Как Черният Рашко, който няма пукнат лев, джитка с „Ламборгини“ в Италия
Рашко е социален аутсайдер в България. Викат му Черния Рашко, защото е по-мургав от всички мургави съкварталци. Кара на долнопробен евтин алкохол. Преди 3 месеца изпи цяла бутилка 12-годишно уиски за няма и час. За първи път в живота си. Получи 200 лева на ръка и бутилка качествен алкохол.
Месец по-късно „ритуалът на успеха“ на Черния Рашко се повтори, скоро очаква нови 200 лева, уискито не е задължително.
В момента едно „БМВ“ и едно „Ауди“, на името на Рашко М., обикалят из Италия. Спират пред скъпи търговски центрове, нарушават на воля правилата за движение…
Възможно ли е човек да живее мизерно в България, а скъпи автомобили на негово име да обикалят на Апенинския полуостров? Не само, че не е невъзможно, но е практика, добиваща размерите на цъкаща бомба за данъчни власти, застрахователи, полиция.
„Ламборгини“ и „Порше“ с български номера, които са регистрирани на името на български граждани, и които нямат пари дори са си купят 35-годишна „Лада“.
„Това са действителни случаи. Не са стъпвали в Италия, но колите им обикалят Рим, Милано, Торино, Флоренция и т.н. Получава човекът в България 100-200 лева и подписва документите и особено важното генерално пълномощно. Не се интересува, че в следващите месеци и години може да задлъжнее с много хилядарки за данъци, застраховки и глоби. Сайтове и социални мрежи са залети с оферти, с които се извършва измамата.
Днес ромите в България ги използват за прецакване на институциите и заобикаляне на закона, утре ще са големите заблудени“, коментира пред 24rodopi.com момчилградчанинът Рейхан Ахмед, който има наблюдения върху все по-засилващата се тенденция за регистриране на скъпи автомобили в България.
„Колкото повече са кубиците на даден автомобил, толкова по-големи са налозите. Данък МПС и застраховка, които в България са десетократно по-ниски от ставките в Италия. Това обяснява защо в офертите преобладават мощните коли. Ето, да отворим няколко сайта - продажба на кола, но без прехвърляне – 2 500 евро, този предлага български номер за 2 500 евро, този пък търси български номера за 2500 евро.
Явно 2500 евро от актуалната цена. Ако Асанчо от махалата е дошъл на място за сделката, как да не си купи стар „Голф“ на връщане!?“, добавя Рейхан.
Всяка година около 15 хил. глоби за нарушение на италианския правилник за движение остават неплатени, защото моторните превозни средства (МПС) са с чуждестранна регистрация, предимно българска и румънска, и е много трудно да се издирят техните собственици. Допълнително препятствие е нежеланието на властите в съответните страни да предоставят лични данни, съобщават медиите в Италия.
Закононарушителите се делят на две основни категории. На първо място това са местни фирми, които най-напред регистрират новозакупени автомобили в Италия, след което ги пререгистрират в България. После колите се връщат в Италия, където се дават под наем. Изгодата е не само в значителните икономии от данъци и застраховки, но и в практическата „неуязвимост“ спрямо глоби за нарушения.
Другата категория нарушители на закона са граждани на ЕС, които в срок от една година след придобиване на постоянно местожителство в Италия не извършат задължителната пререгистрация на притежавани от тях МПС с чуждестранни номера.
Съществува значителен финансов и съдебен риск, предупреждават медиите. Веднъж установени от контролните органи, серийните нарушители на правилника за движение рискуват да заплатят непогасените глоби със съответните лихви, да им бъдат конфискувани МПС с чуждестранни регистрационни номера и да бъдат съдени за измама при утежняващи вината обстоятелства.
Предпочитанието към България проличава от все по-растящия брой тематични сайтове в интернет.
„От години е така - италианци масово карат автомобили с българска регистрация, за да избегнат евентуални глоби и плащане на високи данъци.
Вестник „Кориере дела сера“ дори съобщи, че каращите с български номера дължат глоби за над 5 милиона евро. Сиреч, трябва да ги плати „собственика“ на колата в България, който е подписал пълномощното. Обикновено колите се водят собственост на български едноличен търговец, а италианецът я кара с пълномощно. Той плаща за врътката между 2 000 и 2 500 евро, за да спести 70-80 % от налозите, които иначе би трябвало да плати. От години се пише, че властите в Италия са предприели мерки за разрешаване на проблема, търсейки съдействието на българските власти, но явно заобикалящите закона са с една стъпка напред“, твърди Мирослав Динев, друг кърджалиец в Италия.
Строги мерки срещу неправомерното използване на български номера в Италия, обеща наскоро италианският вицепремиер и министър на икономическото развитие Луиджи ди Майо. Целта на намесата на правителството е намаляване цените на автомобилните застраховки в някои зони на Италия, където са „наистина неприлични”, поради което местните използвали български и румънски номера. „Тук има някои, които използват български и румънски номера, за разлика от честните хора, които плащат застрахователни полици, неприлично високи в някои зони”, посочва Ди Майо.
Според него, проблемът е, че българските и румънските полици струват много по-евтино във въпросните две страни. „Ако обаче те ми налетят с колите си и трябва да плащат обезщетения, тези застраховки нямат покритие, с което да осигурят колата ми. Затова ще затегнем мерките срещу чуждите номера, особено тези от Източна Европа”, обещава Ди Майо.