Сяо Дзин (Xiao Jin) е главен редактор на списание “Self Driving Tour” и зам. директор на Китайската Асоциация на Туристическите медии. Организацията обединява 300 медии със съдържание в областта на туризма, над 600 журналисти, специализирани за популяризация на туристически обекти, и е изключително влиятелна в Китай.

До момента Китайската Асоциация на Туристическите медии е разработила 86 дестинации в Китай с цел привличане на туристи.

Сътрудничат си с над 50 китайски държавни местни туристически агенции и имат офиси в 8 държави: Великобритания, САЩ, Германия, Испания, Австралия, Канада, Хърватска. Сяо е шофирала над 100 хил. км извън Китай и е посетила по работа над 20 държави по пътя на коприната.

Създател е на много туристически маршрути и карти. Сяо е и съосновател на клуба на туристите шофьори (Self Driving). Тя е категорична, че самостоятелните шофьори-туристи както в Китай, така и по света привличат все повече внимание и стават все повече.

Списанието, на което тя е главен редактор “Self Driving Tour”, също се радва на голям интерес като самостоятелен туристически инфлуенсър.

Сяо обича да споделя интересни дестинации с феновете и читателите си, любимата й държава е Турция, а в Китай препоръчва за задължително посещение Далиен.
 
 
- Сяо, какъв е профилът на китайските туристи, които пътуват извън Китай? Вярно ли е, че от две години насам основната им мотивация за пътуване НЕ е пазаруване?
- През последните няколко години като цяло китайските туристи са разделени на следните няколко категории: семейно пътуващи, пътуващи „по женски с приятелки“ и организирани пътувания за по-възрастните туристи.
Основната мотивация е почивка и посещения на забележителности. Независимо от факта, че пазаруването вече не е основен мотиватор, то е все още много важна част от туризма и често е допълнителна причина за пътуване до определена дестинация.

- Как се разпределят във времето тези три основни групи китайски туристи?
- Семейно пътуващите обикновено се съобразяват с националните празници и с училищните ваканции. Пътуващите с приятели - основно са групи от жени, чиято цел е посещение на популярни забележителности и пазаруване - те са кръгло годишно и се състоят от хора, които могат да си позволят да отсъстват от работа.
По-възрастните туристи - тези над 60-годишна възраст - планират да прекарат следващите десет години от живота си в организирани, дълги пътувания.

- Кои са популярните дестинации за китайските туристи, които за първи път пътуват извън границите на Китай?
- Китайските туристи избират Югоизточна Азия, Япония и Корея като първа международна дестинация, поради три основни причини: близост на културната среда и обичаите, удобен транспорт, разумни разходи и относителна лесно получаване на визи.
През 2018 г. по данни на Китайския институт по туризма, водещите 20 дестинации за китайски туризъм зад граница са: Тайланд, Япония, Виетнам, Сингапур, Индонезия, Малайзия, САЩ, Камбоджа, Русия, Филипините, Австралия, Италия, ОАЕ, Турция, Великобритания, Малдивите, Франция, Германия, Испания и Шри Ланка.

- Кои са дестинациите, които привличат туристите с многобройни международни пътувания зад гърба си? Какви забележителности и хотели са им интересни?
- За туристите, които често пътуват извън Китай, са много интересни „нишовите”, не масовите дестинации с богати културни традиции, както и места, които за първи път стават достъпни за посетители.
Този тип туристи се характеризира със солидни финансови възможности. Това са хора, които имат контрол върху свободното си време, хора с конкретни предпочитания към определен тип дестинации.
Често избират хотели с лесен достъп и добра локация, битови хотели сред красива природа, тематични и бутикови хотели.

- Кои са новите дестинации и цели в туризма, освен придобилата популярност цел да се покорят „трите полюса”? Какво ново може да се каже за китайския международен туризъм?
- По-младите туристи напоследък имат все по-силен интерес към „exploration” и „experience” туризма. Те са млади, образовани, динамични и имат добро икономическо състояние.
Социалният им статус не е задължително висок, но често са признати в сферата си и са инфлуенсъри сред своите познати.
Местата, които те избират за посещение, трябва да имат специално значение – покоряването на „трите полюса” е добър пример за това – покоряването им има специално значение, води до лична гордост и социален престиж – да посетиш Еверест, Южния и Северния полюс са със специално световно значение – и пътуването до трите дестинации е знак за възможности - можеш да си позволиш да отделиш време, пари, да проявиш смелост, сила, любов към природата, предполага и да си здрав.
Такива туристи се интересуват от персонализиран туризъм и свободни, неорганизирани пътувания – продуктите които им се предлагат трябва да включват разнообразни опции – те очакват интересни преживявания, лично участие в планирането на цялото пътуване и „социални“ придобивки като резултат – те искат да „откриват” дестинации и преживявания, които да им създадат репутация на „експертни туристи”, поне в техните си социални кръгове и да могат да препоръчват нови туристически продукти.

