За 22-и път на 23-май! Това не е игра на думи или числа, а една прекрасна традиция. Фондация „Академия Аскеер” отново превърна церемонията по едноименните награди за театрално изкуство в много емоционален празник на духовността в навечерието на най-светлия, най-българския празник – 24 май.
Емоционален, ако щете дори и по външните си белези &ndash; гвардейски духов оркестър на притихналия &bdquo;български Броудуей&rdquo; , вместо бучащите леки коли и джипове по ул. &bdquo;Раковски&rdquo; (част от нея беше временно затворена за трафика) , елегантно облечени мъже и жени, които пред Театър &bdquo;Българска армия&rdquo; сърдечно се поздравяваха с празника, а после на входа биваха посрещани от актьори на Армията.<br /> <br /> Впрочем именно като незабравими срещи на актьори и публика във и най-вече пред театъра се разигра и тазгодишният галаспектакъл за &bdquo;Аскеер 2012. Неговият сценарист Ангел Еленков и режисьорката Диана Добрева (музика Петя Диманова) умело използваха добрите вокални и танцувални качества на актьорите от ТБА за забавни интермедии, с които въвеждаха номинациите в 10-те категории. Можем ли да забравим например председателя на фондация &bdquo;А&rsquo;Аскеер&rdquo; Милен Миланов, който първо във фрак танцува хорото от &bdquo;Кръщене&rdquo; на Камен Донев, а след това като развилнял се рокаджия изпя заедно с Георги Къркеланов &ldquo;I Love Rock&rsquo;n Roll &rdquo;) За въздействието на тези &bdquo;срещи пред театъра&rdquo; несъмнено допринесе и стилната &ndash; конструктивно и цветово, сценография на Нина Пашова &ndash; вход на театър с афиши-банери за спектакли и статуетката на наградата &bdquo;Аскеер&rdquo;, всичко във виненочервения цвят на театралната завеса. Изобщо много прав бе в своята оценка драматургът Георги Тенев. Получавайки в тандем с Иван Добчев приза за съвременна българска драматургия за тяхната пиеса &bdquo;Завръщане във Витенберг&rdquo;, поставена от Иван Добчев в &bdquo;Сфумато&rdquo;, той изтъкна: &bdquo;Аскеер&rdquo; се оказа по-устойчиво културно събитие от редица други, които трябва да бъдат именно устойчиви...&rdquo;<br /> <br /> &bdquo;Съхранете духовността си! Нека ви води вдъхновението!&rdquo;, отново призова от сцената на Военния театър достолепната актриса Гергана Кофарджиева. Вдовицата на големия наш режисьор Любен Гройс, самата носителка на &bdquo;Аскеер 2011&rdquo; за поддържаща женска роля, връчи статуетката &ndash; творение на скулптора Георги Чапкънов, за поддържаща мъжка роля на Стефан Мавродиев за ролите му на Баща, № 3 и Дънкан в &bdquo;Любов и пари&rdquo; от Денис Кели, поставена от Петър Кауков в Младежкия театър &laquo;Николай Бинев&raquo;. Както можеше и да се очаква, Мавро бе един от най-оригиналните в своите благодарствени думи : &laquo;Бях абониран за тази номинация. Най-хубавото обаче е, че тези колеги, които ме представят за наградата, ми вярват....&raquo; И все пак любимият на много българи актьор не можа да скрие вълнението си и каската на воина с маслинено клонче в ръка (бронзовата статуетка &laquo;Аскеер&raquo;) ...падна на земята.<br /> <br /> Много вдъхновение пожела на всички, изпълнили театралния салон на ул. &laquo;Раковски&raquo; № 98 и Мая Новоселска. Отново (както и миналата година) двама от лауреатите дублираха своите награди и от &laquo;Икар 2012&raquo;. Мая Новоселска грабна приза за водеща женска роля за моноспектакъла &laquo;Едно малко радио&raquo;, сътворен от нея, съпруга й Стефан (Теди) Москов и Борислав Стоилов и поставен в Сатирата от Теди. Чест прави на винаги скромната и излъчваща позитивност Мая, че излизайки на сцената, вдигна високо голям бял лист, на който беше изписала &laquo;Светлана Янчева&raquo;. Така тя отдаде заслуженото на своята достойна съперничка в тази категория, превъплътила се прекрасно в Серафима Илинична, тъща в &laquo;Животът е прекрасен&raquo; по Николай Ердман в Народния театър.<br /> <br /> Другият дубъл &bdquo;Икар 2012&rdquo;- &bdquo;Аскеер 2012&rdquo; направи сценографката Даниела Олег Ляхова за своята работа над постановките на &bdquo;Рицар на Светия дух&rdquo; от Боян Папазов (реж. Маргарита Младенова) в Народен театър &bdquo;Иван Вазов&rdquo; и вече споменатата пиеса &bdquo;Завръщане във Витенберг&rdquo; (реж. Иван Добчев) в Театрална работилница &bdquo;Сфумато&rdquo;. Несъмнено талантлив творец и скромен и тих човек (и сега промълви само едно &bdquo;Благодаря за наградата!