Летящ старт на сезон 2022/2023 на Софийската филхармония

-Харизмата на маестро Емил Табаков и Светлин Русев омая препълнената зала „България”. Някои акценти от програмата до края на годината. Уникален гастрол на първия ни оркестър в Голямата зала на Берлинската филхармония на 12 декември т.г.

С наистина блестящ концерт бе открит новият сезон 2022/2023 на Софийската филхармония. Отдавна не бях виждал такова множество от хора пред столичната зала „България” – просто като разбунено море. Всички билети разпродадени, а отвън любители на симфоничната музика, включително чужденци, си пробват късмета на „Търси се!” Добрата стара зала с безспорно най-добрата акустика в България /с нея може да се сравнява само Студио1 на БНР/ бе изпълнена до краен предел.

Та кой меломан би могъл да остане равнодушен на такава програма, като Концерт за цигулка и оркестър от Пьотр Илич Чайковски и Симфония № 4 от Лудвиг ван Бетовен. А нейното изпълнение бе поверено на такива майстори, като Емил Табаков на диригентския пулт и именития ни цигулар Светлин Русев. И още нещо интересно. И двамата са родом от Русе - първия град в България с европейски облик още от ХIX век. И двамата са „кръвно свързани” с програмата и провеждането в града на традиционния Международен фестивал „Мартенски музикални дни”. Нека припомним, че и сегашният директор на Софийската филхармония Найден Тодоров цели 11 години е ръководил Оперно-филхармоничното дружество в перлата ни на река Дунав.

Светлин Русев

Концертът за цигулка и оркестър на П.И. Чайковски е като мехлем за душата на всеки човек, обичащ музиката изобщо. Този бисер на романтизма е бил смятан за „неизсвиряем” поради някои технически трудности от редица, дори топ-цигулари на ХIX век. Не обаче и за изпълнител от ранга на Светлин Русев с твърде богатата му вече творческа биография и международна кариера. Своето видимо вдъхновение от прекрасния концерт на гениалния руски композитор, Светлин Русев почти веднага предаде и на цялата зала. С лекота и направо виртуозност преодоля и трудните пасажи в продължителното и много красиво соло в края на първата част на концерта. Известният с изискания си музикален вкус и високите си изисквания към оркестрантите, маестро Емил Табаков отново ръководеше Софийската филхармония абсолютно уверено и вещо. Направи ми впечатление, как във втората част на концерта, която вместо да има бавно, елегично , П.И. Чайковски е заменил с Канцонета, маестро Табаков на 2-3 пъти „призова” с мимики и жестове музикантите да свирят „пианисимо”, за да може още по-добре да „плува отгоре” цигулката „Страдивариус 1710” на Светлин Русев. Диалогът солист –оркестър, умело направляван от диригентския пулт продължи още по-енергично в третата много бърза част на концерта, в която отчетливо личаха руски фолклорни мотиви.

Харизмата на Светлин Русев породи бурните овации на публиката, сред която от първия ред на балкона аплодираше и вицепрезидентът на Република България Илияна Йотова, придружена от своя съпруг, видния ортопед и травматолог проф. д-р Андрей Йотов. Светлин Русев се отблагодари за възторжения прием с цели три биса – нещо много отдавна невиждано у нас от солов изпълнител.

От цялата Симфония № 4 на Лудвиг ван Бетовен лъха удивителна жизненост, струи оптимизъм и енергия. И това не е случайно. Творбата е създадена само за месец през най-щастливия период /1806 г./ от живота на гениалния композитор, белязан от негова голяма любов. Интересното е, че между Третата «Ероика» и «Патетичната» Пета се появява изведнъж дълбоко лирична симфония. Но това е Бетовен, той е можел всичко! Затова е всепризнат великан в класическата музика.

При изпълнението на тази творба се изяви пълно големият творчески потенциал на Софийската филхармония, на всички негови секции – щрайх, духова, ударни инструменти. А на диригентския пулт бе един вездесъщ Емил Табаков, прецизен и в най-малкия детайл и с бликаща енергия, владеещ изцяло оркестъра във всеки един момент. Та кой би казал, че стройният и все още тъмнокос маестро наскоро /през август/ е навършил …75 години?! И още нещо изненадващо при изпълнение на симфония. Разчувстван от бурните аплодисменти и възгласи на слушателите в препълнената зала «България», маестро Табаков подкани музикантите да изпълнят на «бис» част от зашеметяващо бързия финал на творбата на Бетовен.

