Мит е, че повечето пари, отпуснати за археология, отиват в Националния исторически музей (НИМ) и в Созопол. Само около 10-15% средствата се харчат там. Това заяви директорът на НИМ проф. Божидар Димитров.
Той обясни, че не се притеснява от твърденията, че профанизира науката. Това е стара битка - дали археологическите открития да се изследват и да се вкарат в буренаците или да бъдат използвани за културен туризъм.<br /> <br /> Според Димитров, най-интересни в Созопол са крепостните стени и кулата. Споровете за това дали автентично е възстановена кулата са безсмислени. Има си трактати, в които се описва как се строи. Вижте как реставрират в Турция, Гърция и Италия, призова той. Кулата в Созопол е изглеждала точно така, както е реставрирана. <br /> <br /> Повечето пари, които се отпускат, отиват за нищо, смята историкът. Отиват за екопътеки, информационни центрове. Димитров посочи, че в Асеновградската крепост не е сложен един камък и скоро може падне. &ldquo;Не съм сигурен, че винаги ще има европейски пари за такива неща&rdquo;, каза той. <br /> <br /> Мощите на Свети Николай ще бъдат дадени за анализ. Димитров прогнозира, че той ще потвърди автентичността им. &ldquo;Това не е сензация, защото Созопол е би един от най-богатите градове в България&rdquo;. В града са открити следи от четири византийски императорски династии и две български. Там са живели много богати хора. За опрощение на греховете си те строят огромните църкви, които сега се разкриват. Лесно можели да си доставят мощи, тъй като имали връзки с Константинопол.<br /> <br /> В Несебър венецианците са пообрали мощите. Созополските мощи не са предназначени за поклоннически туризъм. Те са положени при строжа на църквата под основния камък, затова са автентични. Димитров посочи, че по-ценно откритие е уникалната керамична пещ, единствена оцеляла в Европа. <br /> <br /> Историкът изтъкна, че не той е превърнал в сензация откриването на мощите или на костите на вампира. За &ldquo;караконджула&rdquo; западните учени са изкарали най-много публикации &ndash; над 600. &ldquo;Не аз ги откривам тия работи и не аз вдигам шума по тях&rdquo;, заяви Димитров. <br /> <br /> Историкът коментира и размириците в ислямските страни. Според него ислямът си е радикален по принцип, но с времето е смекчил някои от най-строгите си изисквания. &ldquo;Лошите&rdquo; мюсюлмани искат да стигнат до фундамента на доктрината, да я наложат. Терористите изпълняват изискването за налагането с огън и меч на религията. <br /> <br /> Модерните мюсюлмани се съобразяват с реалността и със светските закони. Димитров, обаче, не е съгласен да се преследват американските създатели на антиислямския филм, нито пък френските и датските карикатуристи. Все пак свободата на словото е право, което западната цивилизация сама си е извоювала. <br /> <br /> Според Димитров, това, че &ldquo;Невинността на мюсюлманите&rdquo; е нискобюджетен филм няма значение. &ldquo;Златният век&rdquo; е с висок бюджет, ама е пълна боза&rdquo;, каза той и посочи, че в турския сериал жените са с открити лица и почти всичко им се вижда. &ldquo;Дори в европейските дворове не са ходили така&rdquo;, обясни той по отношение на тоалетите във филма. <br /> <br /> Директорът на НИМ изрази надежда, че след преместването на Националната художествена галерия в &ldquo;българския Лувър&rdquo;, ще дойде ред и на националния музей. Той очаква музеят да се настани в ЦУМ.<br /> &nbsp;