&rdquo;), Даниела Ляхова бе една от малцината, отново неуважили и този път т.нар. &laquo;дрес коуд&raquo; (&laquo;правила за обличане&raquo;) от организаторите &ndash; &laquo;облекло официално&raquo;. Да получаваш обаче такава високопрестижна театрална награда по кецове, черни памучни панталони и виолетова блуза, когато твоите домакини са с фракове, номинираните ти колежки са с черни официални рокли и дори актьори, обикновено небрежни към облеклото си, като Стефан Мавродиев и Камен Донев са в строги костюми и жакети, е най-малкото неуважително към гилдията. Камо ли когато става дума за художничка с (предполага се) високи естетически критерии?!<br /> <br /> И все пак именно Даниела Олег Ляхова донесе &laquo;втората точка&raquo; в отбора на Иван Добчев в неофициалния &laquo;сблъсък на титани&raquo; между творците с най-голям брой номинации на техни спектакли (или на участници в тях) за &laquo;Аскеер 2012&raquo; - Иван Добчев срещу Явор Гърдев. Убедителна победа с 5:2 статуетки извоюва по-младият Явор Гърдев. Впрочем към спечелването на две статуетки стана съпричастен и режисьорът Стефан Москов. Получавайки приза за режисура за своите постановки в Народния театър на &laquo;Нощна пеперуда&raquo; от Пьотр Гладилин и &laquo;Ръкомахане в Спокан&raquo; от Мартин Макдона, Явор Гърдев като истински джентълмен сподели, че изпитва &laquo;радост, а не удовлетворение&raquo;, че е спечелил в конкуренция с двама режисьори, от които толкова много е научил, като Маргарита Младенова и Иван Добчев. &laquo;Без театър не може!&raquo;, възторжено напомни той. Церемонията по &laquo;Аскеер 2012&raquo; наистина прерасна във &laquo;вечерта на Явор Гърдев&raquo;, когато неговият спектакъл &laquo;Нощна пеперуда&raquo; бе обявен от директора на Театър &laquo;Българска армия&raquo; и председател на Надзорния съвет на фондация &laquo;Академия Аскеер&raquo; Мирослав Пашов за най-добро представление &ndash; &laquo;една пиеса (по думите на самия режисьор), в която се хвърлихме по-скоро емоционално, а успяхме да спечелим сърцата на публиката&raquo;.<br /> <br /> Емоционална оценка &laquo;героят на вечерта&raquo; получи и от новата носителка на &laquo;Аскеер 2012&raquo; за поддържаща женска роля Теодора Духовникова, отличена именно за ярката си игра (Мерилин) в &laquo;Ръкомахане в Спокан&raquo;. &laquo;Няма такъв мъж, няма такъв гъзар (доста неподходяща квалификация за празник на сериозното изкуство като &laquo;Аскеер&raquo;), няма такъв режисьор като тебе, Яворе!&raquo;, възкликна русокосата красавица в много стилна черна рокля. Впрочем при прожекцията на клиповете с откъси от монолози на номинираните в съответните спектакли, най-бурни овации в залата за тази категория пожъна Мария Каварджикова за нейната Стефка, съпруга на Венко (Антон Радичев) в &laquo;Работно време&raquo; от Камен Донев на сцена &laquo;Сълза и смях&raquo; на Народния театър.<br /> <br /> Вероятно много трудно е взело своето решение журито, определяйки победителя и в категорията водеща мъжка роля при такива равностойни и силни кандидати, като Владимир Пенев (наистина незабравим особено в четирите си различни роли, които прави в &laquo;Дуети&raquo; от Питър Куилтър в Театър 199), Камен Донев и Малин Кръстев. Накрая воина с маслиненото клонче прегърна Камен Донев за ролята на Семьон Подсекалников в новия хит на Народния театър &ndash; &laquo;Животът е прекрасен&raquo; по &laquo;Самоубиецът&raquo; и други произведения на Николай Ердман (реж. Александър Морфов). Актьорът, който вече няколко години пълни дори зала 1 на НДК с авторския си моноспектакъл &laquo;Възгледите на един учител за народното творчество&raquo;, сега във ...фрак и папионка (?!), призна, че е бил вдъхновен за тази си роля от малката си дъщеричка Димана, с която го е дарила съпругата му Петя.