Хора се оплакват от тормоз заради дългове
Това гласи становище на омбудсмана на България Диана Ковачева
Има оплаквания на граждани, че фирми за събиране на дългове упражняват непрестанен психически тормоз върху тях и техните близки чрез всекидневни и многобройни обаждания при това рано сутрин или късно вечер, в празнични и почивни дни, както с чрез заплахи.
Това гласи становище на омбудсмана на България Диана Ковачева по внесените в парламента от депутати от ГЕРБ промени в Закона за защита на потребителите, пише "Труд".
Предложението на депутатите предвижда колекторите да може да звънят от 8 до 20 часа в работни дни, а в неработни от 10 до 14 ч. и от 16 до 18 ч.
Други оплаквания на гражданите от колекторски фирми са свързани с начисляване на такси и неустойки, които не са предвидени в основния договор, и липсата на информация относно задължението, което според тях необяснимо нараства.
Хората се оплакват и от това, че за събиране на колекторски фирми прехвърлят задължения с изтекла давност, както и че не ги уведомяват, че дългът им е прехвърлен.
Затова омбудсманът подкрепя предложението на депутатите вземанията от потребител да не може да бъдат прехвърляни, освен ако той не е дал изричното си съгласие в писмена форма.
Омбудсманът защитава идеята, че съгласието за прехвърляне на вземането не може да бъде част от общите условия на договора, които потребителите не могат да променят, и с които те не винаги се запознават подробно преди подписване на договора.
Предвид оплакванията на граждани, че не получават точна информация какво са изплатили и какво още дължат, омбудсманът подкрепя предложението на депутатите при прехвърляне на дълг за събиране от колекторска фирма потребителят да получава информация кой е новият кредитор, основанието и размера на дължимата сума.
Освен това в предложените промени е включено, че колекторската фирма не може да начислява такси, лихви и неустойки, които не са предвидени в основния договор.