Започваме с "Мамма миа" - знаменитият мюзикъл на Катрин Джонсън премиерата е на 18 юли, под режисурата на Пламен Карталов - казва Живко Ботев
Да припомним, че Живко Ботев е първият български продуцент, който успя да вземе правата за мюзикъла „Сънсет булевард” , изигран миналата година  на  сцената на Музикалния театър  пет дни преди премиерата му на Бродуей. Пак  чрез  него успяхме да видим на българска сцена тази пролет оригиналния  спектакъл „Христос - суперзвезда” със самия  актьор Тед Нийли в главната роля. Живко Ботев  е живял 17 години в Лондон, там е учил актьорство и режисура,  там е участвал в мюзикъли и сам е правил постановки.  Канен е в Канада и Италия за  музикални проекти.  Българинът е пристрастен  към мюзикъла, поставил си е цел да го присади на родна  сцена, и то чрез  най-високите постижения в жанра.  А кои са образците?  Тези,  които се играят в Лондон  и  на Бродуей  в Ню  Йорк .


                   Продуцентът Живко Ботев се надява,


     че добрият вкус за музика у младите ще пълни  залата 


- Дни ни делят от премиерата на мюзикъла „Мамма миа” на сцената на Националната ни опера? Как стана, че започнахте да работите в тандем с  академик  Пламен  Карталов?
- Идеята е да привлечем младата публика в Националната опера.  С Пламен Карталов  се срещнахме на  един прием.  С жена ми ,  оперетната певица Деница Шопова,  тъкмо се бяхме върнали от Лондон  и бяхме  щастливи, че  успяхме да получим правата за представлението на „Сънсет булевард”  от офиса на компанията на царя на рок-операта барон  Андрю Лойд Уебър. Само се спогледахме с Деница  и вече знаехме, че няма друг, който би  поставил най-успешно в Музикалния театър   мюзикъла  „Сънсет булевард”.  Спряхме се при Пламен Карталов и веднага му казахме за предложението да стане режисьор на постановката в Музикалния театър.  А както всички  знаем,  той няма прегради в своята работоспособност и въпреки заетостта си в Националната опера  направо се зарадва.  

– Да,  знае се , билетите за всички представления на  „Сънсет булевард”  бяха изкупени  още през зимните месеци...
- Така започна съвместната ни работа.  Той направи преведеният от мен „Сънсет булевард”, аз пък докарах след това оригиналните продукции  „Историята на Саймън и Гарфънкъл”  и „Исус Христос Суперзвезда”. Преди пет седмици Карталов ме покани в екипа си в Националната опера, а  аз не мислих дълго – приех.  Съвпадат ни вкусовете,  а и двамата сме малко луди. Да работиш с най-успешната българска  арт институция,  Националната опера и балет, си е направо привилегия.

- Защо американските мюзикъли имат такава огромна публика ?
- Всяко време си има своя сценичен изказ – в 18-и и 19-и век операта е доминирала, 20-и век е векът на киното и зараждането на мюзикъла,  а днес той е безапелационният победител в света на шоу бизнеса.  А мюзикълите не са само американски. Най-модерните са британски и френски по авторство. Американците просто ги осъществяват много успешно.

- От какво идва  привлекателната им сила?
- Съвременни са по сюжет и звучене. Близки до хората и перфектно разбираеми. Те са най- добрата еманация на поп  културата.

- Чувала съм след поредния мюзикъл  как много хора си припяват мелодии от него. Все пак трябва да има най-напред отличен композитор. Надявате ли се у нас да се появи такъв? 
- Всичко по реда си - първо да научим зрителите да ги обичат и очакват, а след това съвсем скоро предстои да се запалят и родните композитори. Има вече няколко не лоши опита.

- Как ще накарате младите да ходят на представленията?
- С мелодии и теми близки до вкуса им. Друг начин няма.

- С вашата жена Деница Шопова имате еднакви възгледи относно предлагането на  хубава музика и спектакли, които да се превърнат  в част от живота на нашите големи градове? Как да стане това, без да се чува постоянният припев "няма пари"?
- Все още за съжаление има значение къде се предлага даден сценичен проект. София е ОК, но в страната обикалят само евтини комедии,  съмнителни музикални проекти. Парите са в публиката - поискайте им ги елегантно и качествено. 

- Каква е най-близката цел, която сте си поставили?  
- „МАММА МИА” започва своят живот на 18 юли и дай Боже да издържи дълги години на сцената на Операта и в цялата страна. Зимата в Музикалния театър ще се радваме на шедьовъра „Фантомът на операта”. С голяма радост го очаквам, след като го договорих за България  преди 2 години в Лондон с агенцията на знаменития му автор  барон Андрю Лойд Уебър.


  Целият състав на новото представление , мюзикъла  „Мамма миа”  
на сцената на Националната ни опера и балет  ще има премиера на 18 юли


Савка ЧОЛАКОВА