- Как може да бъде привлечено вниманието на китайския турист?
- Масовият китайски турист все още предпочита пътуване в група. В Китай казваме, че този факт се дължи на конфуцианския принцип, че „самостоятелното щастие не може да се сравнява със споделеното щастие”.
Това е и принципът, на базата на който китайските туристически агенции често създават продуктите, които предлагат.
Много китайски туристи имат групова менталност – това означава, че те искат да посещават популярни или „известни” места, които вече са били посетени от подобни на тях туристи. Промоцията и репутацията на конкретните туристически дестинации и забележителности е много важна за привличането на повече туристи от Китай.
Тъй като езиковия и комуникационен проблем са наистина значими за всяко пътуване, а повечето китайски туристи нямат необходимото ниво комфорт на чужди езици, за да пътуват сами, в същото време и много дестинации нямат адекватно обслужване на китайски, налице е още една специфика: масовият китайски турист пътува по правило с китайска агенция.
Дали китайската агенция би включила и промотирала дадена дестинация или забележителност, зависи от финансовата полза на агенцията да заведе туристи там. Младите туристи предпочитат да организират, резервират и заплащат пътуванията си онлайн.
За тях е в сила факта, че от най-голямо значение е известността и репутацията на платформата в Китай, през която организират пътуванията си – затова при предлагане на нови туристически продукти е много важно да се работи тясно с китайски онлайн платформи и големи туристически агенции.

- Инфлуенсъри и задължителните спирки за инфлуенсърите – какво означава това за китайския туристически пазар? Как да работим с тях? По какъв начин можем да превърнем едно място в „спирка за инфлуенсъри“ и как да определим дали един китайски инфлуенсър наистина е инфлуенсърът, от когото реално се нуждаем?
- Китайските туристически инфлъунсъри и „инфлуенсърски горещи дестинации” имат известни успехи в популяризацията и „опаковката” на дестинации и турове. Виждаме ги като „софт” промотиране на туристическите обекти.
Една дестинация може бързо да стане привлекателна за китайските туристи, заради специалната си природа и история, заради препоръка от инфлуенсър или заради специални предлагани единствено там качествени услуги или други характеристики.
Това са основните причини за привличане на китайски туристи. Това обаче ще бъде временно, ако качеството на услугите не е добро, или няма „по-дълбоки“ причини тези места да бъдат посещавани, или в случай, че съответните собственици или хора, отговорни за развитието на обекта, не продължат да го надграждат.
Какво прави някого инфлуенсър в Китай е трудно да се каже. Инфлуенсър може да е самостоятелен човек или екип, или „продукт“, създаден от компания и популяризиращ се през различните китайски социални медии и платформи (weibo, wechat official account, toutiao и т.н.).
Броят фенове и прочитания определя дали някой е инфлуенсър в конкретна област – те варират в зависимост от сферата в която те работят.
Един инфлуенсър може да има влияние само в основната си сфера на работа, но с няколко уговорки.
Примерно, бюти инфлуенсърите обикновено не оказват особено влияние върху популяризацията на туристически обекти, но образователни платформи за деца имат успехи в популяризацията на пътувания с образователна цел и дестинации за летни и зимни учебни лагери.
Качеството на съдържанието и на конкретния инфлуенсър сьщо трябва да бъдат вземани под внимание.
Начините да се работи с тях са следните: директен контакт, сключване на договор, покана за посещение и уговорени условия за популяризация за посещението. Предимството на този вид работа е сравнително ниската инвестиция, гъвкавост и директност на комуникацията.
Тази дейност дава добри резултати за повишаване популярността на вече познати дестинации. Друг начин е сътрудничество е чрез група инфлуенсъри през медийна група или компания, с която да се определят ясни изисквания към количеството, качеството и резултатите от промоцията, като медийната група има свободата да координира целия процес.
Такава промоция е концентрирана и мащабна – тя е и най-подходящия начин за популяризиране на нови за Китай туристически дестинации и продукти.

- Самостоятелно шофиране като възможност за туризъм - защо толкова активно работите за него?
- Сравнително отскоро китайските туристи предпочитат да шофират сами. Вариантите за това са два: тръгване от Китай със собствена кола или наем на кола в съответната държава.
Пътуването със собствена кола предполага сложни процедури (като АТА), подготовка на много документи и високи депозити.
Броят на тези туристи е малък, но те са обикновено с много добро финансово положение, образование и имат много свободно време. Тези хора обикновено избират маршрути и дестинации с достъп от Китай. Това обикновено са Югоизточна Азия, Русия, Европа и Централна Азия.
Маршрутите които привличат шофиращи туристи имат красива природа, включени са места с различни културни забележителности, добра инфраструктура.
Пътува се с дългосрочни визи и има възможност за безпрепятствено свободно навлизане в територията на съответната държава.
Разбира се, за предпочитане са държави в които се шофира с ляв волан.. Проблем е, че китайските шофьорски книжки не са признати в някои държави - в тази посока също може да се работи.
В заключение мога да кажа, че освен необходимостта маршрута, храната и местата за отсядане да са интересни, важно е и пътната обстановка да е добра, правилата за движение да са подобни на тези в Китай, да е налице добра мобилна мрежа, която да осигурява възможно най-добро покритие, като цяло страната да е безопасна и да са налице добри условия за поддръжка на автомобила – бензиностанции, механици, пътна помощ.

