Митко Щерев е легендарен композитор, аранжор и пианист. През 1974 г. създава култовата група “Диана експрес”. Сред най-големите им евъргрийни са “Утре”, “Душа”, “Блус за двама” и “Наследство”. Щерев е автор и на редица хитове на Лили Иванова, Емил Димитров, Васил Найденов, Мими Иванова, Маргарита Хранова и др. Негово дело са и едни от най-красивите мелодии в българското кино – “Осъдени души”, “Адаптация”, “Комбина”, “Дубльорът”, “Ла донна е мобиле”… През 1996 г. Съюзът на филмовите дейци в България го избира за филмов композитор на столетието.
<br /> <em>Ексклузивно пред &ldquo;ШОУ&rdquo; Митко Щерев разкрива мнението си за ескалиращия скандал в музикалната гилдия и за подписката &bdquo;Вън Армутлиева от &bdquo;Музикаутор&rdquo; и &bdquo;Профон&rdquo;, появила се след разследванията в нашия вестник. </em><br /> <hr /> <strong><br /> - Г-н Щерев, през 2012 г. напуснахте Управителния съвет на &ldquo;Музикаутор&rdquo;. Каква беше причината?</strong><br /> - Напуснах поради несъгласие по доста въпроси с някои от тогавашните членове на УС. По това време аз, Александър Петров и покойният Найден Андреев имахме две сериозни предложения, които не бяха приети: Първото - член на нашия УС да няма право да бъде в УС на &bdquo;Профон&rdquo;, и второто &ndash; да има мандатност в УС на &bdquo;Музикаутор&rdquo;. Ние предложихме член на дружеството да има право да участва в УС не повече от два мандата. Мандатите са по три години. Ще допълня, че по-късно аз и още 10 известни композитори и поети написахме официално писмо до УС по този въпрос, но на последното Общо събрание някои хора бяха организирали нещата така, че предложението беше отхвърлено. <br /> <br /> <strong>- Бихте ли споменали някои от тези, които подписаха писмото?</strong><br /> - Подписаха го хора като Михаил Белчев, Стефан Драгостинов, Тодор Филков, Красимир Гюлмезов, Лозан Такев, Борис Чакъров, аз, Александър Петров и др.<br /> <br /> <strong>- Какво е положението в Управителния съвет на &bdquo;Музикаутор&rdquo; по отношение на мандатите в момента?</strong><br /> - Ще посоча най-фрапантните случаи. Васил Гюров и Кирил Маричков са с по три мандата, а Ясен Козев - с два.<br /> <br /> <strong>- Значи Маричков и Гюров са вече девета година, а Ясен Козев е шеста?</strong><br /> - Да. За мен, когато някои хора се задържат повече от два мандата, ситуацията става доста съмнителна. Мнителността ми се подсилва от факта, че тези хора сега<br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>през март тази година отново ще организират преизбирането си</strong></span><br /> <br /> Ако питате тях, те ще останат в УС, докато са живи!<br /> <br /> <strong>- Вие, Александър Петров и Найден Андреев имахте ли и други различия с колегите си?</strong><br /> - Ние тримата не бяхме съгласни да се отпускат пари на асоциации и фондации. Освен това, на няколко поредни заседания апелирахме за освобождаването на тогавашния изпълнителен директор на &bdquo;Музикаутор&rdquo; Магдалина Тодорова. Тя нямаше необходимия ценз, посочен в устава на дружеството. Освен това финансовото състояние на дружеството по нейно време беше в много лошо състояние. Като прибавим и някои административни нарушения, ние наистина бяхме в правото си да искаме освобождаването й. Тези искания обаче ожесточиха най-вече господата Гюров и Козев. В тези им действия според мен имаше нещо съмнително, защото те защитаваха една бита кауза. Както и да е. Почти на всяко заседание за мен беше непоносимо да слушам постоянните обиди на Гюров и Козев, особено към Найден Андреев! И то със силни и ожесточени гласове, които стигаха понякога до <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>истерични викове<br /> </strong></span><br /> Повярвайте ми, тези хора нямат никакво уважение към който и да било композитор, та бил той и от ранга на Найден!... <br /> <br /> Впрочем, като заговорих за изпълнителния директор на &bdquo;Музикаутор&rdquo;, искам да подчертая, че в дружеството понякога се случват и добри неща. Имам предвид работата на новия изпълнителен директор на &bdquo;Музикаутор&rdquo; Иван Димитров. Този човек за повече от една година направи много полезни неща както за дружеството, така и за членовете му. Моите поздравления.