Плащах си за това да съм директор.
<em>От кабинета на министъра на културата Вежди Рашидов по телефона уведомяват шефа на Пловдивската опера Калуди Калудов, че е уволнен. Бившият вече директор се бореше операта в Пловдив да не бъде закрита, както първоначално планираше културното ведомство. <br /> <br /> Калуди Калудов е признат за един от 10-имата най-големи съвременни оперни тенори. Роденият през 1953 г. във Варна певец е делил една сцена със звезди като Пласидо Доминго, Лучано Павароти, Хосе Карерас. Музикантът дълги години твори далеч от родината, в Полша- откъдето е първата му съпруга. Той е звездата на най-големия полски оперен театър &quot;Театър Велики&quot; във Варшава. Певецът е щастлив баща на двама сина и две дъщери, има и двама внуци. Преди време се разведе и заживя с млада изпълнителка, но не прекъсна отношенията с първото си семейство. </em><br /> <br /> <strong>- Как точно уволниха по телефона един от десетте най-големи тенори в света?</strong><br /> - Ами как стана. Обади ми се от министерството някоя си Михайлова и каза: &quot;Добър ден г-н Калудов. Може ли в сряда да дойде в Министерството на културата в два часа министърът има среща с всички директори на опери.&quot; И както бях тръгнал на почивка, така се обадих, че няма да отида и се върнах в Пловдив, за да чакам сряда. На следващия ден обаче пак тя ми се обади ми каза: &quot;Калуди, Не идвайте на тези среща с директорите, защото вие не сте одобрен за директор.&quot; Казах: &quot;Моля?! От кого не съм одобрен?&quot; Ами от комисията, която назначихме, каза. <br /> Сега &ndash; дали е трябвало така да ми го каже жената, няма никакво значение. Аз се връщам от път, за да отида на среща с министъра и се оказва, че нямат нужда от мен. Защо трябва да ме разиграват по този начин. Кажете ми отначало &ndash; не си ни изгоден, много започна да цирикаш, ако обичаш, дай да те махнем или си подай оставката. Това щеше да бъде много по-достойно. А сега ще ми изпратят ОДИТ, ще ми пратят комисии да разследват, ще намерят някакъв малък проблем, ще го направят голям като балон. Така разбрах, че вече не съм директор на операта, въпреки че съм спечелил конкурс и имам контракт за три години.<br /> <br /> <strong>- Що за фигура е новият директор на операта Пламен Тасев, който Вежди Рашидов, респективно ГЕРБ, назначава, и то без конкурс?</strong><br /> - О, питайте другите колеги, те го познават по-добре. Аз с него се познавам като състудент. Той е добър кларнетист. Бил е четири години шеф на пловдивската филхармония. За мен той е човек, който изигра много силна роля в това да бъда изхвърлен.<br /> <br /> <strong>- Не, е ли смешно заплатата ви на директор на операта да е 840 лв.?</strong><br /> - Явно така е сметнал бившият министър на културата Стефан Данаилов, че толкова заслужава един директор. На мен тази заплата не ми стигаше. Като дойде импресарио и като направя една-две три официални вечери и ги платя аз &ndash; все едно не съм получил заплата. Аз си плащах за удоволствието да бъда директор на операта. Да не говорим, че 10 месеца съм чакал да получа жилище. Да, получих го. На мен кухнята ми струва колкото е заплатата ми за цяла година. Но сега както получих жилището в Пловдив, така и трябва да го напусна. <br /> <br /> Като директор аз влязох в операта в една огромна зала, в която смърдеше на човешки изпражнения, тъй като канализацията връщала. Няма кой да я оправи. И ние с моя заместник намерихме фирма, оправиха канализацията. Хората (оперните певци) бяха свикнали да работят и да се ширят в тази смрад. Ние успяхме да изциклим и лакираме паркета дотам, докъдето ни стигнаха парите. По 35 лв. плащахме всеки месец, за да имаме тоалетна хартия и малко мляко. Един от музикантите през цялото време ме