- Кои са интересните маршрути и проекти, разработени и популяризирани от вашата туристическа платформа (включва онлайн медия, букинг платформа и туристическо списание)?
- "Self driving Тour" започва да се издава през 2005 и има за цел да създаде и развие култура на самостоятелно пътуване с кола – относително по-младо туристическо направление в Китай, за разлика от останалия свят.
Работим с държавни институции и частни организации по света, като заедно с тях създаваме и популяризираме маршрути за самостоятелно пътуване, туристически пакети с интересни места за посещение, нощуване и откриване като туристически дестинации.
Работим с държавни институции в сферата на културата и туризма, туристически компании като хотели, ресторанти и забележителности, компании в областта на транспорта (авиолинии и автомобилни брандове) и компании в сферата на туристическите услуги (коли под наем и застрахователи).
Няколко интересни наши проекта са: 2010 г. с маршрут Си’ан, Китай до Рим: десет коли, 33-ма пътешественика, за 55 дни, девет държави и 15 000 км под името „Преоткриване на Пътя на Коприната“ с цел промоция на маршрута за китайските туристи; 2012 г - маршрут: Ласа, Тибет до Катманду - 50 пътешественика,  13 коли с цел да информира туристи от двете държави за културни забележителности по този маршрут и обмяна на оптимистични послания;  също през 2012 г – маршрут Москва, Русия до Полярния Кръг, 15,000 км в рамките на 20 дни с цел да помогне на китайски автомобилен производител да развие северно-европейския пазар; през 2015 г. избрахме пътешественици от Великобритания, Франция, Испания, Белгия, Германия, Австрия и шест други държави и организирахме 60 дневно пътуване в Съчуан под името „Пътешествие на феновете на пандите“ с цел промоция на Съчуан като дестинация за международен туризъм.
През 2015 г. също така пътувахме от Синдзян до Централна Азия: 10 000 км за 20 дни по Централноазиатския Път на Коприната с цел промоция на туристически обекти по този маршрут.
През 2016 г. реализирахме маршрута: Хайлар, Китай до Париж: седем държави, 45 дни и 12 000 км, това беше промоционално пътуване за популяризация на “Ситроен” в Китай.

- Какви са настоящите изисквания на китайските туристи към храната и местата за нощуване? Как трябва да се подготвят хотелите и ресторантьорите, за да задоволят вкуса на китайските туристи?
- Казваме, че качеството на „облеклото, храната, жилището и транспорта“ определят и качеството на живота на китаеца. Същите показатели са определящи за това колко ще остане доволен китайският турист от определения продукт. Хотел: китайските туристи държат хотелите, в които отсядат, да са безопасни, да са чисти, в цената да е включена закуска.
Държат да има безжичен интернет или мобилен хотспот, който да могат да наемат. Ако пътуващите шофират, за тях са важни локацията и таксите за паркинг – в Европа, например, често кемпери не могат да бъдат паркирани в подземни гаражи.
Добре е хотелите да предлагат и карта на маршрутите и забележителностите в региона. Храната: китайските туристи обикновено предпочитат китайска храна - тя е на първо място, може да им хареса не много скъпа „западна“ храна и е добре да има възможност да опитат местни специалитети - добре обяснени на китайски език съставки и начин на приготвяне
Ако имат възможност да готвят сами, китайските туристи посещават и супермаркети и пазари за хранителни стоки в района на хотела.
Добре е да им бъде приготвена такава информация, както и за местата, предлагащи местни специалитети и китайски ресторанти.
Информацията, разбира се, трябва да е лесно достъпна за китайските туристи, затова съветът ми е ползвайте консултант, който познава спецификата на китайските туристи.
Пътуванията с културна насоченост и с фокус към интересни, непознати преживявания, свързани с културни забележителности и събития лесно могат да бъдат свързани с темите “Път и Пояс” и “Път на Коприната” – те предлагат привлекателна рамка за комуникация, и добра идея за опаковка на подходящи туристически пакети.
Държави по протежението на Пътя и Пояса и традиционния Път на Коприната биха имали полза от съвместна работа за създаване на пакети за китайски туристи, които представят привлекателна „история”.
Поставянето на тези турове в рамките за преоткриване на исторически търговски пътища и връзки между Китай и тези държави, освен увеличаване на туристическия поток, има и потенциала да увеличи търговския обмен между съответните държави и Китай, когато китайските туристи ги преоткрият и харесат.
 
 
Интервю на Миглена АНГЕЛОВА и Асен ВЕЛИНОВ