Любимец на сестрата на олигарха Ковачки коли и беси в Самоковския метох
Д-р Борислав Филчев, викарият на дядо Максим – епископ Йоан Знеполски, и скандалната монахиня Пелагия брутално натириха сестра Гликерия
От месец и нещо известният девически манастир “Покров Богородичен” в Самоков е като врящо гърне. Този път обаче скандалите са “внесени” отвън.
Повод за разбунването на елитния метох и стресирането и дори поболяването на неговите обитателки е безцеремонната намеса на викария на дядо Максим – Знеполски епископ Йоан, на дякон Иван Петров, на епархийския съветник д-р Борислав Филчев и на ревизора на Софийска митрополия Иван Кошлуков, в делата на обителта. Зад внезапната активност на тази четворка прозирала само корист, твърдят “вътрешни хора”, и по-специално меракът й да овладее финансите на стария, богат и процъфтяващ манастир. <br /> <br /> Според наши източници от клира преди броени дни Йоан е заповядал от килията на калугерката Гликерия, определена от самата игуменка на манастира майка Гавриила за нейна заместничка, да бъде изнесена документация, а след това – помещението да се запечата и дори... закове с пирони. Освен че е грубо самоуправство този акт на епископа не говори, а направо крещи за неговото “християнско човеколюбие” и “пастирско милосърдие” – тоест, за пълната им липса, тъй като оставя без покрив ползващата се с безупречна репутация Божия сестра. Която на всичкото отгоре <br /> <strong><br /> е била откарана с линейка в болницата заради тежък сърдечен пристъп,</strong><br /> <br /> получен по време на гаврата на дядо Йоан и компания с нейното монашеско достойнство и с писмено заверената пред нотариус воля на Гавриила докато е жива, Гликерия да не напуска обителта. В защита на ползващата се с обичта и уважението на целия град монахиня междувременно са се подписали над 500 човека, научи “ШОУ”. Изцяло зад каузата на Гликерия, която преди да загърби завинаги светската суета, е била журналистка и просперираща рекламна и PR-специалистка, застава и бившата шефка на БНР Поля Станчева, убеди се на място репортер на народното издание. <br /> <br /> Впрочем самият патриарх многократно е заявявал, че никога не би потъпкал волята на 91-годишната игуменка Гавриила, която определено може да се нарече негова любимка. <br /> <br /> “Докато Господ не ме прибере, Гавриила ще служи в тази обител и нейната воля ще бъде зачитана”, <br /> твърдял главата на БПЦ пред свои приближени. А самата игумения пък твърди черно на бяло в писменото си пояснение до дядо Максим, че доброволно е посочила Гликерия за своя заместничка. “Сега тя се занимава с целия манастир. Млада, оправна е, интелигентна. Умувало се да бъде преместена на друго място. Дума да не става, <br /> <br /> <strong>никогаж няма да позволя точно тя да си тръгне от манастира”,</strong><br /> <br /> едва ли не тропва с крак майка Гавриила. <br /> <br /> Въпреки нейната готовност по-скоро да умре, отколкото да се раздели със своята “замка”, на 1 юни т.г. патриархът е подписал заповед № 38 на Софийска митрополия, че освобождава “Нейно преподобие” монахиня Гликерия с мирско име Емилия Любенова Ангелова от “монашеско послушание” при Самоковския девически манастир “Покров Богородичен” и я назначава “на послушание” при манастира “Свети Дух” край Годеч. <br /> <br /> На пръв поглед парафът, сложен под текста, е на дядо Максим. Но на “второ четене” ставало кристално ясно, че подписът на Негово светейшество е подправен, да не кажем – нескопосно фалшифициран, смятат дългогодишни служители на Синода, виждали безброй пъти четливите букви “Максим”, с които се легитимира патриархът. <br /> <br /> Те допълват, че откакто светиня му застарял и отпаднал, било абсолютен прецедент да парафира със собствената си ръка официални бумаги на Българската патриаршия. Витаели подозрения, че неговият викарий Йоан е покрил цялата документация по случая със Самоковския метох <br /> <br /> <strong>и дядо Максим изобщо си нямал хал-хабер за случващото се там, издават родни клирици.