Известната кърджалийска гадателка Хари, говореща с духове и намираща трупове, разкри какво ни убива по-бързо и от черна магия
Урамата е страшна - тя е обсебване, отмъщение, урочасване и проклятие, поясни 50-годишната врачка, която вижда като рентген болното у човека
50-годишната гадателка от Кърджали Хайрие Мехмедова, позната като Хари, гледа на кафе, беседва с духове, вижда като рентген болното у човека. Врачката притежава и дарбата да открива трупове по дъното на язовири, и то след като водолази са изръшкали надлъж и шир водоемите. Хари е измежду малкото феномени в страната, които познават тайните на урамата – вид обсебване, по-зловещо от черната магия, урочасването и проклятието. Урамата е слабо позната на християните. Това не пречи обаче смъртоносните й удари да се стоварват като гръм от ясно небе и върху българите. Пред репортер на „ШОУ” родопската шаманка за първи път вдига завесата на мистичното тайнство.
„Урамата е староарабска дума и означава обсебване - разказва Хари. - По-конкретно – да се намираш на неподходящо място в неподходящо време, където става сблъсък между мъртвата и живата енергия. Всичко се случва в точно определен ден и час, на точно определено място. Когато един човек се спомине у дома си, близките извършват религиозни ритуали. Християните забиват пирон на мястото, където е бил ковчегът, за да не идва втори път смъртта, прикадяват къщата с тамян и прочее. Мюсюлманите пък 40 дни не угасват крушката в стаята, където близкият им е издъхнал, раздават мекици вместо жито. Ако един човек намери смъртта си на улицата, ако се обеси на дърво в гората, ако се удави?! Там никой нищо не предприема, нищо не прави и в това се състои жестоката грешка. Защо? Ами защото един дух винаги се завръща точно на мястото, откъдето е напуснал тялото си. Случайно попаднал човек там „отнася” отмъщението. Духът е недоволен от забравата и постепенно обсебва нищо неподозиращия. Организмът на здравия човек започва да се самоунищожава, а поведението му заприличва на мъртвия.”
Докарали веднъж при Хари човек, увит в одеяло. Жив труп, неподвижен, вдървен и втрещен в една точка, нито мърда, нито шава, мучи като теле. Шаманката трябвало да „диагностицира” дали пострадалият е за доктор, или за ходжа. Тоест дали има урама или е получил инсулт. „Видимите симптоми са едни и същи, уточнява гледачката. Разговарях с близките. 30-годишният мъж, здрав и прав допреди час, излязъл да се облекчи под навеса на къщата. Но точно на това място преди време се обесил брат му, в същия ден и час. Ето я урамата, обсебването, отмъщението. А то не зачита дори най-близките, понеже такива са законите на тъмния свят.” Подобен случай врачката имала и с жена в мензис. Случило се на нивата. Капка кръв попаднала на мястото, където преди години свекърът й, както си похапвал, изпуснал къшей хляб и умрял. И тя се парализирала за секунди.
Така изглежда един човек, обсебен от зли духове
„Злокобното стечение на обстоятелствата се нарича още да стъпиш на „самодивска софра”. Урамата и магията си приличат по това, че те са вид отрицателни енергии, които се развалят от ходжа. Разликата между тях е, че магията се прави от живи хора, а урамата – от мъртви. Магията понякога може да се разпадне от само себе си. Докато при обсебения от дух процесите протичат с разрушителна сила. Симптомите са инфаркт, инсулт, невралгии, шизофрении, депресии. Поразените често попадат в лудницата, където ги довършват с лекарства. При някои случаи пулсът намалява, хората губят апетит, не могат да спят, не са работоспособни, започват да си говорят сами, привиждат им се призраци, спохождат ги кошмари. Медицината е безсилна. Лекарите не могат да поставят точна диагноза. На рентген и на скенер нищо не може да се установи и най-скъпите медикаменти не действат. Докторът може да оправи един орган, но после се разболява друг. Става една въртележка. Все едно да подсушаваш мивката, без да си спрял крана за водата. Урамата действа директно на духа”, описва в най-черни краски Хари незавидното състояние на пострадалия. И уточнява, че все пак има изход още на „първо ниво”. „Мястото, където е станал сблъсъкът, се посипва със захар. Събира се малко боклук оттам, завива се в салфетка и загазилият трябва да вдиша „аромата” от злокобното място. Универсални рецепти обаче няма. Всичко зависи от силата между двете енергии.”