<br /> <br /> <strong>- Когато един и същи човек е в УС на &bdquo;Музикаутор&rdquo; и на &bdquo;Профон&rdquo;, съществува конфликт на интереси? </strong><br /> - Според мен, да. Първо, и двете дружества имат собствена финансова политика, която е фирмена тайна. Фирмена тайна са също и неща като: преговори, договори, водене на дела, финансиране на проекти и др. Сами разбирате, че винаги съществува вероятност по специални причини някой да предава информацията от едното дружество на другото. <br /> <br /> Второ, има достатъчно много членове и в двете дружества, които са талантливи и интелигентни колкото Ясен Козев, Васил Гюров, Кирил Маричков и Калин Вельов, например, и не виждам причина защо само те и още няколко &bdquo;богоизбрани&rdquo; хора да бъдат постоянни членове на Управителните съвети или в двете дружества, или най-малкото в едното от близо 10 години насам! Ако питате тях, те ще ви развият теорията как много трудно се създавали кадри, които да имат понятие от Закона за авторско право... <br /> <strong><br /> - Това аргумент ли е?</strong><br /> - Не, разбира се! Всеки един от УС в &bdquo;Музикаутор&rdquo; и &bdquo;Профон&rdquo; се избира от определен брой членове на Общо събрание на дружествата чрез гласуване и неговата основна задача е ДА ЗАЩИТАВА ПРАВАТА НА ЧЛЕНОВЕТЕ, КОИТО СА ГО ИЗБРАЛИ, а не да учи ЗАП! За тази цел и в двете дружества има на щат по няколко адвокати, на които се плаща да се занимават със законовите мерки, консултации, преговори и дела. Всъщност на такива като Васил Гюров, Ясен Козев и Калин Вельов това е удобна позиция да ни вменят колко са незаменими, защото по всяка вероятност, ако тези хора не са в УС на някое от двете дружества, няма кой да ги забележи, както и ще изгубят около 1250 лв. на година от заседателни. Фрапантен случай по този повод е Васил Гюров. Като член на УС на &bdquo;Музикаутор&rdquo; този човек обикаля целогодишно телевизиите, за да обяснява на българския народ проблемите в българската култура. А всъщност <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>той няма музикално образование <br /> </strong></span><br /> и е просто един забравен баскитарист на една още по-забравена българска рок група! Влезте в Интернет напишете името му и вижте нагледно колко &bdquo;голям&rdquo; автор и капацитет е!...<br /> <br /> <strong>- Колко е годишната сума от заседателни, ако човек е член на УС на двете дружества? </strong><br /> - Годишната сума от заседателни е около 2500 лв. Ако участва в комисии, може и да е повече.<br /> <strong><br /> - Смятате ли, че в &bdquo;Музикаутор&rdquo; и &bdquo;Профон&rdquo; се извършват афери?</strong><br /> - Ако има хора в дружествата с повече от два мандата, смятам, че е възможно да се провеждат акции за прехвърляне на пари от дружествата към други места. Точно по този начин по мое време Васил Гюров апелираше на наше заседание на УС да дадем пари на &bdquo;Българска музикална асоциация&rdquo; /БМА/, но ние отказахме. Доколкото знам обаче, &bdquo;Профон&rdquo; преведе някаква сума на &bdquo;Асоциацията&rdquo;. <br /> <br /> Искам да призова Кирил Маричков, Васил Гюров, Ясен Козев и Калин Вельов, както и всички колеги, които са с по два или три мандата, да проявят колегиалност и морал и повече да не се кандидатират отново за членове на управителните съвети! Ако бъдат предложени, могат да си оттеглят номинацията.<br /> <strong><br /> - Гюров и Вельов са и в ръководството на БМА...</strong><br /> - Не съм запознат с организацията на БМА и с това какви постове заемат Гюров и Вельов. Искам да заявя обаче, че не съм съгласен &bdquo;Музикаутор&rdquo; и &bdquo;Профон&rdquo; да превеждат пари на БМА, защото това са пари, които принадлежат на българските автори и изпълнители, а не на Управителните съвети на дружествата! Ако това се случи, то преди това на общите събрания на дружествата би трябвало да се обсъди и да се гласува включително и сумата, която се предлага да се преведе. Ако общото събрание гласува подобен акт, то в това няма нищо нередно. Ако обаче се превеждат пари на асоциации и фондации без обсъждане в общо събрание, а решението е взето само от УС, за мен това е корупция! <br /> <br /> <strong>Не е редно 9 или 10 човека да вземат решения в коя банка да се държат 10 милиона. Нали? </strong><br /> - Шефката но &ldquo;Вирджиния рекърдс&rdquo; Саня Армутлиева взимала 70% от изпълнителите, които представлява? Какво ще кажете?