Столичният театрален афиш ни донесе само за броени дни две театрални премиери, при това качествени - „Август в Оклахома” от Трейси Летс на сцената на Народния театър „Иван Вазов” и „Кралицата майка” от Манлио Сантанели в Театър 199 „Валентин Стойчев”. Общото между тях е, че са разтърсващи семейни драми, разголващи дълго прикривани проблеми във взаимоотношенията. Конфликтите в семейството впрочем са важна и честа централна тема на съвременната драматургия.
Другият &laquo;общ знаменател&raquo; на двете пиеси е отличната игра на очевидно внимателно подбраните от режисьорите актьорски състави и на двете сцени. &laquo;Август в Оклахома&raquo; идва у нас с високи отличия. Именно за нея нейният автор, 45-годишният американец Трейси Летс печели през 2008 г. наградите &laquo;Пулицър&raquo; и &laquo;Тони&raquo;, поставена е и на Броудуей. Сега пиесата ще бъде и филмирана с Мерил Стрийп и Джулия Робъртс в главните роли.<br /> <br /> На сцената на Народния театър я пренася режисьорът- актьор Ясен Пеянков. Впрочем той е един от малцината наши драматични акьори, който емигрирайки на Запад (при това в САЩ от 1990 г.) успява да стигне отново до сериозна театрална сцена &ndash; &laquo;Степенулф&raquo; в Чикаго и да играе под ръководството лично на Джон Малкович. В &laquo;Август в Оклахома&raquo; едно средно американско семейство (на университет-ския професор Бевърли Уестън) преживява катарзис, на сцената бушуват огнени страсти и конфликти между родителите и семействата или приятелите на трите дъщери, възникват една след друга трагикомични ситуации. Накрая в този апокалипсис единствено неомърсена остава младата индианска прислужница (&laquo;местна американка&raquo; според официалната терминология на Вашингтон), която &laquo;има нужда от тази работа, за да си спечели пари&raquo;.<br /> <br /> Видно е силното влияние върху Трейси Летс на големите американски драматурзи Тенеси Уилиямс и Юджийн О'Нийл. Малко разтеглено е и самото действие (около 3 ч. и 15 мин.), режисьорът би могъл обаче да &laquo;изреже някои тлъстини&raquo; и да го динамизира още повече. Чудесна е обаче играта на целия актьорски състав, всеки си е паснал идеално в ролята. Над всички блестят &laquo;двигателите&raquo; на конфликта: майката Вайлет Уестън (Бойка Велкова така се е специализирала в героините на Тенеси Уилиямс и Едуард Олби, че и тази роля, като че ли е писана за нея) и нейният антагонист, най-голямата дъщеря Барба-ра (отлична Радена Вълканова). Силно въздействащи са сценографията и костюмите на Васил Абаджиев.<br /> <br /> Дори самият факт, че репертоарният избор е паднал именно върху &laquo;Кралицата майка&raquo; от Манлио Сантанели е вече ново потвърждение на изискания вкус на ръководството на Театър 199 &laquo;Валентин Стойчев&raquo; и умение да прави голям малък театър. &laquo;Кралицата майка&raquo; е най-нашумялата от 30-ината пиеси на италианския драма-тург, от 1984 г. насам шества по световните сцени, но за първи път у нас сега я поставя известният ни актьор Валентин Ганев.<br /> <br /> Семейният сблъсък тук е между властна майка (в ролята на Реджина е Невена Мандаджиева) и нейният вече 50-годишен син журналист Алфредо (Владимир Пенев). В техния блестящ словесен дуел, постоянно надхитряне и тактическо надиграване обаче, макар и незримо, постоянно присъстват покойният съпруг на Реджина, нейната дъщеря и жената на Алфредо, на която свекървата Реджина не желае (естествено!) да произнесе дори името. Зрителят ту се смее от сърце на двамата герои, ту е готов да заплаче.<br /> <br /> Трагичното и смешното така неусетно се преплитат в &laquo;Кралицата майка&raquo;, както е в самия реален жиивот. Същевременно всичко е поднесено така деликатно, така интимно, че имаш чувството, че присъстваш лично в скромния апартамент на Реджина и си пряк свидетел на семейната драма.<br /> <br /> Великолепни са и двамата актьори. Въпреки крехката си физика и вече понапреднала възраст Невена Мандаджиева (тя десетилетия беще &laquo;стълб&raquo; на Малък градски театър &laquo;Зад канала&raquo;) играе със завидна енергия и хъс доминантната майка (&laquo;реджина&raquo; в превод от италиански е &laquo;кралица&raquo;). Владимир Пенев показва отново, че притежава страшно богата палитра от актьорски изразни средства. Възторгът на публи-ката е пълен, когато двамата накрая запяват и дует на италиански. &laquo;Кралицата майка&raquo; ще бъде несъмнено хит на сезона за Театър 199. <br /> <br /> <strong>Борислав КОСТУРКОВ </strong><br />