На 26 юни Мото-Пфое откри първият у нас изцяло нов автомобилен комплекс на луксозните марки Jaguar и Land Rover. Модерен, функционален и луксозен, това представлява ексклузивният център за мобилност, изграден изцяло по стандартите на британските производители. Специално за церемонията пристигнаха изпълнителният директор на импортьорската структура в европейския регион на Jaguar Land Rover – Марко Сантучи, главният изпълнителен директор на Sumitomo Corporation в Европа Такаши Ямана, директор продажба на автомобили и маркетинг в Дивизия 1 на Sumitomo Corporation в Япония – Хироши Кубо, генералният мениджър бизнес подразделение транспортни и строителни системи Sumitomo Corporation в Европа – Томохиро Йонеяма и техническият директор в европейския регион на Jaguar Land Rover Яцек Горски. В официалната пресконференция на събитието участие взе и кметът на район Кремиковци – г-н Ивайло Панев.

Новото дилърство на Jaguar Land Rover се намира на ключовия транспортен възел в непосредствена близост до „детелината” на „Ботевградско шосе”, където Северната скоростна тангента се влива в „Околовръстен път” в посока ж. к. „Младост”. Това е и най-високотехнологичният и модерен проект, осъществяван досега за двете премиум автомобилни марки в България, същевременно е и най-красивият, функционален и луксозен сред всички комплекси, които компанията Мото-Пфое е изграждала някога. Репортер на БЛИЦ разговаря с управляващия директор на Европейските вносители на Jaguar Land Rover Марко Сантучи за интереса към електрическите автомобили, по-специално от българския пазар, както и за верните решения по пътя към големия успех.
 
 - Как изглежда през вашия поглед подобна наистина мащабна инвестиция на българския пазар?
- В моите очи този проект представлява на първо място сериозен ангажимент на Jaguar Land Rover и Мото-Пфое, чиято основна цел на първо място е да служи на клиентите, и на второ – на обществото. Този архитектурен дизайн е въплъщение на ценностите на съвременната технология, които са част от цялата дейност на Jaguar Land Rover. Всеки един отделен елемент от тази среда е проектиран от дизайнерите проектанти, които разработван и автомобилите Jaguar Land Rover. Тяхната цел бе да представят и предадат онези ценности и качества, които клиентите намират в средата тук и на автомобилите, които те ще карат.
 



- Този комплекс е изграден изцяло по стандартите и високите изисквания на Jaguar, което, предполагам, е очаквана и приятна изненада за вас?
- Приятна е, но съвсем не е изненада, защото Jaguar Land Rover има изискване абсолютно 100%-ово съответствие с изискванията и стандартите на марката. Дори кафе машината трябва да бъде съгласно тези стандарти. Причината за това е, че Jaguar Land Rover очаква клиентът да е същите преживявания, каквито ще има със и във автомобила на друго място по света в рамките на този бранд. Навсякъде по света, във всеки един шоурум на Jaguar Land Rover ще има абсолютно идентична обстановка. Единствената разлика от шоурум до шоурум ще бъде персоналният нюанс и щрих, за който допринасят съответните екипи на различните места. Начинът, по който служителите на Jaguar Land Rover и Moto-Pfohe ще работят, за да постигнат високо удовлетворение в своите клиенти, зависи пряко и от стандартите, които бранда ще въведе при избора на екипите. Високите технологии в шоурума единствено способстват за предоставянето на високо качество към клиента от страна на служителите.

- Беше направена премиера на първите изцяло електрически модели на Jaguar. Какви са вашите очаквания от българския пазар за тези автомобили?
- Очакванията ми конкретно за българския пазар все още не бих казал, че са крайно високи по няколко причини. За да бъде добре развит и експанзивен пазара за електрически автомобили се изискват няколко компонента, един от тях е свързан с инфраструктурата, вторият са стимулите, които предоставя правителството за закупуване на електрически автомобили и третият задължителен компонент, който се задвижва директно от първите два, това е нагласата в потребителите.
 

В България все още не се наблюдава експлозия в това отношение,
 
но в бъдеще, след като инфраструктурата и стимулите се засилят, може би очакваме повишен интерес сред клиентите. Ние сме готови за този интерес!
- Да създадете условия за запомнящо се преживяване, което да остане в клиента, за вас е водещ принцип. Означава ли това, че ще заложите именно на него в стремежа си да създадете и нагласа към електрическите автомобили на българския пазар?
- Абсолютно да, много правилно разбрахте. Наистина, освен, че сме готови да помогнем на клиентите си да се възползват от пазара на електрически автомобили, имаме за задача да помогнем и на приемствеността да просъществува. Защото дори когато техническите условия са налице, ако дадем възможност на всеки клиент да изживее шофирането на електрически автомобил, със сигурност ще се убеди сам в неговите безспорни предимства. На практика вие не се отказвате от нищо, ако изберете този тип автомобил, с изключение на шума, който идва от двигателите с вътрешно горене.
 
