Кузман Илиев с ключов анализ: Да имате собствен автомобил е свобода и автономия, която скоро ще бъде лукс
Да ядете агнешко или телешко - макар и скъпо, но все още е възможно днес - в бъдеще ще бъде рядко явление, пише той
Да имате собствен автомобил е свобода и автономия, която скоро ще бъде лукс, а след десетина години - направо невъзможно и забранено. Ще има “споделени” автомобили, които ви карат от т. А до т. Б, а дизеловите, бензиновите и хибридните коли - ще останат като музейни експонати. Това пише икономистът Кузман Илиев в свой анализ в социалната мрежа Facebook.
“Икономическите” бариери пред употребата им ще са толкова високи, че няма да има как да се ползват - непосилни такси за влизане в райони и зони от града, смазващи екотакси за притежателите на собствена кола, обществено порицание…
Да ядете агнешко или телешко - макар и скъпо, но все още е възможно днес - в бъдеще ще бъде рядко явление. Пак след едно десетилетие. Пътуване до Испания или Италия, което с нискотарифните авиолинии днес е достъпно на практика за всеки работещ у нас - съвсем скоро ще е мираж, защото “керосиновият данък” на ЕС ще смаже рентабилността на авиоиндустрията, а пътуването ще е по джоба само на много богати хора. Разбира се, състоянието на жп мрежата ни и околните страни е потресаващо, което буквално значи - България ще е отрязана от Европа - физически, логистично, икономически, а оттам и културно.
За да останете в апартамента си, ще трябва да дадете цяло състояние, така че да е приведен в норма спрямо изискванията за климатична неутралност. Всяка сграда ще трябва да произвежда половината от енергията си чрез ВЕИ. В противен случай - наказание, глоби, отнемане на имущество.
Не вярвате? Това е зеленото, светло и чисто бъдеще, заложено в новия климатичен план на ЕС, наречен Fit for 55, който прави мракобесната Зелена сделка да изглежда “скромна” в амбициите си. Нищо, че когато я обявиха в ЕК преди 2 години, на страните с нужда от бърз и устойчив растеж закономерно им прилоша. Новото сега: квота 40 на сто зелена енергия до 2035г., включвайки обаче транспорт и строителство, както пълна нетна въглеродна неутралност до 2050. А битката в ЕП и в Съвета на министрите ще е решаваща, защото лобитата на зелените са настървени и финансово мотивирани, а национално и общоевропейски отговорните политици - все по-малко.
Този процес де факто унищожава родната българска икономика и поставя под въпрос енергийната ни сигурност - нито можем да въведем заместващите газови ТЕЦ-ове в кратките срокове, нито да понесем още по-бързото затваряне на въглищните мини и централните към тях, формиращи 45 на сто от енергийния ни микс. Парира и развитието на ядрени мощности като чиста и модерна алтернатива на фосилните горива. Няма да смогнем финансово на удвоените за година цени на въглеродните емисии - инструмент за стопанско отчайване на все още ползващите изкопаеми горива. И представляващи чиста финансова репресия.
ВЕИ, биомаса, солари, батерии, улавяне на въглерод - това са адски скъпи инвестиции, изискващи много време и цялостна преквалификация. И стабилни, заместващи и балансиращи мощности през нощта и зимата.
Внедряването им трябва да става органично и постепенно и е функция на историческите стадии на стопанско развитие. Само в главите на брюкселските плановици и зеленистките идеолози тези стадии могат да бъдат прескачани въз основа на план, квота и цел. Без реален разчет за икономическите ефекти, социални последствия и конкурентоспособността на европейската икономика.
Като прибавим към това, че цената на редките метали за производство на акумулаторни батерии като литий поскъпват постоянно на борсите заради инфлация или пречки пред добива - ситуацията добива некрасиви очертания. Засега на заден план остава и “еко-въпроса” - колко “емисии” отиват за добива на съставните компоненти на самите батерии, както и къде ще се съхраняват гигантските отпадъци след използването им…
Но тези “дребнотемия” са отложени засега.
Понеже все пак политкомисарите в Брюксел не са тотални лапнимухи и са наясно, че местните фирми, за да оцелеят, ще прибегнат до внос на чужди енергоизточници и суровини - както става впрочем у нас с вноса на по-евтин ток от незасегната от въглеродните квоти Турция - те решават въпроса с търговска бариера.
Ще бъде въведено високо мито (въглероден данък) за трети страни на вносни суровини, касаещи материали като стомана, торове, алуминий и цимент, след което ще бъде разширен и до други продукти.
По-евтиното електричество отвън няма да е опция - от 2026 г. за вноса ще се използва същата цена на тон въглероден диоксид като в квотната търговска система на ЕС. Ефектите от това протекционистко безумие: оскъпяване на производството за европейските фирми и рязко намаляване на разполагаемия доход за европейските граждани.
Естествено, азиатците няма да стоят със скръстени ръце и ще наложат контра-мита, което ще удари допълнително и без това осакатеният от пандемията търговски оборот, предизвиквайки поредна серия търговска война.
Честито на печелившите, а ако някой не му харесва сегашният ЕС да надгражда по произвол и социално-икономическо инженерство злополучния СССР - вероятно е евроскептик или догматичен, консервативен реакционер. А вероятно все още има здрав разум.
Изключително опасно за джоба ни е вкарването на автомобилен транспорт и отопление/охлаждане на сградите в система за търговия с все по-скъпите квоти. На практика това ще удари инвестициите на фирмите, а оттам производителността, размера на реалните доходи, стандарт и работни места. Ще накаже тежко и физически лица в качеството им на платци на комунални услуги - чувствително по-скъпи ток и парно. А климатиците действително ще се превърнат в лукс.
Ще накаже тежката индустрия и строителството, а автомобилостроенето буквално ще е изправено пред фалит, заедно с цяла дилърска и застрахователна мрежа. С един удар ще постигне антикапиталистическото кредо на новия стопански комунизъм - зеленизмът.
А именно: да направи хората по-бедни, да оскотеят и намалят броя си, като умрат от глад или не искат да създават поколения, заради нищета и липса на ясна професионална перспектива. Не бива да ни учудват и социалният разлом и дезинтеграцията, които винаги съпровождат обедняването - бунтове, протести, палежи и хаос. Видяхме какво стана в Париж след вдигането на акциза на горивата и появата на “жълтите” жилетки.
Виждаме и как реалните доходи в развитите икономики стагнират и се свиват, докато те се декапитализират заради всевъзможните левичарски и псевдо-зелени приумици на управляващия елит.
Но няма да се плашите: в новия си план ЕК е помислила за всичко. Понеже е видимо, че това ще занули и без това смазаната от данъци и регулации европейска средна класа, ще има Климатичен социален фонд, който да “омекотява удара”. Да не решите за момент, че може да зависите от труда и усилията си, а не от социалните помощи на преразпределящите изкарано другаде бюрократи! Ние ще строим новото общество или какво…
Щяло да бъде по-чисто, макар и осезаемо по-бедно, морализаторстват зелените болшевики. Това, което очевидно не разбират, е, че само заможните икономики могат да си позволят да са “зелени”. Че защитата на околната среда и зелените решения минават през възможност за икономически рентабилното им внедряване. Другото води до обедняване и стимулиране на безотговорно еко поведение като отопляване с дърва, въглища или горене на боклуци.