Цялата ни система за сигурност е измислена, тя е една пясъчна кула, смята Методи Андреев, бивш председател на комисията по досиетата, избрана от парламента през 2001 година и просъществувала едва девет месеца. Представител на БЛИЦ разговаря с него за това как се работи в държавата с архивни и с оперативни документи, кой работи в ДКСИ и защо не се харесват с Цвета Маркова, какви са кусурите в законите за досиетата досега и други актуални въпроси.
Методи Андреев е роден на 26 септември 1959 година в град Перущица. По образование е строителен инженер. В момента е преподавател в Университета по архитектура, строителство и геодезия. Един от основателите и дългогодишен активист на СДС. <br /> <br /> <b>- Г-н Андреев, как ще коментирате шумните скандали в ДАНС, които увлякоха още куп други държавни служители и институции? Въобще как се работи в държавата с архивни и с оперативни материали?<br /> </b><br /> - Скандалите в ДАНС се завихриха по повод на оперативни материали и това е много по-опасно, отколкото ако се беше случило с архивен материал да речем. Защото архивният материал няма оперативна стойност за момента. Докато с оперативните материали се работи в настоящият момент. Цялата ни система за сигурност е измислена, тя е една пясъчна кула. Ние от 20 години сме уж демократична държава, а все още нямаме закон за специалните служби. Вие знаете ли например на кой закон почива дейността на НРС? Ами няма такъв, работи се с някакви стари постановки. Това е нежеланието на всички мнозинства и правителства до сега да разработят и поставят точни и ясни задачи във вид на закон за специалните служби. Те работят по стари нормативни бази останали от времето на комунизма и ДС. <br /> <br /> Политиката на страната ни по отношение на гражданския контрол на специалните служби изключително куца. Румъния още през 1994-1995 година си направи закон за контрол на информацията на разузнаването и контраразузнаването, а ние, които се чудя на какво отгоре се смятаме за по-напредничави от северните си съседи, кретаме далече след тях. Чак сега, в 41-то НС бе направена комисията за контрол на ДАНС, въпреки че по закон трябваше да я създадат паралелно с агенцията. И какво излиза &ndash; законотворците в НС газят законите. Това е ясен пример в подкрепа на моята теза. <br /> <br /> - <b>Как мислите, защо все ченгета са замесени в такива скандали?<br /> </b><br /> - Съвременните специални служби не можаха да намерят в себе си смелост и решителност окончателно да скъсат със старите експерти и служители от ДС. Да бъдат уволнени от системата не беше политическа приумица на брадати дисиденти, а обективна необходимост. Защото когато се прави нова държава, се започва от създаването на нови специални служби. Няма как със стара идеология и възпитание изведнъж да се превърнеш в модерен разузнавач и оперативен работник и да обявиш, че ужким гледаш по друг начин на света и живота. Сега всички сме куци демократи, защото сме възпитавани по времето на социализма. Това обаче трябваше да се разбере от самите служби. За тяхно добро беше колкото се може по-малко хора, свързани с ДС да намерят място в новите служби на съвременна България. <br /> <br /> Премиерът ясно каза още преди години като главен секретар на МВР: &bdquo;Няма скандал в държавата, в дъното на който да не стоят бивши и настоящи офицери от ДС&rdquo;. Трябва да има подмяна на кадрите. Има толкова млади, много добре образовани хора, които владеят и по няколко езика, с много контакти, израсли през последните години и с формиран нов мироглед. От такива хора се нуждае нашата национална сигурност.<br /> <br /> <b>- Защо все критикувате ДКСИ, оглавявана от Цвета Маркова &ndash; двамата май не се харесвате особено?