При електрическият автомобил абсолютно всичко е в по-големи мащаби –
 
и удоволствието от шофирането, и липсата на какъвто и да е било шум. Ние правим всичко възможно да създадем такъв тип преживяване за клиентите си, което е и част от стратегията ни – затова предоставяме определен брой електрически автомобили, за да дадем възможност на хората да опитат. Щом веднъж се качи зад волана на електрически автомобил, човек никога повече няма да си помисли за друг тип.
- Да, интереса на българския пазар все още не е достатъчно висок, а какви са настроенията в европейски мащаб?
- Интересът варира от държава до държава. Един от големите пазари в Европа, който проявява огромен интерес към електрическите автомобили е Нидерландия. Днес, грубо казано, там са продадени такъв брой електрически автомобили, каквито са заделените ни за производство за цялата следваща година. Разбира се, ние в момента заделяме за предоставяне и доставка на нашите дистрибутори по-голям брой модели, отколкото първоначално бяхме запланували. Причината в Нидерландия да е такава ситуацията, са данъците и промените в данъчното облагане, както и стимулите, които се предлагат от страна на правителството. Опитът на нидерландските граждани в шофирането на електрически автомобили е значително по-голям, отколкото е в някои от по-големите държави в континентална Европа. Другият пазар, който също се развива изключително успешно като потенциал, това е Норвегия, където от 30 до 35% от всички нови продадени автомобили, е заделен за електрически автомобили.
 

В момента имаме 2000 норвежки клиенти,
 
които са си закупили електрически автомобил, преди още изобщо да са го видели. Като цяло в Европа има голям потенциал – такъв срещаме и в Италия. Неотдавна енергиен доставчик на правителството там обяви, че ще задели огромна инвестиционна сума за развитието на необходимата инфраструктура.

- Щом има клиенти, които са закупили електрическия автомобил, преди дори да са го видели, това означава, че степента на доверие е наистина висока. А това дава една различна нагласа за нивото на професионализъм. Какъв щрих в нея се явява отношението ви към конкуренцията на пазара?
- Аз силно уважавам конкуренцията, било то на BMW, Mercedes или Audi, защото през последните години всеки един от тях може да се похвали с постижения, с новости, които са въвели на пазара. Но колкото и силно да уважавам конкуренцията, бих посочил, че ние също имаме своите силни позиции, които се свеждат най-вече до дългогодишното ни наследство в автомобилния бранш. Можем
 
да се похвалим със стотици години успешна история –
 
в създаването на красиви коли с много висок пърформанс (представяне, б.а.) на пътя. Това не би могъл нито един от конкурентите да ни отнеме, както и ние не се стараем да сторим същото с тях. В това отношение всички имат за какво да бъдат уважавани. Но ако все пак бях на мястото на представителите на управителния борд на тези компании, бих поставил въпроса как така Jaguar успя да ни победи и да ни поведе, като създаде първият изцяло електрически автомобил?
 

- В такъв случай можем да обобщим, че новите технологии са определящия фактор в развитието на автомобилния бранш в съвременен аспект?
- Абсолютно. Успели сте да разгледате тенденциите напоследък – от автономните автомобили, до споделянето на автомобили през електрическите модели. Всички те са придвижвани от новите технологии, затова и са силно съвременни и специализирани. Това е фактор, с който всеки един производител ще трябва да се съобрази оттук нататък по пътя на успеха.

- Какво може да обобщите като свое лично кариерно ноу-хау?
- Всъщност аз мога да споделя много неща за моето персонално ноу-хау от гледна точка на автомобилната индустрия. Прекарал съм целия си живот в нея – започнах за Ford Италия, след което се преместих и във Ford Европа, а след това работих и за Toyota Европа. Това са противоположни страни на индустрията – от една страна е подхода на САЩ, който е отгоре надолу и от друга – подхода на Япония – отдолу нагоре. Това са много различни един от друг подходи, които обаче могат да бъдат едновременно успешни. За Япония е характерно изграждането на консенсус, а за САЩ – силният индивидуализъм. Аз видях как могат да бъдат сработени тези два абсолютно различни подхода и същевременно съчетанието им да бъде успешно. Много успях да науча и винаги пречупвам нещата по различен начин, за да постигна най-добрия краен резултат. Що се отнася до Jaguar Land Rover – първоначално започнах да работя за италианския клон, след което е и за този в Европа. Бих казал, че в хода на времето различните собственици оставяха своята следа върху идентичността на Jaguar Land Rover, но нито един не успя да създаде култура на собствени ценности на марката. И сега при новото управление на индийската компания Jaguar Land Rover най-после има своите собствени идентични ценности, в които на първо място са доверие и партньорство.

- Помните ли кога и кое отключи интереса ви към автомобилната индустрия изобщо?
- В интерес на истината този мой интерес идва от работата на баща ми, който беше пилот на изтребител, на военен самолет. Колкото и да исках да бъда като него пилот на изтребител, си дадох сметка, че аз винаги ще бъда син на баща си. Затова си помислих кое е най-близкото до самолетите. И това бяха автомобилите. Започнах да се състезавам – първоначално на по-къси, а впоследствие и на по-дълги разстояние, да тествам скоростта и разбрах, че всъщност това е моето призвание.

- По пътя на това кариерно израстване откроихте ли задължителните личностни качества, които гарантират успеха?
- Интересен въпрос определено. Баща ми ме е научил, че е важно да проявявам интелект, почтеност, честност и респект към всички останали, и днес аз смятам, че това са качествата, които хората трябва да проявяват във всички ситуации. Разбира се, освен тях има и други ценности, които лично аз откроявам в себе си като много важни, и това са семейните ценности. Дали обаче те биха били успешни в един бранш, а не биха били в друг, това вече е въпрос на лично усещане, аз не мога да кажа със сигурност. Но смятам, че за мен това е верния път и начина, по който работя.
 
 Интервю на Анелия ПОПОВА