Ирина Флорин се завръща на сцената, след повече от 2-годишна пауза. Изпълнителката на "Цвят лилав" и "Мога" е готова с нов клип, който предстои да бъде завъртян в медиите. Звездата на поп музиката се съгласи да даде интервю за Агенция БЛИЦ, в което тя е откровена за всичко, което споделя.

-Защо в попмузиката се получават такива паузи, ето ти вече толкова време нямаш издаден нов продукт?


Аз ще обясня за моята пауза. Отдръпнах се за около 2 години и половина от музиката, но не духом, а по-скоро физически. Имах нужда да променя посоката, върху която работя. Не виждах тези автори, с които до сега съм работила, да могат да направят нещо по-различно от това, което сме правили досега. На мен не ми се зацикля в едно място и ми се правеше нещо по-различно.

- Преди имаше критики срещу поп музиката, че не се допускат млади изпълнители, после те навлязоха, но не стана така, че да направят тази музика толкова популярна. Как си обясняваш това?

Не смятам, че е налагано ембарго на млади изпълнители в попмузиката никога, особено през последните 10 години. Когато аз бях млад изпълнител имаше такова ембарго. Имаше няколко изпълнители и групи, които само тях въртяха. Трябваше да дойде 1990-1992 година, за да стане тази професия по-свободна, по-независима от медии - от Национално радио и Национална телевизия - и нещата предприеха съвсем различен вид. Вече можеше да отидеш да си поръчаш песен на композитор, който ти искаш да ти я напише. Сега всеки, който поиска, може да запише песен, да заснеме клип и да го излъчи по национална медия.

- Ти се отличаваш със специфичен модерен стил, но може ли да се каже, че като цяло поп музиката ни е модерна?

Ако е истинска, тя ще бъде модерна. Ако една песен се харесва, значи тя е модерна. В поп музиката нещата са много широки като диапазон. Има много жанрове, които добър композитор може да съчетае добре и песента да звучи съвременно и оригинално. Но има и песни, които са образци от 20 години, които звучат чудесно. В момента има рецесия в поп музиката навсякъде по света. 80-те години са белязани със страхотна музика, затова все още я слушаме. Тогава имаше бум на красива поп музика.

- Дядо ти е румънец, т.е. имаш румънска жилка. Мислила ли си да атакуваш музикалния пазар отвъд Дунава, той е много по-голям и развит и изкарват световни хитове?

Задават ми този въпрос и сега говорим с едни фирми и имаме разни идеи в тази комерсиална област за продаване навън. Не сме обсъждали специално Румъния като държава, но мои песни са в много световни музикални боксове, като преди години "До кога" беше харесана от шведска група и беше реализирана в Швеция.

- Мнозина те определят като "Пепеляшката на родната музика", ще ни разкажеш ли нещо за детството?

Това много ми харесва и се гордея, защото Пепеляшка е един от любимите ми детски образи. Имах много щастливо и много пъстро детство, защото съм израснала на село между животинки и тревички до Дунав. Много емоционално детство, което вероятно е формирало в мен такава емоционална личност.

- Случвало ли ти се е да си искала да се откажеш от всичко? Какво най те е разочаровало в професията?

В кариерата ми не съм имала такива моменти, в които да бъда разочарована. По-скоро в някои етапи съм била недоволна от себе си, че не съм положила по-големи усилия и амбиция, за неща, които биха се случили по-рано. Но не съм човек, който обича на всяка цена да покаже нещо, за да го покаже, да гони някаква цел. Така с времето си създадох това поведение. Смятам, че в изкуството нищо насила не може да стане.

- Би ли сменила стила на музиката, само и само да станеш по-комерсиална? И какво ти е мнението за поп фолка?

Винаги съм смятала, че поп фолка е музиката на народа с много ярки образци. Аз веднага мога да посоча няколко имена на изключителни образци като професионалисти - това са Ивана, Глория и други, които полагат неимоверни усилия и се борят с цялата конкуренция. Никога не съм смятала, че поп фолка пречи на поп музиката. Едните певци си имат едната публика, ние другата, те не си пречат. Проблемът в поп музиката е, че тя леко се предаде притисната от тази силна вълна на поп фолка и сметна, че поп фолка й пречи, което не е вярно. Ако българските музиканти правят хубави парчета, няма да им пречи това да бъдат харесвани. Трябва да правиш стойностна, красива музика и няма да имаш проблем, както с поп фолка, така и с другите жанрове.

- Много изпълнители твърдят, че има злоба в музикалния бизнес? Съществува ли такова нещо?

Злоба има навсякъде по света, а в музикалния бизнес суетата и завистта е голяма. Аз не поддържам кой знае колко чисти взаимоотношения към колегите. Приятелите ми са в съвсем други сфери. Не мога да кажа нищо лошо за никого. Колеги сме, където се видим се поздравяваме, нямам истински приятели сред колегите, но това са нормални неща.

