърди и стабилни дори в собствените си очи, трябва да получат отговори на много въпроси.<br /> <br /> <strong>- А инициативи като политическия мол на Мая Манолова и Кирил Добрев ще помогнат ли за това или ще ерозират допълнително БСП?</strong><br /> - Ще мога да ви отговоря на този въпрос, когато някой ме покани на един от тези молове, но трябва да ви кажа, че от 7 години аз работя непрекъснато с млади хора по места, без да кръщавам това мол, универмаг, супермаркет и други екзотики. Можеш да работиш с младите хора, с много образовани и подготвени, но това не е целта. Всички млади хора трябва да знаят какво се случва в страната им, а не да ги делим на интелигентни и неителигентни. Видяхме какво се случи преди една година, когато разделихме българското общество. Когато работиш с младите хора, когато ги мотивираш и ги правиш активни участници в обществото, първо го правиш, а след това тръбиш, че ще го направиш.<br /> <br /> <strong>- Днешният пленум на БСП даде оценката си за 100-те дни управление на кабинета на Бойко Борисов. Как изглеждат те през очите на един евродепутат?</strong><br /> - Преди всичко ще кажа как ми изглежда като на български гражданин. Изглежда ми като политическа сделка, която осигурява живот на заем за българските граждани и то за много години напред, а не само за трите години, фиксирани в евентуалният дълг от 16 милиарда лева. В скоби ще кажа, че това е живот на заем не по Ремарк, а в истинския смисъл на думата. <br /> <br /> Ясно е, че цялото управление е подчинено на две цели. За част от политическите партии, разбирайте водещата политическа партия ГЕРБ, да спечели всички избори оттук нататък. С просто око се вижда, че тактиката и стратегията им е внимателно подредена. Не случайно се гради нов образ на премиера Бойко Борисов, не случайно той блести с отсъствието си в най-важните дебати за страната, разбирайте оценката за собственото му управление, както и по важни за държавата въпроси с много дългосрочен ефект, като външно-политическата ни ориентация и най-вече новия огромен дълг, който ще бъде гласуван. <br /> <br /> За останалите политически формации е въпрос на оцеляване и на &quot;възможно най-доброто представяне&rdquo; и на местните избори, в които вероятно ще участват на цената на известни привилегии и облагодетелстване и в бъдеща конфигурация за президент на държавата.<br /> <br /> <strong>- Всички социалисти ли се обединихте около това мнение, нямаше ли по-различни оценки?</strong><br /> - Чуха се много оценки, защото ние разполагаме с една много широка експертна оценка буквално по всеки един ресор от обществения живот, но за мен най-важни са политическите оценки за това, което се случи през тези 100 дни. И на първо място казах точно това &ndash; че има намерения за реформи и нищо, което до този момент, което да е разписано нито като законодателно предложение, нито като някаква конкретика.<br /> <br /> <strong>- Правителството направи програма, което е публична и в нея има мерки и срокове.</strong><br /> - Там няма срокове за нищо. Аз не наричам това програма, защото една програма за управление трябва да представя това, което искаш да постигнеш в краткосрочен и дългосрочен план и средствата, с които ще изпълниш тези задачи. А това, което представи правителството, е махaничен набор от предложения на административните отдели на различните министерства, който е побран в 180 страници. Но ако се направи анализ, ще видите, че дори самото правителство не се позовава на тази програма, самите те не я споменават, съзнавайки, че това не може да бъде никакъв документ. Затова бих разделила нашите оценки, около които се обединихме, в две направления &ndash; вътрешнополитически и външнополитически. До този момент, освен за поемането дългове, в България не се говори за нищо друго.<br /> <br /> <strong>- Говори се и за саниране.</strong><br /> - Ще кажа и за санирането, защото то също е от темата за дълга. То не е тема, защото България има излишни 1 милиард лева, които ще употреби за санирането, зaщото това е част от поемането на този дълг. Говори се за това, че финансовият министър цинично каза &ndash; 16 милиарда за следващите 3 години. Колкото е евентуалният обхват на това правителство. Т.е., след мен &ndash; потоп. 16 милиарда означава, че няма да има нито растеж, нито пенсии, нито заплати, нито нови работни места. Това са едни готови пари за харчене, защото тук няма никаква идея за инвестиции. <br /> <br /> Санирането. По принцип това е много добра идея. Виждала съм в много страни в Европа как това се върши. Но саниране, а не топлоизолация. Лошото е, че то отново ще бъде изполвано само с предизборна цел. Това е голямата идея на правителство. Защото, както е направена програмата, това означава, че санирането ще отиде в големите градове, там където ГЕРБ иска да спечели. Илюзия е, че от санирането ще се използват малките и средните общини, и България отново ще бъде разделена на няколко града, които са на първите места, и на една периферия, където хората ще продължат да живеят кой както може.<br /> <br /> -<strong> Но Борисов веднага ще противопостави контрапункт на вашите тези, че тяхното управление излъчва стабилност и внушава доверие, затова са пуснати спрените при предишния кабинет еврофондове. Можете си да отречете това?