Автокрадците продължават да тровят българското общество. Известният джамбазин Ярослав Димитров-Яро, който вбеси премиера Борисов, го чакат трудни години. Кои са актуалните крадци на коли и как МВР се бори с тях потърсихме мнението на главен комисар Христо Терзийски, с когото в първата част на интервюто разговаряхме за знаковите убийства. Ето как директорът на ГД "Национална полиция" отговори на въпросите на Ивайло Крачунов.
- Гл.комисар Терзийски, каква е тенденцията с кражбите на автомобили през тази година?
- Тази година ще бъде първата от последните 10-15 години, в която броят на противозаконно отнетите автомобили ще бъде доста под 2000. 

Ще отчетем поредна година с регистриран спад с двуцифрено число в проценти на този вид престъпления.

Наистина колегите от цялата страна и особено от звеното в СДВР и ГД Национална полиция положиха доста усилия в резултат, на които бяха задържани емблематични автокрадци. Документирани са техни престъпления, включително и с операции, при които имаше гонки, чупене на служебни автомобили и преследване.
 

Знаете и за последния случай, в който бе задържано едно лице с влязло в сила присъда и подменени документи за самоличност. Това е автокрадецът Яро, който се опита да избегне правосъдието, но сега е там където му е мястото.

Ще докажем за пореден път, че колкото и автокрадците да са находчиви и с добри технически умения, ние сме в състояние да документираме тяхната престъпна дейност.

- Но как успявате да мотивирате служителите си да арестуват автокрадците, при положение, че след това съдиите ги пускат на свобода със смешни парични гаранции от по 2000 - 3000 лева?
- Наистина мотивирането на оперативните работници от криминалните звена е много сложен процес. На първо място при тях е важна вътрешната мотивация - да може полицаят да надиграе престъпника срещу него. Защото един престъпник може да си позволи да направи престъпление по начин, по който той иска, но ние трябва да проведем разследването по правила, които са определени по НПК.

Мотивацията на един служител е много важна, защото момчетата и момичетата от тези звена провеждат операции, в които могат да не се прибират по няколко дни, да стоят на секретни постове, места за укрития и автомобили, както и да провеждат наблюдения. И след това е въпрос на 15-20 секунди или 1 минута да бъде задържано лицето с автомобила, който е отнет, за да може да се документира в пълна степен едно такова престъпление.

Факт е, че през последната година имаме доста сериозни операции със задържани емблематични автокрадци.

- Кои са най-емблематичните автокрадци в момента в София?
- В момента в София като отявлен криминален контингент са лица с прякори Софиянеца, Лъвицата и Кико. Това са хора, които са с "високи професионални умения" в автокражбите. Но ние сме предприели сериозни мерки. 
 

- Сериозни мерки наблюдаваме и по отношение на модерните камери, които Пътна полиция постави на магистралите и централните пътни артерии. Доведоха ли тези мерки до намаляване на смъртните случаи при пътно-транспорти произшествия?
- Към днешна дата можем да отчетем, че от началото на годината загиналите в пътно-транспортни произшествия са 602-ма души. Загиналите в сравнение с миналата година в катастрофи са с 69 по-малко.

В същото време намалява и броя на ПТП-тата и на ранените в тях. Тежко ранените при пътни инциденти за 2018 година са 8300 души. Тези хора имат близки, роднини и приятели. Вие сам можете да си дадете сметка колко съдби са свързани с катастрофите и до какво водят те - наранявания, сериозни поражения и доживотна инвалидност.

През последните 2 години и включително през последния месец въведохме и въвеждаме на въоръжение нови технически средства - камери, които са монтирани в автомобили на Пътна полиция и могат да работят и в движение.
 

Преди това с пари от Фонда за пътна безопасност закупихме камери, които могат да бъдат поставени на различни участъци и там където преценим, че има необходимост.

Обявяваме и нови поръчки за закупуването на нови технически средства. 

И най-важното, което като процес трябва да завършим е обявената от МВР поръчка за изграждане на единен център за обработка на нарушенията, които се регистрират от техническите средства. Заделени са близо 6 милиона лева от Фонда за пътна безопасност. 

В момента в Дирекция Комуникационни и информационни системи заедно с дирекциите от МВР и нас върви процедура по кандидатури за изграждане на този единен център.

Аз съм сигурен, че след като процедурата завърши и бъде изграден Единният център за обработка на нарушенията, работата на пътните полицаи ще бъде много по-облекчена, по-ефикасна и по-обективна. Това ще даде възможност да се елеминира човешкият фактор при обработката на нарушения на пътя.

През тази година регистрираните нарушения от Пътна полиция и полицията като цяло са с 20% повече от миналата. С доста сериозна сума са увеличени и приходите от събраните глоби. Те растат всяка години и през тази ще бъдат с 15 милиона лева повече от предходната.

Това ще ни позволи да закупим нови технически средства за видеонаблюдение.

С министър Младен Маринов сме се разбрали да направим заявка за закупуване на нови автомобили за Пътна полиция, нови дрегери за тестване на алкохол и наркотици, както и нови технически средства за работата на Пътна полиция.

Нашето намерение напред във времето е на пътя да няма пътна и охранителна полиция, а всеки един полицай да може да работи по Закона за движение по пътищата, когато в колата му има таблет, камера за измерване на скоростта и мобилно устройство за разпечатване на фишове.

- Т.е. българските полицаи да станат като американските, които могат да извършат пълна проверка на пътя?
- Да. В момента Пътна полиция са оборудвани с таблет, печатащо устройство и достъп до информационни фондове за проверка на всяко едно лице.

Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