- Не си говорила лошо за колежки, а за теб чувала ли си да говорят?

Да ви кажа в жълтите медии всичко може да се намери. Преди години имаше скандал с Ванко 1 и Мишо Шамара, които по нелеп начин се опитаха да ме обвинят, понеже съм си искала хонорара, а на тях не им хареса. Те може би са мислили, че така ще им изпея парчето, но това си е техен проблем. Не ме е притеснило нищо от техни изказвания.

- Какъв човек е Ирина Флорин извън сцената?

Като всеки нормален човек се опитвам да поддържам приятелски отношения с обширен кръг от хора. Виждам се с приятели, пътувам, релаксирам, ходя на фитнес. Опитвам се да водя нормален живот. Имам един прекрасен син. Не бих казала, че имам ненормални изисквания, дори и да си популярна личност не може да не си в прикосновение с всичко наоколо.

- Следиш ли какво се случва в държавата? Напоследък прокуратурата повдигна много обвинения срещу популярни личности? Как ще го коментираш?

Следя го, даже с много голям интерес. И съм безкрайно изненадана. Сега си давам отговори на много въпроси, защо някои неща не са се случвали с мен, като с други изпълнители. Явно в цялата система на медиите, които имат влияние, те си имат своите хора, които през всичките тези години са работили за тях, те са им давали възможността да се възползват от тези медии и така...

- Обидена ли си на медиите?

Не, не съм обидена на нито една медия, защото разсъждавам така: ако тази медия има нужда от това, което аз правя, тя ще ме покани. Ако тя няма нужда, значи моето място не е там. Имам такива логики.

- Като заговорихме за обвиненията на прокуратурата, има ли в музикалния бизнес незаконни неща, да ги наречем "музикални престъпления"?

Вероятно има такива престъпления. В годините, когато дадена музикална компания взимаше каталози от изпълнители и групи, си спомням, че във времето, когато аз лично съм продавала огромни тиражи, отчисленията бяха на доиск по 30 стотинки, при положение, че един диск се е продавал на 11 и дори 15 лева. Целият продукт го продуцирам аз, а компанията смята, че рекламата и разпространението струва много повече от това продуциране. И според мен това е било едно живо ограбване на всички изпълнители. Аз отдавна се продуцирам сама. Всички компании искаха да ме продуцират и как няма да не искат. Отиваш им с готовия продукт, реализираш клипа, компанията го разпространява, слага си отдолу логото и на всичко отгоре при продажбите тя събира големите пари от търгуването с дисковете. Според мен това е голямото престъпление, затова много хора в поп и рок музиката ако получаваха това, което заслужаваха от компаниите си, щяха да са далеч по-добре и с по-качествени продукти. Един добър албум в момента струва между 20-30 000 лева само музиката, текста, аранжимента и звукозаписа. Един хубав клип струва 30 000 лева. Значи ти трябва да извадиш 60 000 лева, а са страшно скъпи продуктите, а пазара е абсолютно на минус.

- Откъде един изпълнител намира тези огромни суми, които каза?

Аз намирам големи компании и спонсори. Аз съм един от малкото изпълнители, в които големите компании имат доверие за продуктите и ми помагат. Но аз ви казвам какво става ако някой човек реши да извади тези пари от джоба си, това са суми, които никога няма да могат да се възвърнат.

- В момента си на възраст, на която много световни звезди постигат огромни успехи на световната сцена. Мислиш ли, че можеш и ти да се наредиш сред големите? Реално ли е това да се случи?

Всичките неща, които човек си поставя като цели, биха могли да бъдат реални. Но за да постигнеш световен успех трябва световна компания. Това не е вече да си само продукт, изискват се много пари. Проучих как стоят нещата в европейското MTV, където всеки български изпълнител може да прати клип, но той не получава нищо от това. Но за основното MTV клипът ти да е одобрен се заплащат хиляди долари, които ти ги плащаш еднократно и не знаеш какво ще стане. Трябва да имаш значителни пари за реклама. Защо големите фирми да влагат в изпълнители от Източна Европа, при положение, че на Запад си имат много звезди?

- Защо се стремиш да избягваш светския живот?

Преди 7-9 години той беше много активен. В един момент започнах да осъзнавам, че на тези партита идват едни и същи хора, говорят едно и също, показват си новите дрехи и няма нищо духовно в тях. Не говоря за всичките, а като цяло. Отиват там, за да ги снима някой, да напише нещо за тях. В един момент просто не виждаш смисъл от това. Аз също ходя на партита, но си ги избирам, колкото да се видя с някой познат.

Интервю на Милан Николов, БЛИЦ