<br /> - По целия свят максималната печалба в бизнеса е не повече от 25%! Не знам какъв е процентът на г-жа Армутлиева, но изпитвам отвращение от начина, по който една част от шефовете на музикални фирми експлоатират българските изпълнители! В Германия, например, ако хванат някой да взима печалба повече от 25% веднага блокират фирмата му и го лишават от права да работи в бизнеса! Дай, Боже, това да се случи и в България!<br /> <br /> <strong>- Невена Цонева осъди фирмата на Армутлиева &bdquo;Виржиния пъблишинг&rdquo;...</strong><br /> - Спечелването на делото от страна на Невена недвусмислено показва, че г-жа Армутлиева не движи нещата във фирмата си както трябва. По-точно <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>ги движи в своя изгода и в ущърб на изпълнителите, които представя.<br /> </strong></span><br /> Неслучайно в момента около 4000 човека в Интернет искат от нея да напусне и двата управителни съвета. <br /> <br /> Впрочем, твърдението й в пресата, че имала положително отношение към българската поп музика, за мен е доста съмнително! Фактите показват, че във всички риалити музикални шоута, с които е свързана тя, се изпълнява 90% процента англосаксонска музика и само 10% българска. Ако беше вярно, че наистина милее за българската попмузика, тя можеше още преди две-три години да промени това съотношение, но не го направи...<br /> <br /> <strong>- Какво е отношението ви към подписката в Интернет &bdquo;Вън Армутлиева от &bdquo;Музикаутор&rdquo; и &bdquo;Профон&rdquo;?</strong><br /> - Вчера официално и аз подкрепих Рут Колева.<br /> <br /> <strong>- Как ще коментирате факта, че 10 млн. лв. от &ldquo;Профон&rdquo; са &bdquo;потънали&rdquo; в КТБ? </strong><br /> - Както казах преди малко, ако за подобно нещо не е взето решение на общо събрание, имам предвид и сумата, би трябвало група членове на &ldquo;Профон&rdquo; да ДАДАТ ПОД СЪД ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР НА ДРУЖЕСТВОТО И ЧЛЕНОВЕТЕ НА УС за нанесени материални щети на всички регистрирани в дружеството продуценти и изпълнители. Ако това по закон е невъзможно, тогава би трябвало ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯТ ДИРЕКТОР И ВСИЧКИ ОТ УС ДА СИ ПОДАДАТ ОСТАВКИТЕ ВЕДНАГА И ПОВЕЧЕ НИКОГА ТЕЗИ ХОРА ДА НЕ БЪДАТ ДОПУСКАНИ НА ТЕЗИ ПОСТОВЕ!<br /> <br /> <strong>- Лили Иванова от доста време спазва Закона за авторско право /ЗАП/ и мениджърите й редовно превеждат проценти от концертите й в &bdquo;Музикаутор&rdquo;. Доста хора от попгилдията са убедени, че това се случи благодарение на забраната ви тя да изпълнява ваши хитове, което стана, защото примата отказа да ви превежда полагаемото ви се по закон&hellip;</strong><br /> - Аз съм принципен човек. На това съм научен от майка ми и от живота ми в пансионите, където живях осем години. Например аз изпитвам голямо уважение към Илия Ангелов, който изпя над осем златни хита на &bdquo;Диана експрес&rdquo;. Ние с него отдавна сме нещо повече от приятели. По същия начин обаче уважавам и тонрежисьора Красимир Левашки, който отдавна не работи в групата, но това не ми пречи да се чуваме често по телефона и скайпа. Уважавам също и факта, че например &bdquo;Стари мой приятелю&rdquo; и &bdquo;Хризантеми&rdquo; станаха хитове затова, че бяха изпети от Лили. Но една песен, за да стане хит, първо трябва да се напише текст, после трябва един композитор да облече текста в музика и чак тогава да бъде изпята от певец. Продължавам да твърдя, че в спора между мен и Лили аз бях прав, защото в ЗАП изрично е записано песента на кой е собственост и какви права имат авторите! Ако съм имал спорове с Лили или с други колеги, то аз винаги съм се позовавал на закона. Там обстойно е посочено какви са правата на авторите и правата на изпълнителите. Вярно е, че покрай моята забрана се вдигна голям вестникарски шум, който продължи близо година. Всичко това, за моя радост се отрази ползотворно както на феновете на българската попмузика, така и на българските певци и автори. <br /> <br /> Да! Има голяма вероятност след всичко това Лили Иванова наистина да е разбрала ЗАП и затова нейните организатори от две години може би отчитат редовно полагащите се проценти на българските автори в &bdquo;Музикаутор&rdquo;. Ако е така, за мен е чест, че успях да помогна на моите колеги композитори и поети да получават полагаемото им се по закон, когато се използват техни песни.<br /> <br /> <br /> <strong>Едно интервю на Валерия КАЛЧЕВА</strong><br /> <br />