<br /> </strong><br /> “Гликерия не може да бъде уволнена и запратена чак в Годеч с решение на епархийски съвет. Най-малкото защото според устава на БПЦ манастирите се представляват пред всички държавни органи от игумен/игуменка, които назначават и уволняват всички кадри на обителта – от монасите до сезонните работници”, поясняват спецове по църковно право. Уви – законът не важи, когато някой влиятелен расоносец се е наточил да се облажи от паричните потоци, вливащи се в касата и банковите сметки на женската света обител в Самоков. <br /> <br /> Колкото до банковите сметки, по думите на висши синодали именно Гликерия за пръв път в цялата вековна история на “Покров Богородичен” е отворила банкова сметка на манастира. <br /> <br /> <strong>Дотогава всички приходи се кътали в... стар дървен долап,<br /> </strong><br /> доверяват членове на настоятелството. <br /> <br /> Самата нарочена за “черна овца” от владиката Йоан и неговите ортаци калугерка е депозирала писмена жалба до патриарха, която обаче най-вероятно изобщо не е стигнала до него. В нея Гликерия пише: “В присъствието на монахините Херувима, Евдокия и Пелагия ми бе оповестена заповед за напускане на обителта и назначаването ми в манастира “Свети Дух” край Годеч, където няма ни послушник, ни монах. Или, по-скоро, липса на монашески пълноценен живот, сиреч, <br /> <br /> <strong>един вид погубване. <br /> </strong><br /> И как да не повярва човек, че просто пречи и е неудобен, че злостно скроеният сценарий неумолимо следва своя ход. Без всякакви задръжки, май и без подбор вече на средства. <br /> <br /> Дядо Йоан заповяда веднага да се извърши приемане-предаване. <br /> <br /> <strong>Освен паричните средства /то целият зор е за тях/ <br /> </strong><br /> става дума за свещи, църковни изделия, обемна документация, регистри за кръщенки и венчавки и прочее. Интересно защо толкова време /при нагли обвинения за кражби/ никой не извърши нормална финансова ревизия. Па да установи с пъти увеличения уставен капитал /предимно от сериозното повишаване продажбите на свещи/, да разгледа изрядно водената счетоводна и друг вид документация. Да си направи труда да открие поне 1-2 нарушения. <br /> <br /> Какво е това неистово нетърпение на външни, цивилни хора час по-скоро да сложат ръка върху манастира. <br /> Добре щеше да бъде отстрани някой да погледне как д-р Филчев се разпорежда едва ли не като цербер и дава нареждания из манастирския двор. А с какъв хъс се беше разтичал по банки да блокира сметки, по нотариуси да издирва пълномощни...”, огласява небогоугодните намерения на групичката около Йоан Знеполски нарочената “за заколение” Божия сестра. <br /> <br /> Бивши кадри на Софийска митрополия също осветяват схемата и обвързаностите между хората, демонстрирали вълчия си апетит към “трезора” на доходоносната обител, намираща се при това в туристически град на една ръка разстояние от курорта Боровец. <br /> <br /> “След като буквално напъдиха Гликерия от манастира, им трябва доверен човек отвътре, маша, която да изпълнява безропотно нарежданията им и същевременно в един момент да опере пешкира. Това е монахинята Пелагия, протеже на бившия втори викарий на Максим – Браницки епископ Григорий, назначен наскоро за игумен на Троянския манастир. Явно той я е набутал и в кръга около епископ Йоан. Към него /но не по силата на сексуална ориентация, а воден от лични сметки/ гравитира и прясно избраният за протосингел на Софийска епархия поп Ангел Ангелов. Който също е бил пратен от дядо Йоан да “усмирява духовете” в метоха - тоест, да потушава недоволството от изгонването на Гликерия не само сред калугерките, но и сред гражданите на Самоков. <br /> <br /> Много интересна фигура от това настървено за финикийски знаци лоби е д-р Борислав Филчев, анестезиолог от МБАЛ – Самоков. Говори се, че той е фаворит на директорката на болницата – д-р Красимира Ковачка, сестра на олигарха Христо Ковачки. Д-р Филчев се води епархийски съветник, но де факто <br /> е познат на всички в града като “стар ергенин”, <br /> <br /> упорито отказващ да надене брачния хомот заради нестандартните си сексуални пристрастия. По тази линия докторът е много близък на викария на патриарха. От години двамата ги свързва “гореща мъжка дружба”. Даже нещо повече – мълви се, че въртели оргии и с други членове на хомодружинката в хотелите на Боровец. <br /> <br /> А за сестра Пелагия със светско име Маргарита Ласкова, дългогодишна служителка на