Хранителни вериги продават немски картофи като български
Хранителни вериги продават немски картофи като българско производство. По този начин лъжат и заблуждават клиентите си. Това установи проверка на Националната асоциация на картофопроизводителите в няколко магазини в страната. На етикетите пише произход от България, но реално не са, защото ние ги познаваме и виждаме, че са немски, заяви Тодор Джиков, председател на асоциацията.
Тодор Джиков
Според него измамата идва от доставчиците на веригите, които сляпо им се доверяват. По закон всеки търговец подписва декларация за произход на стоката, която продава на магазините. Призоваваме да започнат масови проверки на веригите и техните доставчици за произхода на продуктите.
За целта ще сезираме Комисията за защита на потребителите, НАП и Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) да проследят цялата верига от къде идват картофите, като какви се продават и дали са българско производство, подчерта Тодор Джиков.
Призоваваме веригите също да направят собствени проверки на доставчиците си, допълни той. Те разполагат със Система за управление на качеството Global GAP, която проследява продуктите от щанда до полето. С подобни лъжливи документи не е осъществен контрол дали в картофите няма нитрати, тежки метали и пестициди.
„Нямаме нищо против немските картофи и тяхната продажба, но те трябва да бъдат правилно обозначени. Хората трябва да имат право на избор, а не да бъдат заблуждавани“, обясни Тодор Джиков.
От Националната асоциация на картофопроизводителите призовават потребителите да продължат да търсят и избират българските продукти. По този начин подпомагат родното производство и стопаните, които вече 5 месеца не могат да продадат продукцията си и тя залежава по складовете. Причината е в по-ниските цени на вносните картофи заради отпуснатите големи субсидии на местните земеделци в Германия, Полша, Румъния, Белгия, Нидерландия и Франция.
Добрите и нормални добиви през 2020 г. се сблъскаха с един ненормален пазар. Той беше продиктуван от COVID-19. За съжаление, пандемията нанесе изключително голям удар специално върху картофопроизводството у нас, коментира Тодор Джиков.
Всички експерти в ЕС предупредиха своите правителства, че най-тежко ще се усети кризата при производителите на картофи, цветя, вино и мляко. Основните консуматори на картофите са ресторантите и хотелите. Всички сме свидетели, че имаше карантина и нямаше туристи.
Това се отрази на картофите с много ниски цени и липсата на пазар. Заради кризата от коронавируса, повечето правителства в ЕС нотифицираха нови държавни схеми, отвориха се нови мерки и се отпуснаха големи субсидии. Всичко това, за да се помогнат производителите от всички засегнати сектори.
В България се нотифицираха две схеми. По тях общо картофопроизводителите получиха 45 евро/дка. За сравнение, Белгия нотифицира помощ от 5 евроцента на кг. продукция при продажба на картофи до 2 тона от дка, т.е 100 евро на дка. Именно оттук се получава една голяма разлика, която рефлектира върху сектора у нас.
Конкуренцията, която е на българския пазар в момента и ниските цени, на които се внася продукцията от другите държави от ЕС, поставя в невъзможност нашите производители да си продават наличните картофи, обясни още Тодор Джиков.