<br /> <br /> </b>- Не ми се говори за тази измислена комисия, която беше направена по две причини. Първата беше, за да могат да закрият Комисията по досиетата, макар, че двете институции нямаха допирни точки. Втората беше натискът на държавите от НАТО, че в България трябвало да се случи нещо в областта на класифицираната информация, така щото да наподобява граждански контрол в тази област. Но всъщност гражданския контрол не се случи. Погледнете състава на ДКСИ. В администрацията там са намърдани много хора, свързани с бившето ДС и военното разузнаване. Там има абсолютни изкопаеми. Хора, които са служели на комунистическите служби. Например шефът на отдел &bdquo;Вътрешна сигурност&rdquo; Димитър Гуцалски е ексщатен служител на ДС и има тежката и много отговорна мисия да следи дали от самата комисия не изтича информация. Е, какво да коментираме за този човек?! <br /> <br /> Знаете ли, че началникът на отдел &bdquo;Защита на класифицираната информация&rdquo; също е бил агент на ДС, такъв е и ръководителят на отдел &rdquo;Финансово счетоводен&rdquo;&rdquo;. От шест отдела в агенцията три се управляват от бивши агенти на ДС. Ами надолу какво е?! Да не говорим пък за шуробаджанашките обвързаности. Например съпругата на Кирчо Киров, която може и да е свястна жена, не я познавам, но тя е директор на отдел &bdquo;Канцелария&rdquo; в ДКСИ. Въпросът е защо точно съпругата на Киров е там и още повече от два месеца е навършила пенсионна възраст. Значи, Цвета Маркова прави услуга на Кирчо Киров. Той ще й върне жеста като пред премиерая защити, че тя е страшно необходима на държавата. В комисията работи и снахата на Пламен Студенков. Обратно, на Кирчо синът пък е при Пламен и т.н. <br /> <br /> Е,&nbsp;какво е това &ndash; аз на тебе, ти на мене! И всичко в крайна сметка води да скандалите, за които говорим. Крайно време е да се направят закони за всички национални специални служби, които да регламентират техните правомощия. Да има закон и за активен граждански контрол върху дейността на службите. <br /> <br /> <b>- Това не е ли малко опасно за дейността на самите служби?<br /> </b><br /> - Никой няма да се меси в тяхната оперативна работа. Граждански контрол се осъществява по две линии. Следи се правилното разпределение на бюджетната субсидия по пера и да не се създадат черни каси. И втората линия на граждански контрол е дали в дейността си службата се спазват българската конституция и законите. Примерно, делото &bdquo;Галерия&rdquo; не е илюстрация нито за спазването на законите, нито на конституцията ни. И забележете, че точно комисията, която уж е призвана да защитава интересите на гражданското общество -&nbsp;ДКСИ и Цвета Маркова лично станаха причина резултатите - СРС по &bdquo;Галерия&rdquo;, да не бъдат оповестени през септември. Това знаете ли го? На практика те се защитават един друг и потвърждават поговорката, че &bdquo;Гарван-гарвану око не вади&rdquo;. Затова в крайна сметка винаги потърпевш е авторитетът на държавата. Хората може и да не знаят коя е Цвета Маркова, кой е Кирчо Киров. Но виждат, че от бюрото на експремиера изчезват десет доклада. А президентът излиза и казва: &bdquo;Ама това е дребна работа, момчето ги загубило, какво толкова&rdquo;. Как така?! За мен това е абсолютно безхаберие.<br /> <br /> <b>- Ако трябва да направите сравнителен анализ на законите за отваряне на архивите на ДС,&nbsp;кой от тях е най-добър и кой най-калпав и защо?<br /> <br /> </b>- Винаги в България, когато е ставало въпрос за разсекретяване на архивите на бившите специални служби са се появявали най-разнообразни предложения, които са ограничавали възможността това да стане бързо и радикално. Август 1997 г. беше гласуван първият закон за отварянето на тези архиви. Въпреки че мнозинството беше на СДС и бяхме обещали на нашите избиратели, че безкомпромисно ще отворим всички архиви и ще посочим хората, които са били служители на ДС, тогава&nbsp;от МС дойде един меко казано странен вариант на закона. Имаше един забранителен текст, който казваше, че ако лице, което трябва да бъде оповестено, все още работи в съвременните структури на службите, то не може да бъде публично обнародвано. Тогава се чу, че много хора от ексслужбите