Хората със стари водомери реват на умряло
Удрят ги с 5 кубика отгоре на месец - разберете защо
Докато на теория домакинствата имат някакъв шанс да се отърват от монопола на Енергото с излизането на свободния пазар, то за водата в Пловдив такъв вариант няма. ВиК - Пловдив обслужва гражданите и бизнеса на територията на града и още 209 населени места и няма никакъв начин друго дружество да ни доставя, пречиства и отвежда водата, пише "Марица".
През 2023 г. в КЕВР са постъпили общо 375 жалби на потребители на ВиК услуги, като 90% от тях са подадени от физически лица, а останалите 10% - от юридически лица, сочи докладът на Комисията. ВиК - Пловдив е в долната половина на скалата по брой на оплакванията - едва 14.
10 бона глоба за всеки с водомер, който направи това! Плащаме и задължителна цена
Данните показват, че по-голямата част от постъпилите жалби в сектор ВиК са директно отправени към КЕВР, а съгласно правилата Комисията разглежда жалби едва след като с това се е занимал ВиК операторът. И жалбоподателят е уведомен за отговора, но не е удовлетворен от него или пък изобщо не е получил отговор по жалбата си.
Това означава, че - волно или неволно - хората са прескочили водното дружество, което ги обслужва, и са потърсили подкрепа от по-висш държавен орган.
Независимо че преобладаващият брой жалби не са постъпили по установения ред, КЕВР работи и по тях. Сигналите се изпращат обратно до ВиК операторите за извършване на проверка, комплектоване с документи и представяне на становище по случая, уточняват още от регулатора.
Жалбите могат да се класифицират в няколко големи групи: несъгласие с начислен разход „общо потребление“, което много често пали съседски войни в сградите в режим на етажна собственост; несъгласие с начислени водни количества; нарушено водоснабдяване, високо/ниско налягане за цяло населено място или обособен район; лошо качество на питейната вода и др.
Висок остава броят на жалбите на потребителите - 87, които представляват възражения срещу формирани задължения или начислени водни количества (23%), отчитат от КЕВР.
Към тази категория се причисляват оплаквания относно голям размер натрупани задължения и отправени претенции за погасяването им поради изтекла погасителна давност; твърдения за погрешно подаден самоотчет или отчетено показание на измервателния уред, в резултат на което формираното задължение е завишено в сравнение с обичайното; неосигурен достъп до имота за извършване на действителен отчет и формиране на задължения въз основа на прогнозни количества питейна вода и др.
Фактурирана висока сметка. Към кого да се обърна?
Към съответното дружество, предоставящо ВиК услугите. Възражения срещу сметките за вода могат да се правят писмено пред оператора.
В Общите условия подробно е регламентиран редът за това. Възражения се правят в 30-дневния срок за плащане по фактурата.
ВиК операторът се произнася в срок от 10 работни дни от подаване на възражението. Важно е, че дължимата сума се заплаща чак след извършване на проверката от ВиК оператора.
Споровете между водното дружество и потребителите могат да се решат „с доброто“ и „с лошото“. В първия случай - чрез преговори между страните, а във втория - по съдебен ред.
На колко време се прави проверка на индивидуалния водомер?
Периодичните проверки на индивидуалните водомери се извършват през 10 години. Те са за сметка на потребителите.
Операторите са длъжни да осигуряват комплексна услуга, която включва демонтаж на индивидуалните водомери и периодична проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени за това, плюс монтаж и пломбиране.
След промени в законодателството, от 2027 г. всички жилища трябва да са с модерни водомери с дистанционно отчитане. Около 1-2 процента от пловдивчани пък са с едно ниво отгоре - с радиоотчитане.
Това наистина е голямо удобство, но е задължителна предварителната консултация с ВиК - Пловдив, за да се знае дали уредите са съвместими със софтуера на дружеството.
А ако забравим?
Когато инкасаторът установи потребители с непроверени индивидуални водомери, срокът за извършване на проверка на водомерите е тримесечен. Ако не е изпълнено задължението, следващите месеци сметките за вода ще са доста солени.
Върху количеството изразходвана вода се начислява наказателна такса въз основа на брой обитатели - по 5 кубика за нетоплофицирано жилище и по 6 кубика за топлофицирано жилище. Те се завишават всяко тримесечие с по 1 кубик за всеки обитател.
