Шест производители на тоалетна хартия лъжат с дължината на ролките и така печелят на гърба на потребителите, пише “Марица”.
Това показва сравнителен тест на 23 марки, 15 от които двупластови и 8 трипластови, извършен наскоро от Асоциация &ldquo;Активни потребители&rdquo;. Тестът е проведен чрез измерване дължините на 3 проби ролки. С два метра по-малко от обявените 21,7 метра е Milde Premium.<br /> <br /> Това не прави чест за тази марка, която е най-скъпа спрямо другите тествани марки. Цената на опаковка с 4 броя ролки струва 3,40 лв., а цената за 1 метър е 4,32 лв. Четвърта в класацията по заблуда е Lotus comfort. Тя е с 1,26 м по-къса от написаното на опаковката. Останалите 2 марки, с макар и малки отклонения - от 0,22 м и 0,23 м, са Emeka и Zewa deluxe. Същите са в най-високия ценови клас, съответно 2,25 и 3,10 лв. за опаковка с 4 ролки.<br /> <br /> Изследването на &ldquo;Активни потребители&rdquo; доказва, че най-евтиното на пръв поглед всъщност излиза скъпо. Анализът сочи, че броят на ролките в една опаковка, както и ниската цена на пакет съвсем не означават по-евтин продукт. Като цяло няма пряка връзка между цената, броя на ролките и реалната цена за метър. <br /> <br /> Например марка Meri с цена 0,15 лв. за бройка, който е най-евтин сред изследваните 23 продукта, на практика съвсем не е евтин. Ако проследим цената на пакета с 8 ролки - 1,19 лв. и реалната дължина в метри - 10,12 м., излиза, че плащаме солено - 1,47 лв. за метър, при това за рециклирана хартия. Същото важи и за двупластова хартия с най-ниска цена за опаковка с 4 ролки - 0,69 лв. за пакет. Нейната цена на метър - 1,71 лв. също не е сред най-ниските.<br /> <br /> Според действащото у нас законодателство производителите на тоалетна хартия не са длъжни да предоставят информация върху опаковките като тегло, дължина и ширина на ролката или брой и дължина на отделните късове. Ако все пак производителят доброволно посочи характеристики, те трябва да са верни. В противен случай за нелоялна търговска практика и подвеждане на потребителите санкцията е от 1000 до 15 000 лв.<br /> <br /> В сравнение с теста от 2010 г. положението съвсем не е розово. Въпреки че не е задължително, едва за 13 от проверените 23 марки хартия е обявена дължина на етикета, докато броят им преди две години е бил 6 спрямо 19 изследвани марки. <br /> <br />