Маестро Емил Табаков и солистът Светлин Русев

С този великолепен концерт бе даден наистина летящ старт на сезона 2022/2023 на Софийската филхармония. Тепърва ни очакват обаче още много вълнуващи вечери в «добрата стара» зала «България». Ще отбележим само някои от тях. Още на 29 септември /б.а.- всички концерти тук започват от 19.00 ч./ ще прозвучи необичайният по своите изразни средства Реквием” от гения на операта Джузепе Верди под палката на маестро Густав Кун. 34-годишната французойка Камий Тома ще дебютира у нас на 6 октомври с концерта на А. Дворжак за виолончело и оркестър, а във втората част е предвидена Симфония № 1 от Веселин Стоянов. Втората част «Бай Ганьо във Виена» от гротескната сюита на В. Стоянов «Бай Ганьо», изпълнена от нашите филхармоници именно във Виена, е предизвикала страхотна реакция на публиката там и жив интерес към творбата и нейния композитор от специалисти и медии. Много тъжният, но силно зареждащ Концерт № 2 за пиано от Сергей Рахманинов ще зарадва на 20 октомври меломаните в изпълнението на Николай Лугански /Русия/, а на диригентския пулт ще застане големият приятел на България и Софийска филхармония Юлиан Рахлин – цигулар, челист и диригент. Впрочем Рахлин е и най-младият досега солист, свирил някога с прочутата Виенска филхармония, дирижирана тогава от Рикардо Мути. За концерта си на 27 октомври главният гост – диригент Саша Гьотцел /Австрия/ е подбрал репертоар от творби Берлиоз, Лист, Франц Шрекер и любимото му «Морето» от Дебюси. С нетърпение се очаква и новият гастрол на легендарния хърватски пианист Иво Погорелич на 10 ноември т.г. Той ще свири Концерт № 2 от Фр. Шопен на новия роял, закупен за Софийска филхармония и благодарение на критиката, която прямият и ексцентричен хърватин отправи лично към министъра на външните работи, присъствала на предишната му звездна изява в зала «България», че роялът ни е вече …много стар. Самият маестро Найден Тодоров, който ще дирижира на 10 ноември, сподели, че този концерт на Шопен е един от най-трудните за акомпанимент от оркестъра.

 

Зала «България» ще бъде естествено домакин на концертите и на Националния филхармоничен хор, дирижиран от Славил Димитров. Ще приеме по традиция и Оперната гала на учениците в ХХII майсторски клас на световната ни оперна прима Райна Кабаиванска, която т.г. ще бъде на 2 октомври.

И накрая, една новина, която несъмнено е и кулминация за проявите на родния ни оркестър № 1 поне до края на годината. На 12 декември Софийската филхармония ще гостува за първи път в своята история в Голямата зала на Берлинската филхармония. Да свириш в обетованата «палатка на Караян», както германците наричат тази зала поради оригиналната архитектура на сградата – дело на световноизвестния германски архитект Ханс Шарун /1893- 1972/! Да дирижираш от «трона»- пулта на Херберт фон Караян! Това наистина е уникално – голяма чест, но и голямо предизвикателство! При това в навечерието на Коледните празници, когато германците най-много ходят по концерти и спектакли. Все едно Софийската опера и балет да гостува с цял спектакъл в …Миланската скала /пожелаваме й го!/. За целта е подбрана много внимателно и програмата: Концерт за пиано и оркестър № 3 от Панчо Владигеров /солист ще бъде именитият ни пианист Людмил Ангелов/ и «Италианската» Симфония № 4 от Ф. Менделсон –Бартолди. Известен факт е, че Панчо Владигеров, докато е специализант в Берлинската музикална академия, печели на два пъти наградата «Менделсон» за свои композиции, а така също работи тясно и с най-изявения тогава германски театрален режисьор Макс Райнхардт.

Гастрол на Софийската филхармония в Берлин

Гастролът в Берлин е подготвен и от Българския културен институт /БКИ/ в Берлин и ще бъде посветен на 60-ата годишнина от неговото основаване там като Български културен център.

БОРИСЛАВ КОСТУРКОВ

Снимки: Митя Хрусанова и архив на Софийската филхармония