Министерството на културата /от 1974-а до 1992 г./, клюката носи, че също вървяла по “левия тротоар”. <br /> <strong><br /> Имала си дори любимка – някоя си Василиана, позната и като Сара,<br /> </strong><br /> която отскоро пак се е настанила в килията й. Навръх Великден въпросната дружка на Пелагия инсценира и грозния сблъсък със самоковски свещеник, след което предявила иск срещу него в полицията. <br /> Известно е, че сафическите изкушения на калугерката, определена от д-р Филчев и Знеполския епископ за “вся и всьо” в метоха, изобщо не й пречат да заформя креватни авантюри и с представители на силния пол. За неин дългогодишен любовник се спряга архиерейският наместник в Самоков. Отецът също е с интереси в манастира и ще ги брани до дупка, тъй като от няколко петилетки държи там магазин срещу символичния наем от ... 50 лв. на месец, а пък дивидентите му сигурно възлизат на десетки хиляди”, описват цирка, разиграващ се в авторитетната света обител “синодални старци”. <br /> <br /> <span style="font-size: xx-small"><strong>Богомил КРЪСТЕВ<br /> </strong></span><br /> <br /> <br /> <strong>ДОСИЕ<br /> <hr /> </strong>- Сестра Гликерия е смятана за най-красивата, образована и достолепна калугерка в Самоковския девически метох “Покров Богородичен”. Тя е жена в разцвета на силите си, висока, снажна, с боядисана кестенява коса. Приела е монашеското пострижение преди около 10-ина години. Ръкоположил я лично тогавашният викарий на дядо Максим - Николай, сега Пловдивски митрополит. <br /> <br /> В “цивилизацията” настоящата Божия сестра е била щастливо омъжена за известен лекар, който обаче загива при трагичен инцидент. Оттогава тя се обръща за упование и утеха към Бога и в един момент решава да му се посвети. Има и син, практикуващ добре заплатената “по света и у нас” професия компютърен специалист.<br /> <br /> - След смъртта на тогавашната заместничка на майка Гавриила – сестра Теодосия, родената през праисторическата 1920 г. игумения предава всички манастирски дела в ръцете на Гликерия. Това, естествено, отприщва клюки и черната завист на пренебрегнатите и техните явни и тайни покровители. Въпреки крещящата несправедливост спрямо Гликерия останалите монахини – Херувима и Евдокия, не смеят да възроптаят, шокирани от “стила и методите” на компанията, нарочила си за бащиния апетитния манастир. Възрастните жени с право се боят, че ако кажат публично истината, ще ги последва нерадостната участ на сестра Гликерия. <br /> <br /> Преди да приеме монашеския обет, крехката и нежна Евдокия, по чието лице още личат следи от предишна хубост, е била актриса. След преживяна любовна драма обаче потърсила пристан в обителта. Иначе е в добро здраве, оплаква се само от болки в краката – били деформирани от високите токове, които носела на младини, споделя самата ексжрица на Мелпомена. <br /> <br /> Засега само калугерката Валентина се осмелява в нотариално заверена декларация да защити Гликерия от произвола на владиката Йоан и неговите нахъсени за пари и власт приближени. <br /> <br /> - Новата “игуменка в сянка” на “Покров Богородичен” – 58-годишната сестра Пелагия, няколко години е била дори “еднолична търговка” – фирмата й е извършвала проектантски, касиерни и счетоводни услуги. От 1997 г. до 2004-а пък е член на църковното настоятелство в родния й Нови Искър. <br /> <br /> Замонашва я през 2010 г. лично викарият на дядо Максим – Знеполски епископ Йоан, при това на храмовия празник на обителта – 1 октомври. Странно защо, церемонията се е състояла по вечерно време и не била предварително огласена. <br /> <br /> Според запознати пострижението на Пелагия е извършено при 4 нарушения на устава. Първото от тях е, че нямало отмяна на решение от 2008 г., според което трябвало да напусне манастира за 48 часа. Второто е, че изобщо не е била одобрявана за послушница. Третото е, че е представила медицинско свидетелство с изтекъл срок на годност. Четвъртото е, че към момента на пострижението й не е имало решение на епархийския съвет /било е изготвено впоследствие със задна дата/, както и че липсвало официално решение на монашеския събор на “Покров Богородичен”. А и самият събор тогава не бил легитимен /по смисъла на чл. 164, ал. 1 и 2 от устава на БПЦ/.