Симеон Присадашки е един от собствениците на фирма “Жоси”, която произвежда сирена и кашкавали. Тя е една първите млекопреработвателни компании, които зареждат с български продукти щандовете на големите търговски вериги.
<em>&ldquo;Не можем без дистрибуторите, нека бъдем честни, те заемат все по-голям пазарен дял&rdquo;, казва Присадашки. Той обаче признава, че с всяка година инвестициите на фирми като неговата, за да влезе и работи с големите търговци, нарастват. </em><br /> <br /> <strong>- Компании от 14 бранша протестират срещу условията на веригите, от какво недоволствате?</strong><br /> - През последните 4 г. в България навлязоха много търговски вериги и то главно дискаунтъри като Кауфланд, Lidl в момента, Пени маркет преди една година, Карфур. Те са доста агресивни. Всяка нова верига в началото е доста сговорчива с доставчиците. Мине ли периодът на адаптация за стъпване на пазара и разгръщане на мрежата й от магазини, тя става доста агресивна. Публична тайна е, че масово се плаща за влизане във веригите. За всеки доставчик сумата е различна и е въпрос на договаряне. <br /> <br /> <strong>- Това еднократна сума ли е?</strong><br /> - Има еднократно плащане сума, след това идват други хубави суми, които се плащат за откриване на всеки нов обект. <br /> <br /> <strong>- От какъв порядък са сумите?</strong><br /> - За всеки производител са различни. При нас в млечния сектор зависи от това къде стоят продуктите ти например. Като изградят магазинната си мрежа, веригите търсят и други форми за &ldquo;финансиране&rdquo; &ndash; увеличават се бонусите, задължават те да правиш все повече и повече промоции, като всяка промоция се плаща. <br /> <br /> За мен най-големият проблем е, че няма равнопоставеност в договорните отношения между доставчик и търговец. Ако на следващата година ти предложат условия, които не можеш да изпълниш, има опасност да излезеш от веригата, а ти вече си инвестирал в нея.<br /> <br /> Мой познат работи в сладкарския бранш, произвежда халви, миналата година е дал в &ldquo;Била&rdquo; сухи пари над 120 хил. лева - за всеки магазин по 2500 лева. И се оказва, че тази година, тъй като вече няма да разкриват нови обекти и няма да могат да прибират пари по този начин, му поставили условия, от които е на тотална загуба. Но не може да се откаже, защото няма да му върнат парите за влизане във веригата. Ето затова според мен трябва да бъде променено законодателството. <br /> <br /> <strong>- На какво основание се искат тези пари?</strong><br /> - Измислят се хиляди варианти. Едната е такса за нов магазин. Обикновено пресата пише - тази и тази верига инвестира в България толкова и толкова пари. Но за мен това е йезуитско, защото те действително инвестират, но при отварянето на магазините си възстановяват инвестицията с печалба. И то не от търговия, а само от входните такси.<br /> <br /> <strong>- Как търговците ви увещават за входната такса?</strong><br /> - Казват ние имаме пазарен дял, ще привлечем толкова и толкова клиенти, изборът да работите с нас е ваш. Идването на Lidl в България според мен е грешна политика от страна на държавата, защото няма изискване към тях, както е в други държави, да предлагат минимум 70% български стоки. Държавата не регулира това. В други европейски държави това е закон. Търговската верига дори се задължава да има определен процент продукти от конкретна държава в мрежата си в цяла Европа. В България няма защита на родното производство. <br /> <br /> Lidl влезе в България с 90% вносни стоки. Колко са качествени, нека преценят клиентите. Продават гръцко сирене. Като цяло продажбите им на млечни продукти са слаби и затова рекламират някакви пудинги. Но лимонадата им направена по химичен път е най-евтината. <br /> <br /> Наскоро в една търговска верига имаше следния случай &ndash; бяха пакетирали сирене &ldquo;Гауда&rdquo; и му сложили етикет на български кашкавал. Клиенти бяха разпознали продукта и имаше голям скандал. В момента в Европа има &ldquo;Гауда&rdquo; на много ниски цени, заради залежали количества.<br /> <br /> <strong>- Докъде стигна този скандал?</strong><br /> - Не мога да кажа, че е получил публичност.