Мая Манолова направи тъжна равносметка
Две години след избора на Мая Манолова за омбудсман от Народното събрание на 28 юли 2015 г., равносметката от дейността на ръководената от нея институция е: От 20 октомври 2015 г., когато реално Манолова встъпи в длъжност, до днес, са подадени 19 994 жалби. Най-чести са оплакванията на граждани срещу топлофикационни дружества и особено срещу „Топлофикация София“ ЕАД, мобилните оператори, електро услуги, ВиК, банки, арбитражи, ЧСИ и др. – 6 939.
Особено впечатление прави сериозният ръст при жалбите срещу ЧСИ. От началото на годината досега техният брой е 825, като за същия период през 2016 г. те са 354.
На второ място са хората, потърсили помощ и съдействие от омбудсмана във връзка с нарушени социални права – 2 826. Ръстът на жалбите, свързани с трудови възнаграждения и обезщетения за първите седем месеца на 2016 г. (191 бр.) спрямо същия период за 2017 г. (386 бр.) е 202 %. Огромният ръст на жалбите срещу ЧСИ, както и срещу нарушени социални права, е красноречив показател за необходимостта от окончателното приемане на пакета от законодателни мерки срещу ограничаване правомощията на частните съдебни изпълнители, както и на „модерното робство“, които омбудсманът Мая Манолова инициира още през м. април т.г. И двата законопроекта минаха на първо четене, като народните представители декларираха, че още през септември промените ще бъдат финализирани. На трето място са оплакванията свързани с право на собственост – 2 160 за периода от избора на Мая Манолова до днес. Останалите жалби се разпределят между „право на здравеопазване“, „права на децата“, „право на хората с увреждане“, „право на образование“, „право на чиста околна среда“ и др.
Продължена бе установената през годините практика за прием на граждани от омбудсмана всеки четвъртък в институцията, като общият брой на лично консултираните от Манолова граждани е над 1 300. След встъпването в длъжност на зам.-омбудсмана Диана Ковачева през 2016 г., започна провеждането на приемни дни и с нейно участие всяка сряда. Отделно, поне един ден от седмицата, омбудсманът задължително организира изнесени приемни в страната, като са посетени 27 областни центрове, без гр. Силистра, където предстои да бъде дадена такава и още над 30 общини и по-малки населени места. Оказано е съдействие на близо 28 000 души в страната, по телефона и на място в институцията. Три мащабни кампании под егидата на омбудсмана бяха реализирани до този момент.
В две поредни години се проведе „Великден за всеки - дари празник на баба и дядо“, ориентирана към възрастните хора. В резултат бяха събрани общо 1 185 780 лева, които под формата на ваучери за храна зарадваха 46 220 пенсионери за големия християнски празник, 153 560 лева или 7 678 от непотърсените ваучера бяха дарени на миньорите от Бобов дол, а още 550 талона, на стойност 11 100 лева, отидоха при пострадалите семейства в с. Хитрино. Отделно над 80 000 тона храна, на стойност 500 000 лева, бе дарена през 2017 г. и раздадена по инициатива на омбудсмана на социално слаби семейства в цялата страна. Друга кампания, наречена „В нашите ръце“, която и в момента тече, е насочена към популяризиране защитата правата на децата от омбудсмана.
Във фокуса й са децата в институции, на разведени или разделени родители, в конфликт със закона, деца в риск, или т.нар. самотни деца, чиито баща и майка са на гурбет в чужбина, деца – бежанци и др. Третата кауза, с която се ангажира институцията на омбудсмана - „Не хаби, дари“, бе насочена срещу пилеенето на храна и завърши с успех – ДДС въру дарените храни отпадна, така че тонове храна, която досега се унищожаваше, има шанс да стигне до социално слаби хора и семейства. Сред най-големите постижения на омбудсмана е и победата над арбитражите и изваждането на потребителските спорове от обсега им. Освен това, след направените промени в ГПК, предложени от Мая Манолова, вече е факт и намаляването шест пъти на юрисконсултските възнаграждения.