Изборите не ме вълнуват, аз не завися от политици, казва предприемачът
<em>Кирил Домусчиев е един от най-успешните индустриалци в България. Пътят му към успеха започва с учредяването на инвестиционното дружество &quot;Адванс пропъртис&quot; през 1990 г. и на бившия приватизационен фонд &quot;Напредък Холдинг&quot; през 1996 г. Впоследствие става собственик на фармацевтичните компании &quot;Биовет&quot; и &quot;Хювефарма&quot;, на стоковия базар &quot;Илиянци&quot;, който препродава, на Параходство &quot;Български морски флот&quot; (БМФ) и др. Като председател на Надзорния съвет на БМФ и член на Управителния съвет на КРИБ Домусчиев коментира икономическата политика на управляващите и стопанската ситуация у нас.<br /> </em><br /> <strong>- Г-н Домусчиев, каква ще бъде 2011-а за бизнеса? Излизаме ли от кризата, или най-трудното още предстои?<br /> </strong>- Мисля, че тази година започна по-добре от миналата. Специално в индустриите, в които имаме инвестиции и наблюдаваме пазара, смятам, че ситуацията определено е по-добра.<br /> <br /> <strong>- Говорите за шипинга и фармацията?<br /> </strong>- Не само, а и за машиностроенето и строителството, където също влагаме сериозни инвестиции. Специално за шипинга ситуацията със сигурност е по-зле от 2010-а г., но тя не зависи от българския пазар. Нашите кораби работят по света, а и шипингът е барометър за състоянието на световната икономика. То определено не е добро от края на 2008 г. и не се очаква да се подобри тази и следващата година както поради финансовата криза, така и заради свръхпредлагането на тонаж.<br /> <br /> <strong>- Това отразява ли се на изплащането на огромните кредити, които Параходство &quot;Български морски флот&quot; взе миналата година за закупуването на десетте си нови кораба?<br /> </strong>- Категорично не, тъй като тези кредити бяха подплатени с осигурен пазар. Дори смятаме тази година да инвестираме в още кораби, тъй като моментът е най-подходящ - поради слабия фрахтови пазар и цената на корабите е ниска. Що се отнася до отраслите, свързани с българския пазар и износа, каквито са фармацията и строителството, наблюдавам оживление.<br /> <br /> <strong>- Оживление в строителството?<br /> </strong>- Да, отчитаме добър ръст на продажбите на офиси и апартаменти от най-високия лукс сегмент в строителство - като качество и като дизайн, т.е. най-скъпото строителство. А ръстът на луксозното строителство е сериозен барометър, тъй като, както знаете, по време на криза винаги страда скъпото за сметка на евтиното. Освен това наблюдаваме, че доста строителни фирми вече успяват да вземат обществени поръчки - следователно има оживление. Износът на България също расте.<br /> <br /> <strong>- Вашата прогноза до края на годината?<br /> </strong>- Смятам, че оттук нататък икономическата ситуация у нас може само да се подобрява. И който работи добре, който е създал здрава основа през годините, ще има добри предпоставки и за ръст и успехи. Но тъй като бизнес средата ще продължава да бъде силно конкурентна, много е важно как всяка една компания е структурирана и какви разходи прави.<br /> <br /> <strong>- Как ще се отразят предстоящите избори на икономиката и на вашия бизнес конкретно?<br /> </strong>- Предстоящите избори не ме вълнуват, тъй като нашият бизнес по никакъв начин не е свързан с политиката. От над 20 години нашата стратегия винаги е била да не обвързваме бизнеса си с политиката, нито да зависим от обществени поръчки и да разчитаме на подкрепа на политици. Така че не очаквам изборите да се отразят на нашия бизнес, а и все пак става дума за местен и президентски вот, които нямат пряко отношение към бизнеса като цяло.<br /> <br /> <strong>- Какви препоръки бихте отправили към правителството за подобряване на бизнес средата?<br /> </strong>- Смятам, че сегашното правителство добре работи за стимулиране на бизнеса и за развитие на българската икономика. Като член на Управителния съвет на КРИБ неведнъж сме коментирали различни проблемни въпроси с представители на изпълнителната власт. Засега срещаме пълно разбиране. Въпросът е всеки отделен министър да се хване здраво и в най-кратки срокове да приведе в действие поетите обещания.<br /> <br /> <strong>- Как гледате на призива на социалния министър за увеличаване на заплатите с цел стимулиране на потреблението и оттам - на икономиката?<br /> </strong>- Абсолютно положително и смятам, че това ще допринесе и за свиване на сивия сектор. Заплатите в нашите предприятия навсякъде са значително по-високи от нивата, които министър Тотю Младенов предлага. Подобряването на заплащането на труда е наша традиционна политика - все пак живеем в европейска държава и трябва да работим за повишаване на стандарта на живот, а и хората да получават по-справедливо възнаграждение. Виждате, че поскъпването на горивата, храните и пр. неща, които не зависят от кабинета, а са продукт на тенденции в световната икономика, влошава покупателната способност на населението. И ако не направим така, че и заплатите да растат адекватно на поскъпването, то това ще се отрази пагубно за хората и държавата. В това отношение позицията ни на работодатели съвпада с тази на социалния министър. В крайна сметка това ще даде и допълнителен стимул на фирмите да направят производството си по-ефективно и по-конкурентно на водещи световни компании. Крайно време е да престанем да лежим на старата негативна &quot;слава&quot;, че България е привлекателна с евтината си работна ръка, че някой ни работи за 100 евро и ние правим от това печалби. Тази епоха отмина. Вече трябва да правим печалби от по-добра ефективност и чрез използване на труда на високо квалифицирани кадри. А след като тези хора са инвестирали за повишаване на квалификацията си, те искат да получават и по-добри доходи, за да живеят нормално.<br /> <br /> <strong>- БМФ кандидатства за концесията на новия Терминал 2А и на стария терминал за насипни товари в порт Бургас. Какви амбиции накараха един корабособственик да се ориентира към извършване на портови операции, и то в пристанище със затихващи функции, пословично с негативните резултати и големия японски заем?<br /> </strong>- Да стане оператор на пристанище, за БМФ няма да е нещо чуждо и трудно за реализация. Покрай спецификата на нашия бизнес ние сме отлично запознати с портовите операции. Все пак БМФ не е само корабособственик, но и карго оператор по договори за превоз на сериозни обеми товари между различни точки на света. А и от две години БМФ заявява интерес да помогне за възстановяването на порт Бургас на базата на своя опит и сериозни позиции в морския бизнес.<br /> <br /> <em>Белчо Цанев, в. &quot;Стандарт&quot;</em>