Хората ценят грижите за тях, но най-много се радват на общуването
Моника Величкова, координатор и началник на Центъра “Домашни грижи” към БЧК Видин, за новата услуга телеасистенция и телекеър, която действа в Северозападна България
Телеасистенция и телекеър - тези сложни за изговаряне думи означават наименованието на интелигентна система за независим и достоен живот. Това е проект на Българския Червен кръст, който осигурява предоставянето на интегративни здравно-социални услуги в домашна среда чрез седем Центъра “Домашни грижи”, изградени в няколко общини на Северозападна България.
За да разберем по-подробно каква е тази услуга с това сложно наименование, разговаряме с Моника Величкова, координатор и началник на Центъра “Домашни грижи” към БЧК - гр. Видин.
- Госпожо Величкова, каква по-точно е същността на услугите телеасистенция и телекеър?
- С помощта на специална гривна в комплект с мобилно устройство (т. нар. Тип 1 устройство) и СРС 3 - Устройство ТИП 2 се осъществява дистанционно наблюдение на физиологичните показатели в реално време на потребителите. При отклонения от нормата и установен риск се получава сигнал в кол център, който осъществява 24-часово наблюдение. При проследяване на физиологичните показатели - пулс, сатурация, активност, енергийно състояние, брой крачки, HRV и ниво на стрес, да кажем, можем да предвидим някои ситуации и да спасим човешки живот
- А може ли да ни кажете нещо повече за тези устройства?
- Устройството ТИП 1 представлява гривна и мобилен апарат. Гривната се поставя на ръката и чрез нея се измерват следните показатели: сатурация, сърдечна честота, ниво на стрес, енергия на тялото, брой крачки и един сърдечен показател HRV. Тя се предоставя на потребителя в комплект с комуникационното устройство и SiM карта, които са необходими за преноса на данни към Контролно-комуникационния център.
Устройството Тип 2 е сертифицирана амбулаторна телемониторингова система, която измерва сърдечната честота, ЕКГ, кръвното налягане, сатурация, позицията на тялото - дали е в движение или в покой, мониторинг на съня, температура, и за всичко това при нужда от спешна помощ разполага с възможност за сигнализация. Тук също се предоставя комплект с комуникационно устройство и SIM карта.
Всеки потребител получава подробно обяснение и обучение от страна на служител на съответния Център “Домашни грижи”, за да може да ползва устройството без притеснение. По този начин се осъществява едно 24-часово наблюдение върху потребителите, 7 дни в седмицата. Има обучен екип, който проследява състоянието на всеки потребител. Така че данните, събрани посредством тази система, могат да послужат за своевременно откриване на сърдечно-съдови заболявания или за насочване за консултации с кардиолог
Самият контролно-комуникативен център е базиран в град Враца, но обслужва потребителите в седемте центъра от трите области: Видин, Враца и Монтана. Това позволява допълнителна комуникация с възрастните хора и персонала на центровете “Домашни грижи” в общините Враца, Криводол, Оряхово, Бяла Слатина, Монтана, Видин и Белоградчик.
- Това звучи много успокояващо, но за кого е подходяща тази услуга? След каква възраст могат да ви потърсят нуждаещите се от нея?
- Хора над 50-годишна възраст, които имат хронични заболявания на сърдечно-съдовата система, хора с диабет, с белодробни заболявания, заболявания на опорно-двигателния апарат и др. Както и хора с трайни увреждания, самотно живеещи възрастни, включително и такива в отдалечени населени места, с ограничен достъп до медицински грижи и социални услуги.
От нашите услуги могат да се възползват и хора след лечение в болнично заведение, чието състояние изисква медицинско наблюдение. Или ако можем да го обобщим: всички нуждаещи се, били те самотни, стари или болни хора.
- Например, ако на мен ми е необходима, как мога да се възползвам от тази услуга?
- Необходимо условие за услугите на телеасистенция и телекеър е потребителят да бъде одобрен за ползване на интегрирани здравно-интегрални услуги от Център “Домашни грижи” на територията на съответната община, свързана с проекта. Подава се молба, както и някои други документи, и едва тогава може да се каже дали е одобрен. Все пак не трябва да се забравя, че в нашия северозападен край преобладава възрастното население, което при това е и болно
- Доколкото разбрах, вие имате услуги за домашно посещение от медицински сестри, които директно се грижат и проследяват здравето на възрастните хора, както и домашни помощници - общо 10 човека персонал, чрез който се извършват медико-социални услуги. Какви са вашите наблюдения върху ползващите тези услуги?
- Към момента обслужваме 70 потребители по предварително изготвен график. Опитваме се да бъдем максимално полезни за всички. Работи се по предварително изготвен план, който е индивидуален за всеки. В повечето случаи потребителите са благодарни и оценяват грижите, които полагаме за тях. Надявам се да сме от полза за тези самотни хора, чиито входни врати отваряме почти само ние. Да размениш една добра дума, да напазаруваш храна и лекарства, да почистиш, да се усмихнеш и да попиташ “Как си днес” - мисля, че не е малко. А ние го правим от сърце и душа.
- Разкажете ни нещо повече за тази програма. Кога започна тя на територията на Видинската община?
- На 20 октомври т. г. ще се навършат точно две години от откриването на Център “Домашни грижи” - Видин. Проектът, по който работим, се изпълнява от БЧК и се нарича “Иновативни модели за грижи в общността за хора с хронични заболявания и трайни увреждания”. Наши партньори са Министерството на здравеопазването, Министерството на труда и социалната политика заедно с Норвежката асоциация на местните регионални власти.
Тук в момента е и една от медицинските сестри - Мария Георгиева, която може да ви отговори конкретно.
- Госпожо Георгиева, научихме, че броят на възрастните хора в Център - Видин е 70 човека. Това е огромна цифра! Как успявате да се справите?
- Не съм само аз. Ние сме две сестри и половина (смее се). Двете работим през деня, а мобилната сестра е на 4-часов работен ден от 17 до 21 ч. Всекидневно посещенията ни са при 5-6 до 12-13 човека.
- Каква точно е вашата функция?
- Нашата работа може да се каже, че е разнообразна. Измерваме и следим физиологични показатели - кръвно, кръвна захар, осъществяваме при нужда връзка с лекуващия лекар, вземаме кръв за изследване, изпълняваме лекарски назначения - мускулни, венозни апликации, превръзки на рани и др. Понякога придружаваме възрастния човек до джипито или съответния специалист.
- Кое според вас е най-важното във вашата работа?
- Хората най-много като че се радват на общуването. Доволни са, че има някой, който да влезе в къщата им, да могат да поговорят с него, па макар и за болести. Понякога да се поглезят, малко да покапризничат... Но всички, без изключение, са доволни, че има някой, който да им обърне внимание. Така не се чувстват изоставени.
Нали знаете приказката, че старите хора стават като децата.
А те обичат вниманието
- Накрая нека отново се върнем към координатора на Център “Домашни грижи” във Видин Моника Величкова. Има ли нещо, което да си пожелаете за вашата работа?
- Най-трудно се работи с хора, особено с възрастни, самотни и болни. Всеки иска да е обгрижван, всеки иска внимание. ЦДГ - Видин е един малък център от 10 човека персонал, но сърцата ни са големи. Всеки дава душа и сърце в работата. Надявам се, че след приключването на проекта този център ще продължи да функционира и да бъде в полза на хората от Община Видин.
Катерина НЕНЧЕВА, Видин