Малцина от поколението, което през 60-те, 70-те и дори ранните 80- години на миналия век е купонясвало под звуците на ролковите магнетофони „Мамбо”, „Калипсо” или „Грундиг” , а по-късно и на дрънчащите на тенекия полски касетофони „Унитра” или по-модерните „Филипс”, и в най-развинтените си сънища някога са си представяли, че ще видят „на живо”, та камо ли в България, своите кумири Пол Анка и Том Джоунс.
Малцина, може би дори по-малко, от тези, които са допускали, че Берлинската стена би могла някой ден да рухне&hellip;<br /> Но ето, че това стана възможно. При това в рамките само на две седмици &bdquo;златните гласове&rdquo; на Пол Анка и Том Джоунс огласиха съответно зала 1 на НДК и прекрасната &bdquo;Арена Армеец&rdquo;. Този щедър дар ни поднесоха амбициоз-ните млади хора от &bdquo;София мюзик ентърпрайзис&rdquo; (SME). <br /> <br /> По щастливо стечение на обстоятелствата те си направиха сами ценен подарък за 20-та годишнина на концертната агенция. Впрочем благодарение именно на SME ние видяхме на родна сцена сума ти световни &bdquo;звезди&rdquo; на музиката.<br /> <br /> Докато за Том Джоунс знаехме предварително, че поне гласово е все още в страхотна форма, то трябва да си признаем, че ПОЛ АНКА искахме по-скоро да зърнем като все още жива легенда. Като паметник на нашата младост. <br /> <br /> Та кой ли не е изпитвал тръпката на неговите безсмъртни блусове и балади &bdquo;You Are My Destiny&rdquo; , &ldquo;Put Your Head On My Shoulder&rdquo;, &bdquo;I&rsquo;m Just a Lonely Boy&rdquo; ? Кой не се е възхищавал от негови композиции (&laquo;My Way&raquo;, &ldquo;For Once In My Life&rdquo;, &ldquo;She&rsquo;s A Lady&rdquo; и др., станали &ldquo;хитове&rdquo; и за други &bdquo;звезди&rdquo;, като Франк Синатра, Стиви Уондър, самия Том Джоунс и др.? Още обаче от първия момент, когато дребничкият, но слаб и стегнат, Пол Анка се появи от дъното на зала 1 на НДК, и подхващайки първия си хит &bdquo;Diana&rdquo;, стремително се понесе напред и скочи на сцената, разбрахме, че ще стане нещо необикновено.<br /> <br /> Цели два часа 70-годишният канадец с далечни сирийски корени (роден е през юли 1941 г. в Отава) бе истинско кълбо от енергия. Той забърка страхотен коктейл от поп, джаз и рок. Сновеше между редовете, танцуваше, включително и с дама от първите редове в залата, а ентусиазираната публика пееше редом с него &laquo;евъргрийните&raquo;. <br /> <br /> Кадифеният тембър на непомръкналия глас на Пол Анка галеше ухото, а контактът му с публиката бе очарователен. Някои сега узнаха, че първия си № 1 &laquo;хит&raquo; Diana&rdquo;, той пише още ненавършил 16 години. За да последва на другата 1958 г. &ldquo;Put Your Head On My Shoulder&raquo;. Затова и мнозина смятаха, че той е доста по-възрастен от Том Джоунс. Оказа се обаче, че Пол е дори една година по-млад. Просто е станал &laquo;звезда&raquo; още като тийнейджър ! Седна зад пианото и започна мелодии, които е композирал за свои колеги. <br /> <br /> Представи всеки един от тях с дълбоко уважение. На голям екран &laquo;оживяха&raquo; доста рано напуснали ни легенди Бъди Холи с &ldquo;It Doesn't Matter Anymore&rdquo; , Сами Дейвис младши. Вървяха и фотографии с многобройната му челяд &ndash; 5 големи дъщери, 7 внучета и невръстен единствен син.<br /> <br /> Може би емоционалната кулминация на незабравимата вечер бе, когато Пол Анка започна композираната специално за Майкъл Джексън още през 1983 г. песен, но излязла в милионни тиражи със заглавие &laquo;This Is It&raquo; едва през 2009 г. След минути гласът му секна, за да продължи записът на самия Джако. Каква по-голяма почит към &laquo;краля на попа&raquo; от този жест ?! <br /> <br /> &laquo;Той направо ни разби. За два часа пренесе в зала 1 Броудей, Лас Вегас и Холивуд заедно и едновременно&raquo;. Така накратко характеризира невероятното шоу &laquo;Пи-Ар&raquo;-ката на &bdquo;София мюзик ентърпрайзис&rdquo; Ина Ковачева. <br /> <br /> Накрая неуморимият канадец запокити елегантното сако, призова публиката напред към сцената и заедно с 12-членния си феноменален &bdquo;бенд&rdquo; заформи щура дискотека от шеметни ритми, за да завърши отново с ...