Престижното издание „Холивуд Рипортър“ посвети обширна рецензия на българския филм „Бащата“, който миналата седмица спечели Голямата награда „Кристален глобус“ на един от най-авторитетните кинофестивали в света – в Карлови Вари, Чехия, пише Монитор.

„Българското сценарно-режисьорско дуо Кристина Грозева и Петър Вълчанов превключва на по-мека абсурдно-комедийна предавка с третия си филм след хапливите социални коментари в техните спечелили много награди драми „Урок“ (2012) и „Слава“ (2016), последната от които бе официалната номинация на страната за наградите „Оскар“. „Бащата“ е горчиво-сладък семеен фарс, ситуиран в дълбоката българска провинция, където хората все още вярват повече в древни суеверия и магически фолклор, отколкото в уродливата държавна бюрокрация. Историята може да поставя на изпитание границите на правдоподобност на някои места, но като цяло този филм пътешествие извън картата е хуманно, състрадателно, обусловено от характерите удоволствие“, пише авторът Стивън Далтън.

Той изтъква, че продукцията (наша копродукция с Гърция) е отчасти вдъхновена от реални събития, богата е на комични бъркотии и има универсалния чар на германския носител на множество награди – филма „Тони Ердман“ на Марен Аде. Изданието предполага, че „Бащата“ ще намери топъл прием сред фестивалните кръгове по света, а интересът на публиката също е солидна опция, като се съди по предишните зрителски резултати на тандема. Базираната в Париж компания Wide Management се занимава с глобалните продажби на лентата в различни държави.

След като проследява фабулата, чиято завръзка е погребението на майката на главния герой (Иван Бърнев), предизвикало някои свръхестествени и абсурдни явления, критикът отбелязва, че „сатиричните кадри на ежедневна корупция в пост-комунистическа България напомнят за някои от по-мрачните линии в „Урок“ и „Слава“. Далтън хвали особено играта на актьора Иван Савов в ролята на овдовелия баща и го нарича патриарх, подобен на Крал Лир, чиято връзка с реалността е силно объркана от скръбта и сътресението.