Уникална картина от средата на ХХ век, изобразяваща родопска сватба между християнин и мюсюлманка, чака реставрация от специалистите в Художествената галерия в Смолян. Автор на монументалното платно "Родопска сватба" е първият смолянски художник Анастас Стайков, който работил по него няколко години, но когато го завършил през 1957 г., бил наказан от тогавашната комунистическа власт.
Автентичният шедьовър е с размери 4 на 2,50 м, върху платното са запечатани 120 фигури в паметния семеен ритуал на влюбени от две вероизповедания. В многофигурната композиция ясно са вплетени символите на двете изповядвани в Родопите религии и освен художествена има и друга стойност. <br /> <br /> &quot;Картината има историческа стойност, дори драматична, защото това платно е повлияло върху живота на талантливия художник до края на дните му. При представянето на картината в Пловдив през 1958 г. изложбата е посетена от 35 000 души, а творбата е приета много добре от публиката&quot;, обясни директорът на Художествената галерия в Смолян Иван Пеев. <br /> <br /> Художникът е обвинен от съюза на художниците в натурализъм и бягство от соцреализма и е понижен от член на СБХ в кандидат-член. Тогава единствен Владимир Димитров - Майстора подкрепя родопския творец и заявява, че платното е истинска българска картина, истинска българска живопис, но думите му били подминати. Заради обидата Стайков оставя четките и спира да рисува цели 15 години.<br /> <br /> Сега картината се съхранява в Художествената галерия в Смолян, през годините е минала през Окръжния народен съвет, била е в местен музей и в учителския институт, но после е прибирана на и на руло престоява в различни складове, заради което днес е в окаяно състояние. Приживе авторът, станал родоначалник на три последващи поколения художници, я прибира, а сега дъщеря му Мария Стайкова я дарява на галерията, която ще я реставрира със средства от дарителски фонд &quot;13 века България&quot;./БЛИЦ<br /> <br />