След като БЛИЦ публикува интервюто с Емил Георгиев, лидер на ПК”Екогласност” за проблемите, които съпътстват изграждането магистрала Струма, ни потърси инж. Емил Манов. Той пожела да изрази своята гледна точка относно коментираните проблеми.
<strong>- Твърдите, че сте строител и сте запознат много добре със страстите, които се вихрят около магистрала Струма. Предполагам искате да опонирате на инж. Емил Георгиев?</strong><br /> - Не точно да опонирам. По-скоро да изразя личното си мнение, което в определени моменти не съвпада с това на Емил Георгиев. Ако трябва да хвърлим един поглед на целия този проект с магистрала &bdquo;Струма&ldquo;, ще видим, че част от трасето наистина попада в &bdquo;Натура 2000&ldquo; и минава през няколко резервата. А това значи, че строителните работи в района са силно ограничени или невъзможни. Вероятно и твърде обосновано природозащитниците имат право, защото трасето на Лот 3 на магистралата е разположено в един изключително красив и твърде чувствителен район от екологична гледна точка. Затова и еколозите не приемат и отхвърлят варианта за преминаване през дефилето, разработен с помощта на италианската фирма СПЕА. Този вариант минаваше близо до поречието на река Струма и включваше съществуващия път Е79. Именно това трасе пресичаше още няколко защитени зони от &bdquo;Натура 2000&ldquo;.<br /> <br /> <strong>- Не разбирам, къде е проблемът?</strong><br /> - По тази причина екологичния консултант на проекта, след много дебати, отхвърляния и приемания, одобри проекта на швейцарската фирма &bdquo;Амберг&ldquo; за двата тунела при Железница и Кресненското дефиле. Така, преди година и два месеца, Националната компания &bdquo;Стратегически инфраструктурни проекти&ldquo;, вече имаше зелена светлина &ndash; Европейската комисия прие апликационната форма за тунелния вариант като най &ndash; удачен.<br /> <br /> <strong>- Доколкото знам все още не е избран изпълнител?</strong><br /> - Да, така е! Но защо още не е избран изпълнител? Защо не се проведоха търгове и защо не се започна строителството?!...Защото, въпреки, че това е идеалния екологичен вариант, чудесно решение, невлияещо се от земетръсни процеси и с минимум нарушение на движението по време на строителството на действащия път, през дефилето, то се яви пречка за някои? Това са все въпроси на които правителството трябва да даде отговор. Изграждането на най-дългия тунел на Балканите е най-голямата поръчка на пътното ведомство от много години. И ако го сравним с предвидения за изграждане тунел по магистралата по &ndash; надолу в Гърция от 6.1 км., то нашия тунел ще бъде два пъти и половина по-дълъг, което ще рече, че предстоят сериозни строителни работи и разбира се, че мега-фирмите от пътния бранш ще възроптаят...<br /> <br /> <strong>- От кого се печелеха проектите до сега?</strong><br /> - Досега, проектите по трасето се печелеха редовно точно от тези фирми и ето ти проект за който, те нямат квалификация, референции, машини и специалисти. Какво да се прави? Естествено е, да се бомбардира проектното решение с измислено висока цена, съмнителни доказателства за действието на земетръсни сили и приписване на дренажни функции на пътния тунел. Все едно, че това е отводнителен канал с несъществуващи обеми изкопи десетократно надминаващи реалните. Освен това се говори за десетокрано умножени разходи за поддръжка на тунела по време на експлоатация, &bdquo;опасност&ldquo; от тероризъм и т.н.<br /> <br /> <strong>- Този път обаче правилата за одобряване на строители са по-различни?</strong><br /> - Да, така е! Този път строителното министерство предвижда нови правила за търговете. Ниската цена не важи &ndash; важното е офертата да е икономически най- изгодна, а техническото предложение към нея да е доказателство за способностите на кандидатите. Страстите са нажежени и е естествено борбата да е с всички средства. Вместо работата по одобрения вариант за изграждане на два тунела 15 км. и 2 км., както е договорено с Европейската инвестиционна банка, да продължи да става обратното. <br /> <br /> <strong>- А това пък какво значи?</strong><br /> - Спира се изпълнението на проекта, изработката му се възлага на алтернативен проектен вариант за 24 тунелчета и 25 естакади. Преминава се на вариант скоростен път, байпас през Гоце Делчев и с. Марикостиново за 6 год. Тоест, ще има десетки срутвания и свлачища, покриване на река Струма с бетонова плоча, срив в екоравновесието и т.н. Една цяла година е изгубена. Предстои още една такава напред...ново геоложко проучване, нов ОВОС, нови обсъждания... така, че аз питам: Какво стана с одобрения екологичен проект, какво стана с &bdquo;Натура 2000&ldquo;? Кой и с какви средства диктува решенията за промяна на одобрени от Европа варианти и екологични решения? Как в България &bdquo;мастити&ldquo; специалисти преди година защитаваха твърдо тунелния вариант, а днес се отричат. Кой &bdquo;подготвя&ldquo; решенията на браншовите камари? Има толкова много въпроси, които вълнуват не само мен. Между другото, България вече е приела ангажименти пред Брюксел, да изгради цялата магистрала до 2022 г. Ако обаче, съоръжението не бъде завършено дотогава, страната ни ще изгуби европейското финансиране за цялата магистрала. Дори и за Лот 1, който вече е в движение! Та това всъщност са въпросите ми към тези които ни управляват&hellip;?<br /> <br /> <strong>Тодорка Николова, БЛИЦ</strong><br /> <br />