Стефан Данаилов като министър на културата си е служил с гумен печат с неговия подпис, т. е. други са заверявали така в продължение на години документи вместо него!
<em>Евгений Сачев е единственият в България професор по културно наследство и национална сигурност. Участвал е в мисии по спасяване на паметници на културата в чужбина. Работил е като главен експерт в Министерството на образованието и науката, като експерт в Министерството на икономиката и като експерт в Народното събрание на Република България. Преподава в Университета по библиотекознание и информационни технологии в СУ &bdquo;Св. Климент Охридски&rdquo; и в Нов български университет. В ексклузивно интервю пред в. &quot;ШОУ&quot; той разкрива част от тайните на &quot;музейната мафия&quot;.<br /> </em><br /> <strong>- Научих, че сте осъществявал поредица от срещи с покойната пророчица Ванга. Защо?<br /> </strong>- С Ванга се запознах при много необикновени обстоятелства. Имал съм общо 7 продължителни срещи с нея. Тя ми предсказа, че ще се занимавам с опазването на нашето културно и историческо наследство, &bdquo;с имането на народа&rdquo;, както се изразяваше. Много са лични нещата с нея. Първите 6 срещи не бяха по мое желание. Аз всяка година от 2000 г. насам, на 18 декември, от 18 часа, в Евро-българския център, намиращ се в сградата на Министерството на културата, представям по една книга в областта на културното и историческото наследство. Не желая да разкривам какво сме си говорили с леля Ванга. Аз не съм и не искам да бъда като тези, които си правят евтина реклама и парадират със запознанството си със светицата. <br /> <br /> Ще кажа само това, че по мои материали се написаха книги за нея, например книгата на Капка Георгиева за Евангелия Димитрова Гущерова &ndash; леля Ванга. Непрекъснато разгадавам нейните знаци. Например в края на 2005 г. разбрах какво означават нейните думи, че &bdquo;ще й туря кръста&rdquo;. Без предварително да знам, получих заповед и оглавих държавна комисия за изпълнението на нейната воля за превръщането на дома й в музей. Така, по-късно на ул. &bdquo;Ванга&rdquo; №10, на празника на гр. Петрич &ndash; 6 май, Гергьовден, отвори врати музеят на леля Ванга.<br /> <strong><br /> - Вие твърдите, че в България съществува система за пране на пари чрез различни артефакти?! <br /> </strong>- Има отдавна изградена такава система.<br /> <span style="color: #800000"><strong><br /> При разкопаването например на т. нар. &bdquo;тракийски&rdquo; могили се поставят предварително предмети<br /> </strong></span><br /> с чужда културно-историческа стилистика и специфика, характерна за определен регион &ndash; например северозападните територии на Ирак. След което те се представят като новооткрити по българските земи &ndash; все пак държавата ни е разположена на важен кръстопът. После скритите в България или в близки държави незаконно придобити артефакти от рискови държави с подобна типологична характеристика се изнасят като иманярска плячка от България. В последно време особено се засили в това отношение и трафикът на фалшификати, особено на антични монети, изработвани в Сирия и в района на Косово.<br /> <strong><br /> - Знаете ли дали Людмила е търсела директно протекцията на баща си Тодор Живков при разрешаване на най-трудните и заплетени казуси по съхраняването на културното и историческото ни наследство?!<br /> </strong>- Тодор Живков имаше една голяма слабост &ndash; децата. Но винаги се намесваше безапелационно, когато надвисваше опасност. Такъв например беше случаят, когато той чрез външно министерство под натиска на Москва<br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>отмени изненадващо посещението на правителствена делегация, начело с Людмила Живкова във Ватикана <br /> <br /> </strong></span>през 1980 г. На следващата година на 13 май, както е известно, беше извършен опит за покушение срещу папа Йоан Павел ІІ и нашата страна бе натопена в грандиозен скандал. Същата година на 21 юли се спомина и Людмила Живкова.