малтретираше да сме сложили сешоар (за ръцете), защото те нали пипат инструментите и трябва да са им сухи пръстите. Липсват елементарни хигиенни условия. <br /> <br /> Като почна моето директорстване, се изля огромен пороен дъжд. И тогава се наводни залата. Хайде сега купувай бидони и маркучи по 30 метра, за да може водата да я изсмучем и да я пуснем през един малък процеп на вратата. <br /> <br /> Когато стана това наводнение, аз успях да намеря един господин &ndash; Цигарев, баща на моя солистка и голям строителен предприемач. Той дойде със своите специалисти и те поправиха покрива. Цигарев каза: &quot;Този таван няма да мръдне едно 60 години.&quot; След това той реши, че трябва да ни направи база. Защото солистите ми от София и Варна спяха в ужасни условия в Пловдив. Настаняваха ги в една къща с 5 стаи, чийто черчеветата дрънчаха, пълзяха хлебарки, всичко беше запустяло и в много лошо състояние. Цигарев дойде със свой проектант. Огледаха всички конструкции, извадиха всички разрешения и направиха 10 стаи, като във всяка стая има баня с тоалетна. И стана едно съвременно жилище, където в бъдеще всеки гастрольор може да отседне срещу минимален наем и по този начин ние спестяваме големите плащания, които бяхме принудени да правим с хотелите. <br /> <br /> <strong>- Разбрах, че 162 души съдят операта?</strong><br /> - През 2004 г става едно неудачно турне на операта. Хората биват излъгани и техните хонорари не са изплатени. Тогава 162 души завеждат дела и те успяват да осъдят държавата за това, че командировъчните им не са изплатени. Но с течение на времето сумата по делата от 80 000 евро или 164 хиляди лв. скача на 452 000 лв. Ние успяхме с моя заместник да направим така, че да изплатят тези пари на хората в едно много кризисно време. Ако от министерството не ни бяха дали тези суми, лихвите текат и сега сумата щеше да скочи и да е вече 600 000 лв. <br /> <br /> <strong>- Кога всъщност започна конфликтът с вас?</strong><br /> - Бях говорил със зам.- министъра Митко Тодоров за спасяването на пловдивския оркестър. Тогава ме увериха, че нищо няма да се промени. Тръгнах много спокоен. Само след една седмица бях принуден да прекратя отпуската си и да се върна от Полша в България. Разбрах, че са решили да закрият държавната опера в Пловдив и да остане само филхармонията. Тогава кметът Славчо Атанасов много ярко изрази своето неудоволствие и естествено това подразни властващите в момента и моята &bdquo;идилия&rdquo; започна. Аз се прикрепих към кмета, защото бях готов на всичко, за да запазя целия колектив. Изведнъж те решиха да станем държавна опера и да закрият филхармонията. А филхармонията е първият оркестър извън София, създадена в Пловдив, и то през 1947 г. Би било много странно да закриваме втората филхармония в България. Трябваше да се махнат 70-80 души. И кметът на Пловдив Славчо Атанасов ни помогна с 246 000 лв. <br /> <br /> Това е една десета част от бюджета на Държавна опера Пловдив. Аз исках да запазя всички работни места в Пловдив. Исках оркестърът да е двоен, за да може, докато едната половина е на турне, другите да могат да дават концерти. Миналия сезон ходихме в Белгия и Холандия, където имам стабилна връзка с най-силния агент там. Хората за пръв път излязоха на една хубава командировка с по 35 евро на ден. Това е достойно заплащане &ndash; човек може да се нахрани и да си изпълнява задълженията, като тук трябва да си получава заплатата в цялостен размер. Но в момента, в който ми прекратиха договора, те съсипаха целия ми ентусиазъм. <br /> <br /> <strong>Едно интервю на Мария ДРУМЕВА</strong><br /> <br /> <span style="color: rgb(128,0,0)"><em><strong>...................................<br /> Б.р. Заглавието е на редакцията</strong></em></span><br />