</strong><br /> - Аз не вярвам на г-н Борисов, когато говори за еврофондове, защото това са едни мантри, които се говорят на ангро. И тъй като зная как стои този въпрос в Европа и как стои тук, затова мога да кажа, че спирането на европейските средства за България беше по две програми &ndash; &bdquo;Околна среда&rdquo; и &bdquo;Регонално развитие&rdquo; - за нарушения, които ЕК откри в първия мандат на управление на г-н Борисов. С темповете, с които действа ЕК, наказанията бяха наложени при управленията на Орешарски.<br /> <br /> <strong>- И въпреки това, при втория му мандат отново пуснаха евросредствата.</strong><br /> - Да, защото имаше определени препоръки, които трябваше да бъдат реализирани и да бъдат направени корекции. Между другото, една голяма част от тези корекции са отново на гърба на българскитке общини. <br /> <br /> Второ, ясно беше, че ЕК предприе изключително рестриктивни мерки по отношение на ограничаването на плащанията по европейските програми, защото в ЕС има огромен дефицит. И заради него беше казано, че ще бъдат забавени плащанията, докато той не се компенсира в известна степен, защото той съществува и до днес, макар и в по-малка степен. България попадна в тази графа &ndash; на страна, която за съжаление продължава да не може да отстоява собствените си интереси на международна сцена и затова винаги, когато някой трябва да бъде наказан, обективно или не, ние сме в тази сфера. Така че да размахваш европейските средства като политически аргумент за съществуването на собственото ти правителство е, меко казано, мит. Утре, не дай си, Боже, ще има отново санкциониране на страната и тогава кой ще е виновен? Това е път за никъде. <br /> <br /> И следващата посока, в която се направиха много коментари, е външнополитическата ни ориентация. Тук най-важното за мен е да се премахне тази жестока линия българското общество да се разделяме на русофили и русофоби, един протест да застава срещу друг протест. Това също е път за никъде. Големият ни проблем е, че в момента има една огромна опасност &ndash; България от субект да се превърне в обект на международни и европейски политики.<br /> <br /> <strong>- Само да изпълнява спуснати задачи, така ли?</strong><br /> - Да играе ролята, която й се казва каква трябва да бъде. А ние трябва да бъдем достатъчно послушни, за да изпълняваме. И тук бих откроила три много важни точки. Първата е как ние, като външна граница на ЕС, успяваме грубо казано да получим и своето &ndash; и да бъдем гаранти за тази сигурност, и ЕС да е наясно какво ни коства на нас да бъдем гаранти. И да бъде достатъчно справедлив да даде на България това, което й се полага.<br /> <br /> <strong>- Това е в ръцете на всички евродепутати. Какво правите в тази посока?</strong><br /> - Да, в наши ръце е и, ако проследите, всички мои действия са насочени натам. Нещо повече, последната ми инициатива среща голямо разбиране от много страни. Дори сме създали неформална група помежду си със страните от външната граница на ЕС, за да може сега, когато има този голям бежански натиск, който през пролетта ще се увеличи, да се състави т.н. европейска гранична полиция, за да бъдат подпомогнати нашите гранични полицейски части по сухопътната граница. Да не говорим, че службите определено говорят за нови бежански вълни от задълбочаващи се конфликти като Украйна, независимо от примирието. <br /> <br /> На следващо място е Шенген. Не може да искаш да имаш в лицето на България сериозна гаранция за своята сигурност и да те държат във периферията. И на трето място &ndash; сигурността и борбата с тероризма. Вече се говори за оста Западна Европа &ndash; Източна Европа &ndash; Турция &ndash; Сирия. Това е пътят на Джихада, както вече съществува в някои от международните оценки. В желанието си България да бъде сигурна преграда пред тероризма, трябва да бъдем наясно, че нашата външнополитическа роля е изключително голяма и затова останалите страни трябва да бъдат по-благосклонни към нас и да ни дадат разрешение за Шенген, за да бъдем не просто буферна зона, а пълноправен участник, от който зависи общата сигурност на ЕС.<br /> <br /> И четвъртата тема &ndash; Русия. Това не може да е тема за разделяне на българското общество. Ако аз симпатизирам на първите протести, когато хората в различни градове излязоха, това не е защото се помпа някакво излишно русофилско чувство, а защото хората излязоха спонтанно срещу войната. Оланд каза, че сме на прага на война. Не, там има война в момента. И аз съм виждала репортажи, които ми напомнят блокадата на Ленинград. Човек се чуди дали гледа кадри от 2015-а или от 1943 година. За тези няколко пункта България трябва да бъде наясно със себе си като общество.<br /> <br /> <strong>- Защо държавата ни не излиза с единна официална позиция по тези теми? Боят ли се?</strong><br /> - Съжалявам, че в парламента беше отхвърлена идеята на моите колеги да се излезе с позиция за Украйна. Може би се боят. И затова ние се лашкаме като общество. От една суперагресивна позиция на президента, който преди време каза, че руските граждани, които са си купили имоти по нашето черноморие, са евентуални посредници за руско нападение, което е пълен нонсенс, до крайно русофилската позиция, която може би гъделичка историческите наслагвания и традициите, но в своята същност е непродуктивна. България трябва да запази естествената си позиция на посредник между ЕС и Русия.<br /> &nbsp;