Пациент трябва да плати 900 лева за "избор на екип" в болница. Услугата е регламентирана в здравна наредба и нямаше да е казус, ако парите не бяха поискани след операция и то без да е избран лекар. Роднините подават жалба до контролните здравни институции. От изпълнителната агенция "Медицински одит" съобщиха, че тази година имат 28 подобни жалби от пациенти.
В края на септември 82-годишна жена постъпва с диагноза карцином на гърдата в Националната онкологична болница. Жената е приета с направление и като пенсионер е здравноосигурена. Оперира я един от добрите ни онкоспециалисти. Няколко дни след операцията близките са информирани, че трябва да попълнят документ за избор на екип и да платят 900 лева. Сумата е определена от болницата и е почти толкова, колкото здравната каса плаща за този вид операция. <br /> <br /> &bdquo;Не разбрахме за какво трябва да бъдат доплатени тези пари. На 29 септември разбрахме от сестрите, че трябва да платим тази пари за избор на екип. Това се случва след операцията, а не сме избирали екип&rdquo;, каза Надежда Иванова, внучка на оперираната жена по бТВ. Не платили сумата. Това трябва да се случи, когато пациентът постъпва в болница, а не по време или след, смята Иванова.<br /> <br /> Роднините казват, че нямало до разгласяват случая, ако след отказа им да платят, не бе възникнал проблем със следоперативното наблюдение на болната и махането на конците. Затова търсят помощ от Националната пациентска организация. <br /> <br /> &bdquo;Подобни сигнали получаваме постоянно. Много малко са хората, които намират смелост да заявят това публично. В случая става въпрос за нещо по-драстично - близките и пациентката са принудени да си изберат екип, след като операцията вече е извършена. А те практически не са избирали този екип&rdquo;, каза д-р Станимир Хасърджиев от организацията. <br /> <br /> Хирургът, извършил операцията, отказа да застане пред камерата ни, но обясни, че не вижда проблем, защото след като близките не са се съгласили да попълнят документ за избор, пари не са взимани. Формално са спазени и следоперативните процедури. <br /> <br /> Казусът е етичен и ще сигнализираме етичната комисия на БЛС, агенцията по медицински одит и НЗОК, каза д-р Станимир Хасърджиев.<br /> <br /> От ръководството на болницата засега се въздържат от коментар, защото започва проверка от здравното министерство. Пациентските организации обаче искат прецизиране на наредбата, защото липсата на ясни правила позволява искането на пари за избор на екип при спешни състояния, при лечение на деца и в случаи, когато на практика няма избор. <br />