Няма как да оцениш себе си, ако не се сравниш с другите. Toва казва началникът на Регионалното управление по образование в София в интервю пред "Монитор".
 

- Г-жо Кастрева, следващата седмица ще се проведат държавните зрелостни изпити и външното оценяване на 7-и клас. Какви мерки са взети, за да няма преписване?

 - Вярвам, че в София ще преминат по спокоен начин, както предните години. За мен много важен елемент са изградените връзки на доверие между учителите и учениците, както и възпитаното чувство за отговорност у зрелостниците. Трябва да се гарантира спазването на правилата и равнопоставеност на всички. Важна роля за това има предварителната работа със зрелостниците и инструктажите, които им са направени, преди да се явят на изпит. Отговорността на квесторите също е важна. Не трябва да изключваме и родителите, които трябва да познават правилата, задълженията и отговорностите на децата си. Директорите също имат предварителна работа, защото камерите трябва да са ориентирани по начин, който да гарантира добро качество на картината и обхват в цялата залата.

- Какви са мерките, които са взети в деня, в който се провеждат матурите?

- И тази година в залите, в които се провеждат ДЗИ, е организирано видеонаблюдение, а платформата „Безопасно училище“ гарантира свързаност между изпитните зали, Регионалното управление и МОН. Това важен един инструмент и мярка за сигурност, чрез която може да се гарантира качеството за изпълнение на дейностите, както от страна на зрелостниците, така и от страна на кветосрите. Срещу името на всеки зрелостник има „визуален маркер“, чрез който при необходимост може да се идентифицира мястото му. Освен създаването на комисия, която отговаря за организацията на дейностите, имаме и така наречен видеоконтрольор.

- Каква е ролята на видеоконтрольора?

- Той е във всяко конкретно училище и координира и гарантира свързаността на училището с платформата. Визуалните маркери са пред всеки зрелостник и трябва да са в обсега на камерата. Видиоконтрольорът, освен че обезпечава технически процедурите, наблюдава мониторите като при проблем сигнализира директора, който мойже да влезе в изпитната зала. Неговата роля е да отразява в контролен лист случващото се и да архивира записите, които се пазят в училище и се съхраняват и изпращат в платформата.
От страна на Регионалното управление на образованието също можем да погледнем по всяко време дали са изпълнени всички правила за информационна сигурност и да сигнализираме. 

- Само сигнали за преписване ли могат да бъдат подадени или и по други причини?

- Всички предмети например трябва да бъдат в края на залата. Преди началото на изпита може да забележим, че има сложени чанти на масата до зрелостника. В такива случаи звъним на директора, защото само той има право да е с включен телефон по време на матурата. След това той предприема действия за отстраняване на нередностите.

По време на изпита могат да бъдат забелязани разговори между зрелостници или необяснимо движение. В такъв случай също се звъни на директора за проверка на ситуацията на място. Квесторите също трябва да са коректни по отношение на задълженията си. Недопустимо е да се „разсейват“, гледайки през прозореца или четейки вестник по време на изпита. Всички трябва да са стриктни в изпълнението на задълженията си. Трябва да има равнопоставеност на условията, гарантирани чрез спазване на правилата. Всички зрелостници в залата са положили труд, за да се явят на ДЗИ и е важно да им бъде осигурена спокойна работна среда. .

 - Какво се случва, ако е подаден сигнал, че един ученик преписва?

- Последващата санкцията е анулиране на работата на зрелостник, който е нарушил правилата, правейки дори опит за преписване. Но анулирането на работата на един зрелостник е отговорна дейност и тя трябва да бъде доказана. Директорът с квесторите трябва да установят, че има нарушение на правилата. Чрез видеомаркерите може да се установи дали е имало преписване дори след като е приключил изпитът. Работите са анонимни, но при подаден сигнал за нарушение и след приключване работата на комисията за оценяване на изпитните работи и тяхното разсекретяване, може да се установи дали са от една и съща изпитна зала. Дори за това архивирането на записите е важно.

 - Колко ученици ще се явяват на матури в София и колко квестори ще ги пазят?