<br /> <br /> <strong>- Според вас културното и историческото наследство стоят в основата на националната ни сигурност. Не е ли пресилено това твърдение? <br /> </strong>- Преди имаше специален отдел &bdquo;Културно-историческо разузнаване&rdquo; към Първо главно управление /сега Национална разузнавателна служба/. В днешно време дори факултетът по национална сигурност при Академията на МВР е ликвидиран! В Италия и Гърция, и дори в Македония има специализирани части към тайните служби, които се грижат за опазването и съхраняването на своето културно и историческо богатство. У нас бившите по стопанска и криминална милиция преминаха на страната на бандитите. Знаете ли, че скандално известният <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Пламен Галев е обучаван в Института на Федералното бюро за разследване<br /> </strong></span><br /> в Будапеща за борба срещу организираната престъпност с културни ценности? Всички добре облечени бизнесмени, като Косьо Самоковеца, Георги Илиев, Иван Тодоров-Доктора и др., които се опитаха да влязат в незаконния бизнес с артефакти, бяха убити. <br /> <br /> Професионалистите знаят, че престъпната дейност с антики е винаги свързана с тероризма. Ето ви елемента на преплитане на културно-исторически ценности и национална сигурност.<br /> <br /> Ако си спомняте, имаше разработка на ДАНС, наречена &bdquo;Галерия&rdquo;. По този случай беше замесена и депутатка, която била осъществила нерегламентирани контакти с представител на чужда спецслужба в България. Тази депутатка беше Нина Чилова. Този резидент след това пострада. След коктейл съпругата му почина, а той бе преместен в друга балканска държава. <br /> <br /> А знаете ли, че Стефан Данаилов като министър на културата си е служил с гумен печат с неговия подпис, т.е. други са се правили на министри и са &bdquo;заверявали&rdquo; така в продължение на години документи вместо него. Представяте ли си какъв фалшив министър на културата сме си имали. Нещо повече! Няколко месеца преди да приключи неговият мандат 48 наказателни постановления срещу иманяри паднаха в съда, защото хората на Ламбо са ги &bdquo;заверили&rdquo; с неговия гумен печат-подпис!? По този случай се направи проверка срещу неизвестен извършител и толкова!<br /> <br /> <strong>- Твърди се, че от настоящата нормативна база се възползват единствено колекционерите и т.нар. &bdquo;музейна мафия&rdquo;, вашите наблюдения какви са?<br /> </strong>- С много малко изключения преобладаващата част от т.нар. бизнесмени колекционери са чиста проба вехтошари на скъпи артпредмети. Техните предмети, закупени главно от нерегламентирани археологични разкрития, не могат да бъдат културни ценности, защото, откъснати от тяхната културно-историческа среда, те губят много от своето културно-историческо значение и стойност. С парвенюшка самохвалност и пародийна площадно-плакатна превзетост те се опитват да убедят преди всичко себе си, че са преуспели българи, като се опитват да се представят едва ли не за граждани, достойни за уважение и подражание. <br /> <br /> През 1996 г. Боян Радев е обявен за дарител № 1 на Националния исторически музей &ndash; София. Като дарения на други музеи се оценяват върнатите от него откраднати техни музейни предмети, например: 3 торса на Регионалния исторически музей /РИМ/ - Ловеч, торс и два лъва на РИМ - Плевен, антики, купени от &bdquo;Аполон и Меркурий&rdquo; на РИМ - Видин и т. н.!? <br /> <br /> Почти всеки археолог, който копае с чужди пари, т.е. с финансови средства, които не са получени по законен ред от държавата или от съответните общини, се &bdquo;отблагодарява&rdquo; с някой и друг намерен археологичен предмет, на този или на тези, които финансово са го подкрепили. Други <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>археолози преувеличават значимостта на разкопаваните от тях обекти и си измислят,<br /> <br /> </strong></span>фантазират и дори фалшифицират самите свои археологични разкрития с цел придобиване на фалшива слава и, разбира се, парични средства. Типичен пример са измисленият &bdquo;български&rdquo; Индиана Джонс и неговият обект, наречен &bdquo;Перперикон&rdquo;. Прототипът на филмовия герой Индиана Джонс наистина е българин, който, за голямо съжаление, от няколко години е покойник. Това е полковникът от българското военно разузнаване Александър Александров, когото имах честта лично да познавам и дори да се срещна с него преди много години на Великденския остров, където той изучаваше древната писменост &bdquo;Ро-Ро&rdquo;. <br /> <br /> Живеем в ужасно време на отвратително фолкаджийство в културата, в образованието и дори в науката. Пълно е с измислени герои. Т.нар. &bdquo;Закон за културното наследство&rdquo; създава идеална среда за това положение. Самозвани професори археолози обсебиха медиите, политиката и се представят за автентичен артелит! Други &bdquo;умело&rdquo; съчетават, макар да е забранено, професионалните си задължения с попълването на личните си колекции. Те са най-ярките представители на &bdquo;музейната мафия&rdquo;.<br /> <br /> <strong>Едно интервю на Светлана Терзиева-СЕСИЛ<br /> </strong>