веднага са се активизирали и са поискали отново да ги възобновят като действащи агенти. Кой е наложил този безумен текст в МС аз не зная. Твърдят, че е бившият вътрешен министър Богомил Бонев, но по протоколите от тогава може да се провери, защото този текст в първоначалния вариант на закона, внесен от Веселин Методиев, го нямаше. <br /> <br /> Още, имаше друг много хубав текст в закона, който не беше изпълнен. Той казваше, че до 1 година след приемането на закона архивите на ДС трябва да бъдат прехвърлени в Централния държавен архив. Забележете, законът беше приет 1997 г., ние започнахме да го коригираме през 2000-2001г. и до това време все още архивите не бяха прехвърлени. Ето как се спазват законите в държавата ни. Това бяха най-общо проблемите в първия закон. Но големите проблеми въобще в този вид законодателство бяха създадени от КС с решение №10 от 1997 г. Тогава магистратите обявиха, че не могат да се огласяват имена на хора, за които няма безспорни доказателства, т.е. собственоръчно написани донесения, или разписки за получени пари и т.н. Защо го направиха? Ами защото имаше трима-четирима конституционни съдии, които се оказаха с картончета и сред тях най-известният беше Георги Марков. Виждате сами как съдиите от КС са гласували нещо, което е крещящ конфликт на интереси. <br /> <br /> В Германия излезе всичко, а в у нас беше забранено. Мога да ви кажа, че 2/3 от хората, които провери нашата комисия, не бяха оповестени поради този цитиран член. После законът беше отменен, създадоха ДКСИ, които пък веднага засекретиха всички архиви на ДС, защото попадаха в графата &bdquo;класифицирана информация&rdquo;. След това под натиска на Европа същите онези, които отмениха нашият закон за досиетата, го приеха като нов закон. <br /> <br /> За мен той вече е най-добрият закон, защото нали знаете, че на българина като много му се накарат, той става много прилежен и изпълнителен. Та този закон постави всички архиви под разпореждане на сегашната комисия, започна и строителство на най-модерния архив на България, който да побере всички документи, сега пръснати в цялата държава. И забележете &ndash; пак комисията на Цвета Маркова ДКСИ, която уж е призвана да защитава гражданите, отказва да им включи водопровода и те не могат да получат акт 16. Най-накрая се намери политик от новите, който се наложи и дадоха позволение. Ето как работят българските институции.<br /> <br /> <b>- Вие сте един от основателите и ветераните в СДС, двайсет години по-късно как преценявате нещата?<br /> <br /> </b>- Преходът не е това, което си представяха хората на митинга на &bdquo;Орлов мост&rdquo;. Той е най-успешен за шепа олигарси, които трябва да са най-ревностните защитници на демокрацията Ако не беше този криминален преход, те нямаше как да са днешните капиталисти. Има много почтени и интелигентни хора, които останаха бедни, но запазиха своето достойнство. Докато имаше много неуки хора, но решителни, авантюристи, които използваха мътната вода, намериха политическа и съдебна протекция и взеха всичко, което не може да се вземе при наличие на сериозна държава и закони. Ей тези сега дават акъл как се прави капитализъм. Те твърдят, че капитал означава пари и никога не са чували, че капитал означава средства за производство, с които се печели принадена стойност.<br /> <br /> <b>- Избройте имена на такива хора?<br /> </b><br /> - Не искам да рискувам собствената си сигурност. Те са злобни и отмъстителни. Но те се знаят &ndash; спонсори са около президента, правят се на благодетели, возят се на яхти и джетове. С една дума от демокрацията загубиха демократите и спечелиха бандитите. СДС много бързо остаря. Преди 20 години аз бях на 30, сега съм на 50 и не се чувствам остарял, а нашият съюз доби изключително старчески манталитет. Ние направихме най-сериозните реформи, раздържавяването. Но собствеността не попадна в правилните и най-добрите ръце. <br /> <br /> <b>Интервю на Лина Иванова<br /> </b>