 - На матура по български език и литература ще се явят 9880, като в тази бройка влизат и такива от предходни години. 8790 пък са учениците, които ще се явят на втори ДЗИ. Разликата е свързана с обстоятелството, че много зрелостници от професионалните гимназии посочват за втори ДЗИ средноаритметичната си оценката от държавните изпитите за придобиване на професионална квалификация. В София тези ученици са 1117. Матурата по БЕЛ ще се проведе в 99 училища, като учениците ще са разпределени в 749 зали. Квесторите, които са ангажирани с ДЗИ по БЕЛ, са 2036.

 - Въпреки засилените мерки в интернет тече търговия на отговорите. Това се превръща в негативна практика. Смятате ли, че ще има изтичане на информация тази година?

 - Смятам, че това е един голям мит, който постепенно ще бъде разбит. До мига, в който изпитният вариант се изпрати в училищата, няма как информацията да „изтече“. Въпрос е и на лична отговорност на хората, които се докосват до тази информация. Аз вярвам, че директорите са подбрали в комисиите си отговорни учители, служители, включително и родители. Да не забравяме, че има и видеонаблюдение в залата, в която се разсекретява изпитният вариант. За да може да се гарантира, че дори и работещите на платформата нямат досег до изпитния вариант, той не трябва да се вижда на видеокамерата. Никой от членовете на комисиите и квесторите не трябва да разполагат с мобилни телефони, за да не може да излезе информация от училището.

Разделянето на модули също помогна да се намали рискът от преписване, тъй като се получава информация постепенно.

 - В интервю обяснихте, че във всяко училище ще трябва да бъде осигурено медицинско лице. Във всички учебни заведения ли са разпределени вече такива?

 - Във всички училища има медицински кадри, Софийска община е гарантирала това. Комуникираме с нашите колеги от училищата и са осигурени такива.

 - Днес приключи националното външно оценяване на четвъртокласниците. Имаше родители, които призоваха останалите да не пускат децата си, защото това било допълнителен стрес за децата им. Защо външното оценява е важно?

- Децата са в края на един етап от тяхното обучение и влизат в друг. Важно е, когато нещо приключва, ние да го анализираме. Те ще бъдат сред много учители и ще започват друго ниво на усвояване на знанията. От децата не се иска нищо допълнително, но у тях се възпитават много умения – за учене, за концентрация, които ще им бъдат нужни през целия живот. Чрез участието в състезания и изпити се развиват и много социални умения като това да организираш времето си, да спазваш правилата, да си толерантен и отговорен за действията си. Това национално външно оценяване е важно за цялата система, за да се анализира качеството на образованието, което децата ни са получили. Няма как да оцениш себе си, ако не се сравниш с другите. Училищата трябва да имат база за изводи и за последващи действия, на която да изградят политиките си. Няма как един родител да знае колко е добро детето му и каква подкрепа ще му бъде необходима, ако ги няма тези сравнителни анализи. Учителят и родителят трябва да работят в хармония и при условие на взаимно доверие.
Родителите трябва да разберат, че Националното външно оценяване не е натоварване на учениците и не е нещо страшно, а нещо хубаво. Ако едно дете не се е справило добре, трябва да се поговори с него какво му е попречило и да се мотивира за последващи победи.

 - В сряда завърши подаването на документи за прием в първи клас за първо класиране. В кои райони и в кои училища ще има недостиг на места за желаещите деца?

 - За София приемът винаги е бил тежък момент, защото често очакванията и желанията на родителите се разминават с реалността. Градът ни расте и в последните десетилетия демографската картина се променя. Имаме райони, в които има изградени училищни инфраструктури, но има свободно жилищно пространство и съответно свободни места в училищата няма. Така е в някои квартали на район „Кремиковци“. В същото време има райони, в които има много ново жилищно строителство, но няма изградена образователна инфраструктура.

Тази година Столичен общински съвет очерта прилежаща територия на училището спрямо новата система за прием в първи клас. Един от проблемите е, че прилежащата територия може не е най-близката до училището. Това се случва, когато един булевард дели 2 района. Когато излезе първо класира, ще видим какви ще са резултатите.

Няма как да се каже колко са подадените документи, защото родителите кандидатстват в няколко училища. Важно е да се отбележи, че класирането върви по определени групи и прилежаща територия. Първи са децата, живеещи повече от 3 години, на територията на прилежащия район на училището.

Надявам, че ще бъде малък процентът на тези, които ще направят компромис със своето желание. Резултатите тепърва ще се анализират. Родителите трябва да проверят в кои училища е класирано детето, а записването става с оригинала на Удостоверението за задължително предучилищно образование.