&rdquo;Дайана&rdquo;.<br /> <br /> Щяхме ли обаче някога да видим и чуем &bdquo;на живо&rdquo; ТОМ ДЖОУНС в България, ако София нямаше прекрасната &bdquo;Арена Армеец&rdquo;? Никога! Дори само този факт трябва да накара всички критици на проекта за многофункционалната зала и одумващи разходите за нея, окончателно да замлъкнат. &bdquo;Уелският трубадур&rdquo; бе най-сетне в целия си ръст сред нас. Наистина къдравата му коса е доста побеляла и изпъкваше още повече на фона на силно загорялото му от слънцето на Лас Вегас и Калифорния лице. Любимецът на всички жени от 6 до 66-годишна възраст приличаше малко на нещо средно между мавъра Отело и афроамериканската кинозвезда Морган Фрийман. &bdquo;Tom the tiger&rdquo; (&ldquo;Тигърът Том&rdquo;) е леко понатежал, движенията му по сцената са по-пестеливи, дори &bdquo;марковите&rdquo; за него секси полюшвания в таза, отпиваше доста често от строените стакани с минерална вода, но пък какъв глас ?!<br /> <br /> Всички суперлативи са слаби и бедни, за да опишат мощта и диапазона на този велик глас. И най-важното как се опазва той след 47 години пълно раздаване на сцената. В продължение точно на 1 час и 35 мин. (от 20.25 ч. до 22.00 ч.) Том Джоунс зарадва всеки и всички от различните възрасти, изпълнили &bdquo;Арена Армеец&rdquo;. <br /> <br /> Чухме &bdquo;на живо&rdquo; някои от първите му &bdquo;хитове&rdquo;: It&rsquo;s Not Unusual&rdquo;, невероятната балада &bdquo;I&rsquo;ll Never Gonna Fall In Love Again&rdquo; (&ldquo;Никога повече няма да се влюбя&rdquo;) , дискошлагера &ldquo;Serxbomb&rdquo; и др. Наред с тях прозвучаха обаче и &bdquo;парчета&rdquo; от записания му &bdquo;на живо&rdquo; нов-новеничък албум &bdquo;Praise and Blame&rdquo; (&ldquo;Хвали и обвинявай&rdquo;). &bdquo;Най-истинското нещо, което съм правил&rdquo;, по думите на самия Том, и достигнал №2 в класациите на LPs, отстъпвайки само на любимия на младите рапър Еминем. Същото име &bdquo;Praise and Blame&rdquo; носи сега и неговото турне. <br /> <br /> Макар и на 71 години, гласът на &laquo;уелския трубадур&raquo; наистина не знае граници. Вдигна на крака цялата публика с изпълнението си като ЮС негър на ритмичен блус на Джон Лий Хуукър в съпровод само от две китари и барабани. Френетичните овации пожъна, разбира се, добилата статут едва ли не на химн &laquo;Delilah&raquo; . Дори към нея Том Джоунс подходи творчески и започна песента на Лес Рийд и Бари Мейсън в съвсем нов аранжимент &ndash; много бавно, за да влезе постепенно в обичайното й темпо. &laquo;Delilah&raquo; стана най-популярният хит на &laquo;тигъра Том&raquo;. <br /> <br /> Мнозина обаче не знаят, че най-успешната му песен (6 седмици № 1 в британския Топ 10&raquo;), която го изстрелва като метеор, е &laquo;Green, Green Grass of Home&rdquo;. &ldquo;Зелената трева&rdquo; едва 24-25-годишният тогава уелсец чува за първи път в САЩ в &bdquo;тавата&rdquo; (LP) под странното име &bdquo;Кънтри песни за градски люде&rdquo; на любимия си по това време певец Джери Лий Люис . Тя веднага му ляга на сърцето, поръчва й нов аранжимент. Когато &laquo;царят на рокендрола зад пианото&raquo; я чува в изпълнението на Том Джоунс, отсича :&raquo;Том, това е твърдо № 1 хит&raquo;. И познава!. <br /> <br /> Най-важното обаче е на какво ни учат гастролите на Пол Анка и Том Джоунс у нас. България има също добри гласове. Много нашенски поп-звезди също излизат и искат да излизат на сцената на напреднала възраст. Първо, трябва обаче да пеят &laquo;на живо&raquo; , а не както нерядко става &ndash; на &laquo;плейбек&raquo;. Обидно е и за тях и за публиката. Второ, трябва да пеят с бенд, а не с музикален съпровод от касета. Трето, трябва да правят всичко възможно да запазят и поддържат гласа си. Примерът с Пол Анка &ndash; 54 години на сцена и Том Джоунс &ndash; 47 години, е налице. И накрая, но не маловажно. Трябва да изглеждат добре, да се поддържат физически, да имат артистичен вид. Не може да излизат чорлави, с отпуснати шкембета и огромни седалища. Просто, защото са артисти ! Просто, защото са на сцена! <br /> <br /> <strong>Борислав КОСТУРКОВ <br /> </strong>