Сертификати за безопасност не са получили петнадесетте руски вертолета К-26, с които разполагат нашите фирми. Заради това те нямат право да летят. Това съобщи бургаският общински съветник Стоян Гюзелев, който е и сред едрите фермери в областта, предаде кореспондент на Агенция БЛИЦ.
Хеликоптерите са били ползвани за пръскане на масивите с посеви предимно в Югоизточна България, защото в Северна са на разположение селскостопански самолети. “ Нашите блокове не са удобни за самолетно пръскане. Те са парцелирани и къси, няма и запазени площадки за излитане и кацане”, сподели Стоян Гюзелев.
Земеделските стопани от Бургаска област нямат друг избор, освен да си проведат пръсканията с наземна техника. Това обаче е скъпо и бавно. “ От 10 години пръскам с хеликоптери, сега не ми се мисли. Ще бъде “ китайска работа”, оплака се общинският съветник, като уточни, че по този начин агромероприятията могат да създадат работа на китайския народ.

Освен това за да се ползва надземна техника, трябва да бъде извършена релсова сеитба. Трябва да се знаят предварително параметрите на машините и работната ширина на напръсканата площ, споделиха стопани.
Някои от фермерите обмислят варианта да кандърдисват пилотите на нелегални полети.
Румъния и Унгария са имали същия проблем, но са успели да защитят своята авиация по един европейски регламент, който урежда използването на този вид техника. В България това се е случило само за самолетите, хеликоптерите фактически са спрени от производство, допълни Гюзелев.
Председателят на Асоциация на селскостопанските авиационни оператори Ганчо Колев и министърът на транспорта Петър Мутафчиев обсъждат варианта вертолетите К-26 да бъдат включени в държавния регистър, за да може те да бъдат използвани, при бедствени ситуации, при обработка на горски масиви и пръскания срещу комари и скакалци. /БЛИЦ