Ако държавата не спре рекета на изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", излизаме в петък на протест, заплашиха столични автоинструктури. Очаква се 500 инструктури с колите си да блокират центъра на столицата.
<p>Според представители на браншовите организации за подготовка на шофьори при провеждането на изпити в софийската дирекция на изпълнителната агенция &quot;Автомобилна администрация&quot; (ИААА) цари небивала корупция. <br /> <br /> Началникът на регионалната структура Димитър Чолаков и заместникът му Асенчо Асенов малтретират обучителните фирми и кандидат-шофьорите, измисляйки произволни правила за изпитите, които противоречат на законовите изисквания. Всичко става с покровителството на шефа на ИААА Володя Киров, уточняват председателите на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка и на Асоциацията за квалификация в автомобилния транспорт Йонко Иванов и Красимир Георгиев.<br /> <br /> Чашата преляла, вчера когато върнали списъка с кандидатите за изпит, защото школите за шофьори не представяли оригинал на дипломите им за основно образование, уточни Иванов. Той добави, че допреди година и половина е нямало такова изискване и кандидат-шофьорите са давали само копие от дипломите си. Заради това решение около 15 хил. души ще трябва да се явят на изпит поне седмица по-късно, възнегодува председателят на Съюза на преподавателите по автомото подготовка.<br /> <br /> Като друга нередност председателите на двете организации посочват обстоятелството , че в софийската дирекция на автомобилната агенция искали всяка група, явяваща се на изпит да бъде от поне 14 курсисти. Заради кризата обаче фирмите нямали достатъчно клиенти и това ги принуждавало да лъжат, да вкарват в списъците &quot;мъртви души&quot;. По този начин се нарушава жребият за избор на изпитващи инструктори, като в тях се включват само &quot;послушковци&quot;, подчерта Иванов. <br /> <br /> 20 милиона лева годишно влизат в джобовете на изпитващи и хора от ръководството на ДАИ като рушвети, съобщиха Красимир Георгиев - председател на Асоцията за квалификация на автомобилният транспорт и Йонко Иванов - председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка. Те смятат, че има сериозни корупционни практики при провеждането на шофьорските изпити.<br /> <br /> Според Красимир Георгиев трябва да се спре с купуването на изпитите и нередностите. <br /> Той разказа че на 12 март 2008 г. станал пълен провал на изпит във Враца. <br /> Шестима души се явяват на полигон за книжка за ТИР. От тях четирима не си издържат полигона, което означава, че нямат право да продължат изпита на градско шофиране. Оказва се обаче, че и шестимата отиват на градско, тоест полигонът вече е издържан. Накрая, при оформянето на протокола са били седем души.<br /> <br /> Йонко Иванов заяви от своя страна, че според новия Закон за движение по пътищата изпитващите от ДАИ нямат необходимата квалификация. Председателят на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка заяви още, че всеки изпитващ започва деня си с една депутатска заплата при положение, че средната му заплата е около 400 лева.<br /> <br /> Според Красимир Георгиев се плаща и за да се стане изпитващ. Практиката много често била кандидат-шофьорите да се късат, докато не си платят, заяви още Йонко Иванов и допълни, че е крайно време прокуратурата да се самосезира по случая.<br /> &nbsp;<br /> Потърсен за коментар изпълнителният директор на &quot;Автомобилна администрация&quot; Володя Киров, каза пред Дарик, че обвиненията за рушвети до 20 млн. лв., получавани от изпитващи и висши служители на ведомството, са клевета. Не може кандидат-шофьор да бъде скъсан на изпит, ако се е справил със задачите в него, каза той.&nbsp; За практиката да се дават рушвети, за да стане изпитващ, той добави: &quot;Това са пълни глупости. Ако някой на някого зда нещо е плащал, това акълът не ми го побира&quot;. /БЛИЦ<br /> &nbsp;</p>