За 22-и път в самото навечерие на най-българския празник – 24 май, във винаги препълнения салон на Театър „Българска армия” актьори и публика ведно ще подемат „Върви, народе възродени”. Безсмъртният химн на родната просвета и култура по музика на Панайот Пипков и текст на Стоян Михайловски бележи апотеозът на церемонията по наградите „Аскеер”, която също по традиция е винаги на 23 май.
Благородната, но много оспорвана, надпревара за тези престижни театрални награди навлезе във финалната си права днес (11 април) с обявяването на номинациите за &bdquo;Аскеер 2012&rdquo; в 12 категории. За да се стигне обаче успешно дотук, &laquo;моторите&raquo; на това голямо културно събитие &ndash; председателят на фондация &laquo;Академия Аскеер&raquo; Милен Миланов, шефът на нейното настоятелство Васил Михайлов и директорът на Военния театър Мирослав Пашов (и тримата актьори в ТБА) и журитата за отделните категории са извършили много, макар и понякога невидима, работа. Достатъчно е да споменем, че са изгледали над 100 (?!) представления в София и в почти всички извънстолични театри. Та нали 108 са били предложенията за номиниране. За да се стигне до по три номинации във всяка една от 10-те спектаклови категории.<br /> <br /> Един победител е вече известен. Академия &laquo;Аскеер&raquo; удостои с <strong>Голямата награда за цялостен принос</strong> към театралното изкуство &laquo;Аскеер 2012&raquo; видния наш режисьор <strong>Асен Шопов</strong>. Творил години и на сцената на Театър &laquo;Българска армия&raquo;, Асен Шопов е известен със своя изискан естетически вкус, високи изисквания към актьорите, но най-вече към себе си, с дълбокото си уважение към драматургичния текст, особено този на класиците. Чужда му е &laquo;модната&raquo; тенденция да &laquo;осъвременява&raquo; техния текст и образи, както до неузнаваемост правят някои негови колеги. Дори в момента с успех се играят негови постановки, като :&raquo;Да се провреш под дъгата&raquo; от Георги Марков в Народния театър, &laquo;Железният светилник&raquo; по Димитър Талев в Армията.<br /> <br /> Съперниците за &bdquo;Аскеер-2012&rdquo; в 12-ата категория<strong> &bdquo;Съвременна българска драматургия&quot;</strong> бяха обявени (по азбучния ред на имената на авторите на текста) преди седмица: &bdquo;Ковачи&rdquo; от Алек Попов, &bdquo;Завръщане във Витенберг&rdquo; от Георги Тенев и Иван Добчев, &bdquo;Златните мостове и Секвоя&rdquo; (театрален триптих) от Константин Илиев.<br /> Анализът на обявените днес номинации в 10-те категории, сред които за водещи и поддържащи роли, режисура, сценография и др., показва, че девет от номинациите за &laquo;Аскеер 2012&raquo; се покриват с номинации и за наградите &laquo;Икар 2012&raquo; на Съюза на артистите в България. <br /> <br /> Петима от номинираните от Академията дори вече грабнаха в ръцете си статуетката &laquo;Икар 2012&raquo;: Мая Новоселска за главна женска роля в моноспектакъла &quot;Едно малко радио&quot; на сцената на Сатирата, Леонид Йовчев (доскорошен &quot;кадър&quot; на Армията) за поддържаща роля в &quot;Ръкомахане в Спокан&quot; от Мартин Макдона, Даниела Олег Ляхова за сценографията й на &quot;Рицар на Светия Дух&quot; от Боян Папазов и &quot;Завръщане във Витенберг&quot; от Георги Тенев и Иван Добчев в &quot;Сфумато&quot;., самият спектакъл &quot;Рицар на Светия Дух&quot; в Народния театър за най-добро представление (реж. Маргарита Младенова). <br /> <br /> Петият номиниран от Академия &quot;Аскеер&quot; с възможност за &quot;дубъл&quot; след &quot;Икар 2012&quot; е Калин Николов, макар и този път за друга театрална музика &ndash; към &quot;Ръкомахане в Спокан&quot; в Народния театър и също там за &quot;Нощна пеперуда&quot; от Пьотр Гладилин (реж. Явор Гърдев, номиниран пък за режисура). <br /> <br /> В това известно повторение на номинации няма по принцип нищо лошо. То показва близки и дори горе-долу уеднаквени художествено-естетически критерии на членовете на журитата на &quot;Икар&quot; и &quot;Аскеер&quot;, но най-вече творчески постижения на родната сцена, които са се откроили и правят впечатление. Обект на внимание на &quot;Аскеер 2012&quot; са били представления и техните създатели през периода между два &quot;Аскеер&quot;-а, т.е. между 15 април 2011 и 10 април т.г.<br /> <br /> В отговор на мои въпроси, дали номинациите за наградите &quot;Аскеер&quot; имат наистина повече &quot;столична насоченост&quot; (както твърдят някои наблюдатели на театралния живот у нас) и дали не е редно те да обръщат повече внимание и на частните театри и независими продукции, <strong>председателят на Фондация &quot;А&rsquo; Аскеер&quot; Милен Миланов</strong> бе категоричен: &quot;А' Аскеер&quot; не е социално-благотворителна институция, а творческо обединение, което изтъква и отличава постижения. Цели девет независими проекта бяха тази година в полезрението на журитата. Що се отнася до извънстоличните театри, то спектакли или колеги в седем от тях са сред номинираните &ndash; в Пловдив, Благоевград и Враца&quot;.<br /> <br /> А кои от номинираните ще издигнат високо статуетката на воина с маслинено клонче в ръка и вечно падаща каска, ще узнаем на 23 май вечерта от 20.00 часа на тържествената церемония в Театър &laquo;Българска армия&raquo;. <br /> <br /> <br /> <strong>Найден МАРИНОВ </strong><br /> <br /> На снимката: Васил Михайлов, Милен Миланов и драматуржката Розалия Радичкова по време на обявяването на номинациите за &laquo;Аскеер 2012&raquo; <br /> Снимка Иван Дончев<br /> <br /> <br /> <br />