С третото си око врачката може да прецени дали един човек е за лекар или за имам. „Ако пострадалият е покосен от инсулт, и 50 ходжи да се съберат, не могат да му помогнат. Ако обаче има урама, трябва да се спре първо притокът от отрицателна енергия, да се изчисти организмът от напластената в него мъртва сила. Това може да го направи само ходжата!”
В практиката си Хари е имала и десетки случаи на така нареченото „сменено бебе”. Това също е вид урама, когато духът на новороденото се заменя с невидима мъртва сила. „Потърси ме веднъж една намахана дама от хайлайфа на София, трета съпруга на виден бизнесмен. Родила на богатия пергишин момченце за чудо и за приказ, ама детенцето изоставало в развитието си. Вместо на 6 месеца зъбките му започнали да никнат на годинка, проходило и проговорило много по-късно. Дузина столични професори безпомощно вдигали рамене, обиколили и няколко европейски клиники.
Поприказвах с дамата, казах й къде е сбъркала, смени фасона. До 40-ия ден майката поглеждала отрочето си от дъжд на вятър, слугиня оставяла изпраните дрешки на терасата на мезонета. В детската стая, която би трябвала да бъде опазена от тъмни сили, влизали мутри и разни съмнителни типове. Когато разполагала с време, хай дамата тикала детската количка към заведения, пълни с изроди. Казах на нещастницата, че ритуалът по оздравяването ще я шашардиса, но друг път нямаше. Довери ми се. Предложих й два варианта за изцерение – кух дънер на дърво или цепка на гроб. Избра втория, по-зловещ, ама кадемлия. Отидохме на Боянските гробища и намерихме подходящо място. Детето беше позаспало, та по-лесно изпълнихме ритуала. Майката застана от лявата страна на гроба, аз – от дясната. Претърколихме отрочето точно три пъти с думите-поличба: „Вземете си детето, върнете ми детето!” Така развалих урамата. В момента щастливото семейство с наследника си живее на Карибите и често ми изпраща оттам хабер.”
Последният случай на Хари, в който връща живот в тялото, е с 6-годишния Хасан Идриз. Бащата два пъти сваля въжето от шията на единственото си дете. Местните психиатри дават мъгляви обяснения. Затова родителите опират до Хари. Врачката „опипва” първо мястото на зловещия инцидент. „Видяла” как преди години на една череша мъж в разцвета на силите си сложил край на живота си. Любимата му се залюбила с друг и нещастникът не успял да преживее изневярата. Имотът сетне минал през ръцете на още няколко стопани, докато проклятието се стоварило върху Хасанчо. „Детето не помнеше защо прави опити за самоубийство. Баща му беше изумен от сложния възел, който стягал шията на хлапето. В нормално състояние също не успя да го направи. „Един красив батко, облечен в черни дрехи, идва при мен. Гали ме и иска да ме люшка”, обясняваше невръстният самоубиец странното си поведение. Духът на баткото се беше вселил в невинната детска душа и чрез нея търсеше изкупление. Родителите се съмняваха, че мога да оправя нещата, но аз бях последната им надежда. Когато информацията на детето за обсебващия дух и това, което аз бях „видяла” на мястото на инцидента, съвпадна 100 процента, родителите кротнаха”, завършва мистериозния си разказ Хари.
Георги АНДОНОВ, Кърджали