<br /> <br /> <strong>- Вашата фирма колко е &ldquo;инвестирала&rdquo; в търговски веригите?</strong><br /> - Ами смятайте - работим с търговски вериги от 10-12 г. С Фантастико и с Метро работим от самото им начало, с Била - също, влязохме и преди 6 години я напуснахме заради агресивната й политика. Поискаха ни едни неща, които бяха несъвместими с моментната пазарна ситуация. От тогава сме персона нон грата за Била. След време пуснахме едни продукти, които искахме да вкараме точно в Била, но ни отказаха. <br /> <br /> Не работим с Кауфланд, с Била, с Пикадили, защото щом Метро откри магазин, те поставиха условие да работим само с тях, и с Lidl не работим, но с тях никой не работи, имат един-двама български доставчика. <br /> Така че сме инвестирали, но и сме печелили от партньорството си с веригите. Трябва да се направи тънката граница на разумните отстъпки, на разумните бонуси, на разумните промоции. Веригите печелят на гърба на производителя, а той ако иска да съществува и да е рентабилен, трябва да заложи всички тези отстъпки и бонуси в печалбата, тоест на гърба на крайния клиент. Веригите ни пристискат за ниски цени. Ние продаваме ниско към тях, но за сметка на потребителя. <br /> <br /> Няма търговска верига, която да работи на загуба. Вярно, имаше случай, когато Карфур пусна кисело мляко по 8 или 16 ст. стотинки. Вземаха на по-висока цена от производителя и го продаваха на по-ниска. Тук трябваше да се намеси Комисията за защита на конкуренцията. Но резултатът е, че с едно кисело мляко вкараха хората в магазина си. <br /> <br /> <strong>- Как се оскъпява продуктът за крайния клиент?</strong><br /> - Производителите от млечния сектор работят с малки отстъпки. Но знам, че има браншове, които стигат до 40-5о% търговска отстъпка от нетната цена на продукта. Разбирате ли за какво говорим?!<br /> В Европа една трета от стойността на един продукт е производствена база, една трета - дистрибуторска база и една трета- търговска. <br /> <br /> <strong>- Вярно ли е, че плащате на веригите и такса &ldquo;Рожден ден&rdquo;? </strong><br /> - Вярно е, има го, аз вече казах, че не работя с тази верига (Била &ndash; бел. авт. ) Тя празнува наскоро рожден ден. <br /> <br /> <strong>- Какви други такси се събират?</strong><br /> - Събират се пари за челен регал, тоест да бъдеш изложен на челна витрина 20 седмици в годината. Отделно е таксата за участие в брошура и да направиш процент намаление от пазарната цена на продукта. Сумите за брошурата са доста големи и от тях веригите печелят сериозно. <br /> <br /> Разговарях с пивовари и ми се видяха доста предпазливи в говоренето си за проблема с веригите?<br /> И при нас го има това. Не искаме да се конфронтираме. Няма да спечелим от това. Затова създаваме сдружение, което да напише правила за влизане в една верига. Да се знае, че когато инвестираш и подписваш договор, той ангажира веригите. А не утре да се яви друг доставчик и цялата инвестиция да остане на твой гръб.<br /> <br /> Ето ви един пример &ndash; сключил си договор с веригата, тя открива през декември 3 или 5 магазина. На 5-ти февруари ти предлага нов договор и ако не го подпишеш, излизаш. Излиза, че декември си инвестирал, а февруари вече не можеш да присъстваш. Това е недопустимо. Нека има правило &ndash; инвестираш в една верига, ако излезеш от нея, да ти върне парите. <br /> <br /> <strong>- Това за което говорите случва ли се?</strong><br /> - Не. Но това е принцип. <br /> <br /> <strong>- Вярно ли е, че доставчиците работят без договори с веригите?</strong><br /> - Не. Ако се работи без договор, търговецът няма да дава и пари. По принцип договорите са едногодишни, стандартни.<br /> <br /> Тенденцията е всяка година да се отхапва по малко от печалбата на производителя. Те казват: ние ви даваме достъп до широк потребителски интерес, до голям човекопоток, хубаво излагане и т.н., но безплатен обяд няма. <br /> <br /> Освен това всяка година срокът на доставките да се увеличава, това е невероятно голямо бреме. В нехранителния сектор се стига до 150 дена отсрочка от деня на доставката. В млечния бранш засега удържаме разумни срокове, за да си получим парите за стоката, но и нас ни натискат. <br /> <br /> <strong>Даниела Стефанова, БЛИЦ</strong><br />