<br /> <br /> Силата на един празник е и в това, че той, макар и навявайки на моменти тъга, си спомня и отдава почит на тези, които са сътворявали много такива празници. Именно така постъпва винаги Академия Аскеер на своята церемония. През този сезон 2011/2012 &laquo;косата на смъртта&raquo; покоси редица &laquo;жреци на Мелпомена&raquo;, сред които и лауреатите на &laquo;Аскеер&raquo;: Георги Черкелов, Коста Цонев, Велко Кънев, Наум Шопов, а така също Сава Хашъмов, Иван Андонов, Ангел (Ачо) Георгиев.... Залата притихна, изправи се на крака, а на видеостената &laquo;оживя&raquo; Наум Шопов, връчвайки през 1994 г. статуетката за водеща мъжка роля на един все още млад, енергичен и рошав мъж &ndash; Велко Кънев. Прозвучаха напътствените слова на Коста Цонев при удостояването му миналата година с Голямата награда: &laquo;Радвайте се на успехите на своите колеги! Хора, бъдете добри! Обичайте се! &raquo;. Тези думи прозвучаха като завет и към публиката, сред която сега бяха и министрите на отбраната и на културата ген. Аню Ангелов, Вежди Рашидов, кметът на София Йорданка Фандъкова и др. Особено затрогващ бе моментът, когато цялата актьорска трупа на Военния театър, изпълнила сцената, гледаше с навлажнени очи нагоре, към по-добрия свят, а на видеостената Наум Шопов, здраво стиснал през 2003 г. статуетката за цялостен принос към театралното изкуство, се покланя до земята на целия колектив на ТБА, дарил го с най-хубавите му творчески години. &laquo;Аскеер&raquo; даде пример на колегите си от &laquo;Икар&raquo; как следва да се почитат творците, посветили живота си на Мелпомена. Да, но и Академията предвидливо разполага с богат видеоархив, с какъвто малко институции биха могли да се похвалят. <br /> И все пак по традиция кулминацията на вечерта бе удостояването с Голямата награда за цялостен принос към театралното изкуство &laquo;Аскеер 2011&raquo; на бележития наш режисьор Асен Шопов. В залата оттеква неподражаемият плътен глас на Васил Михайлов, който ни запознава с любопитни моменти от творческата биография на роденото през 1933 г. в село Брестовица момче. Едва на 15 години то вече ...поставя &laquo;Разбойници&raquo; от Фририх Шилер. Завършва актьорско майсторство и режисура във ВИТИЗ (сега НАТФИЗ). След кратка и неособено успешна кариера на актьор, Асен Шопов започва шеметния си път на режисьор. За да постигне забележителния резултат от 115 постановки в 28 различни театри през цели 56 театрални сезони. Двадесет години той отсъства от софийския театрален афиш, за да се завърне сега триумфално тук с &laquo;Да се провреш под дъгата&raquo; от Георги Марков и &laquo;Железният светилник&raquo; по Димитър Талев. Неговата непримиримост и отхвърляне на каквито да било компромиси с естетическия вкус се възприемат и като социално-политическо дисидентство. Пет негови постановки са свалени от сцената, а цял един театър &ndash; този в Димитроврад (там той е режисьор от 1962 до 1966 т.) е ...затворен пак заради него.<br /> <br /> Може би защото видният наш режисьор напълно споделя и изповядва едно определение за театъра, което чул навремето още в социалистическа Унгария: &laquo;Театърът е кактус, който трябва непрекъснато да боде съвестта на управляващите&raquo;. &laquo;Дано днес в условията на подарената ни свобода &ndash; отново жегна Асен Шопов вече от авансцената пред цялата актьорска трупа на Военния театър &ndash; тази максима е все още валидна!&raquo;. И отново нещо оригинално. Получавайки Голямата награда, режисьорът-естет благодари най-напред на &laquo;Негова милост горе, който онази вечер (б.а- визирайки земетресението) се отнесе така милостиво към нас.&raquo; По младежки енергичен и изпънат като струна (независимо че догодина ще направи 80 г.), Асен Шопов прояви и удивителна памет. Изброи всички 28 града в България, за да благодари на театралните колективи в тях, с които е работил през тези 56 години на сцена?! Очевидно за Асен Шопов &laquo;Аскеер 2012&raquo; няма да бъде бонус пред заслужен отдих, а стимул за вървеж още напред....<br /> <br /> Както и по традиция актьорите от сцената и публиката запяха най-прекрасния български химн &laquo;Върви, народе възродени!&raquo;. И при това, нетипично за българите, знаеха всички куплети на химна на Стоян Михайловски и Панайот Пипков. <br /> <br /> <strong>Найден МАРИНОВ, БЛИЦ</strong>