Три причини общият водомер да скара съседите
Домоуправителите знаят - една от най-честите причини за междусъседски скандали е общият водомер. Той е на „входа“ на етажната собственост и измерва количеството вода, което влиза в сградата.
Индивидуалните водомери пък отчитат потреблението в отделните жилища. Така количеството вода, влязло с сградата, се калкулира по отделните домакинства и товари сметките им с неравен дял.
Според експерти има три причини за формиране на чувствителна разлика между показанията от общия водомер и индивидуалните, а съседите да плащат солени сметки.
Практиката е, че ако не е осигурен ежемесечен достъп от всички живеещи за отчитане на водомерите, в резултат им се начислява приблизителна консумация (осреднена от последните два отчета например).
Така се стига и до неточно изчисляване на разпределението от общия водомер. Този проблем става най-сериозен при наличие на течове в необитаеми апартаменти и невъзможността да бъдат отчетени водомерите им.
Втората причина се крие в самото измерване. Съгласно нормативните документи измерването на водата се прави до цял кубичен метър, без отчитане на литрите.
Например: Ако на 30 водомера показанията след цял куб. м са до 500 литра (например около 300 литра), сумата от литрите на всички тези водомери ще бъде около 9 куб .м, които ще бъдат отчетени само по общия водомер и ще бъдат разпределени като разлика.
Проблем е и неточно мерене на консумираната вода заради неизправни индивидуални водомери, които не отговарят на стандартите за качество, а също така и течове на малки водни количества, които са извън работния диапазон дори на изправен водомер.
В това отношение показателен е следният случай: Малките течове от тоалетни казанчета и чешми не могат да се измерят от индивидуалните водомери, тъй като водните количества от тях са по-малки от границата на протичане на индивидуалните водомери.
Но когато в една водопроводна инсталация има няколко такива теча, сумарното водно количество от всички течове е по-голямо от границата на протичане на общия водомер и той може да измери количеството на течовете.
Например, ако от четири чешми има течове, представляващи струи с размер 1,5 мм, от всяка чешма ще изтичат по 13,25 литра на час и това водно количество няма да се измерва от съответния индивидуален водомер. Обаче от четирите теча водното количество ще бъде 53 л/ч.
То ще се измерва от общия водомер, защото е по-голямо от границата му на протичане. За един месец водното количество от четирите теча ще бъде 35 616 л ( 35,6 куб. м) и то ще трябва да се разпредели на всички индивидуални водомери от водопроводната инсталация на блока.
19 семейства останаха без асансьор заради наводнена изба! А виновни няма
Съседи от блок на улица „Йоан Екзарх“ №17 в Пловдив се оказаха преди месец в патова ситуация, тъй като за проблема им не се откри виновник. Хората бяха на косъм да останат без асансьор, защото избите им са наводнени.
"Имахме поне 4-5 пръста вода, а асансьорната шахта е точно там. От фирмата, която технически се грижи за подемното устройство, предупредиха, че това е много рисково и ще бъдат принудени да спрат асансьора от съображения за безопасност", разказа тогава Стоил Петров.
Блокът е на пет етажа и само в този вход има 19 апартамента.
Големият проблем е, че течът в избеното помещение е от доста време и нито една институция не взима мерки. ВиК - Пловдив е сигнализирана. Няколко пъти служители са копаели около сградата, за да търсят първоизточника.
"Абсолютно безуспешно, накрая вдигнаха рамене и си тръгнаха", разказват за неволите си съседите. Неофициално от ВиК им казали, че аварии при старите етернитови тръби са много вероятни. Но може и причината да е другаде, а не в тръбите.
Първоначално хората от входа се организирали и източвали водата от избата с помпа. После обаче тя била открадната и съседите се принудили да я изгребват ръчно с кофи.
Сега вече нямат полезен ход. Те сами не могат да открият откъде идва течът. В самата сграда такъв няма, явно пропива през стените, гадаят те.
"В интерес на истината такъв проблем имахме и преди две години", спомня си Стоил Петров и допълва: "Тогава пак водихме безкрайни разговори с ВиК, чакахме три месеца, чак до омбудсмана на Пловдив стигнахме, но все пак тръбата беше закърпена".
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук